Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg fikk skiltramme foran uten reklame og sånn bred kant nede. Bare tynn list rundt hele. Forhandler mente det så penest ut uten reklame, og det bare på en Passat. Cred til forhandler!

Forresten, hva slags bil hadde dere valgt om dere fikk 500 000 å rutte med av arbeidsgiver? Kriterier er stasjonsvogn eller tilsvarende, lavt støynivå, bensin eller bensinhybrid, greit med utstyr (ventilerte seter?). Kommer til å kjøre mye (40 000km i året) så komfort og støynivå er viktigst.

Godt utstyrt superb kanskje, hvis den må være fabrikkny?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg shopper forsikring hvert eneste år, det eneste som er i samme selskap over tid er hundene (det lønner seg fordi man ofte får dårligere dekning ved bytte av forskring etter at de har blitt x antall år gamle)

I år flyttes bilforsikringen (for bruksbilen) til If fra en gang utpå høsten pga pris (3000,- billigere enn nåværende selskap med nærmest identiske betingelser)

Til generell info bruker if innsalgsrabatter som krymper årlig etter tegning, så hvis man bytter til dem bør man definitivt shoppe et år eller to etter.
Lenke til kommentar

Jeg shopper forsikring hvert eneste år, det eneste som er i samme selskap over tid er hundene (det lønner seg fordi man ofte får dårligere dekning ved bytte av forskring etter at de har blitt x antall år gamle)

I år flyttes bilforsikringen (for bruksbilen) til If fra en gang utpå høsten pga pris (3000,- billigere enn nåværende selskap med nærmest identiske betingelser)

Til generell info bruker if innsalgsrabatter som krymper årlig etter tegning, så hvis man bytter til dem bør man definitivt shoppe et år eller to etter.

Med tanke på at jeg shopper forsikringer hvert år tenker jeg det er helt greit :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk skiltramme foran uten reklame og sånn bred kant nede. Bare tynn list rundt hele. Forhandler mente det så penest ut uten reklame, og det bare på en Passat. Cred til forhandler!

Forresten, hva slags bil hadde dere valgt om dere fikk 500 000 å rutte med av arbeidsgiver? Kriterier er stasjonsvogn eller tilsvarende, lavt støynivå, bensin eller bensinhybrid, greit med utstyr (ventilerte seter?). Kommer til å kjøre mye (40 000km i året) så komfort og støynivå er viktigst.

Godt utstyrt superb kanskje, hvis den må være fabrikkny?

Har sett litt på den... Hvordan er støynivået i den i forhold til litt mer "premiumbiler" som f.eks. A4, C-klasse og 3-serie?

Lenke til kommentar

Tja, du får ikke forlengbar sittepute i Superb, gjør du vel? Ikke får du RWD heller :-)

Det med sitteputen aner jeg ikke, har det i A4n og synes ikke det er annet enn en støv/skittsamler, aldri i bruk her. Men det er kanskje greit om man har lange lår.

RWD er smakssak, ikke et spørsmål om kvalitet tør jeg påstå. Den kommer jo selvsagt i 4wd.

Det er jo også et relevant spørsmål om bilen må være ny eller ikke, jeg foreslo superb på betingelsen at det måtte være nybil, og budsjett på 500.000. jeg vet ikke hvor mye C-klasse man får for 500 laken, men man får mye Skoda. Kan han velge brukt og kanskje import er jo utvalget definitivt bredere.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Skal prøve å shoppe litt rundt nå etter jeg fyller 23. Da treffer jeg 75% (om jeg ikke har det allerede hmm..), og forsikringen bør vel bli litt rimeligere når jeg kan velge "ingen førere under 23". I tillegg betaler Eika (som jeg har brukt siden jeg var 18) tilbake 5000 for førere som har kjørt 5 år uten skade. 5000 er jo ikke mye mtp. hvor latterlig dyrt forsikring er for en under 23, men det er da noe :)

Jeg betaler ikke ekstra/har ikke valgt førere under 23 selv om jeg er det. Verste som kan skje er doblet egenandel dersom jeg volder skade.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Ja, i min kontrakt står det bare "førere under 23" - "bare fører selv" eller noe slikt. Så denne går vel bort nå som jeg fyller år, og da bør jo også prisen falle litt forhåpentligvis.

Panikksituasjon i dag tidlig på vei til toget i dag. Hater når man opplever feil/problemer på vei dit, også får jeg ikke sjekket det før jeg er hjemme igjen. Sitter liksom nervøs hele dagen på jobb og feilsøker på forum/youtube osv.

Putret rolig i fjerde gir og rett over 2000 rpm når jeg bare hører et stort "wooooosh". Skjønte ikke først helt hva som skjedde, men tenkte turboen med en gang. Hørte ingen lyder etterpå, men tok de siste hundre meterne til toget i 20 km/t, og turte ikke dra på noe.

Virker som jeg fikk lekkasje i turboen? Håper det bare er et rør som poppet av eller må byttes, og ikke noe mer alvorlig.

Lenke til kommentar

Tja, du får ikke forlengbar sittepute i Superb, gjør du vel? Ikke får du RWD heller :-)

Det med sitteputen aner jeg ikke, har det i A4n og synes ikke det er annet enn en støv/skittsamler, aldri i bruk her. Men det er kanskje greit om man har lange lår.

RWD er smakssak, ikke et spørsmål om kvalitet tør jeg påstå. Den kommer jo selvsagt i 4wd.

Det er jo også et relevant spørsmål om bilen må være ny eller ikke, jeg foreslo superb på betingelsen at det måtte være nybil, og budsjett på 500.000. jeg vet ikke hvor mye C-klasse man får for 500 laken, men man får mye Skoda. Kan han velge brukt og kanskje import er jo utvalget definitivt bredere.

Takk for svar! Det er fortsatt ikke h3lt sikkert om det blir hvite eller grønne skilter på neste firmabil. Skal mer over på kontorsiden, så vil muligens ikke trenge servicebil. Har dog en veldig grei deal nå, så vil helst ikke over på personbil på grunn av ekstra skatt. Kjøper vi en ny firmabil til 500k med hvite skilter, så må jeg skatte 5000 ekstra i måneden... Greit nok det i forhold til å kjøpe bil selv, men mye dyrere for meg i forhold til ordningen jeg har i dag. :) Endret av CFM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

For min del er det veldig kjekt med forlengbar sittepute da jeg som du sier har lange lår. Noe som dog kan gjøre opp for mangelen på det er å kunne vippe sitteputen oppover, bare det hjelper mye for meg. I de fleste biler uten denne justeringsmuligheten blir jeg nemlig sittende uten kontakt mellom lårene og puta, da blir man fort sliten og rastløs bak rattet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

I dag krasjet de 2 bilene foran den varebilen jeg lå bak.

Fikk ikke med meg krasjet pga. det var umulig å se noe forbi varebilen, men fikk med meg at varebilen tråkket ganske hardt på bremsen, så jeg bremset tilsvarende.

Avstandsmåleren mente ikke at jeg var hard nok med bremsen, og koblet inn bremsene for fullt.

Hadde grei avstand til varebilen, og var alt på bremsen, så det hadde nok gått greit uten hjelp fra noen systemer. (En GTI bremser generelt langt bedre enn Transporter uansett).

Men er imponert over hvor komfortabelt teknologien gjorde hele situasjonen for min egen del, og ikke minst at den oppfatter at det er fare på ferde, lenge før jeg gjorde.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...