Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Hadde vært greit, ja.

Noen som liker go-cart her? Nå kan du kjøpe unike eksteriørkit til carten til guttungen. Et par ankepunkter:

Du må dra til Pebble Beach om en ukes tid

Delta på auksjonen der

Og så må du ha litt penger (Ferrari Le Mans'en vil trolig gå for 35-40.000 USD, Ferrari bimbo raceren 20-30.000 USD og E-Type'en vil trollig gå for 10-15.000 USD)

1969 Ferrari 330 P2 Le Mans

ferrari-330-p2-le-mans-go-kart-replica.jferrari-330-p2-le-mans-go-kart-replica.jferrari-330-p2-le-mans-go-kart-replica.j

1956 'Baby Ferrari' Bimbo Racer

baby-ferrari-bimbo-racer-go-kart-replica

baby-ferrari-bimbo-racer-go-kart-replicababy-ferrari-bimbo-racer-go-kart-replica

Mercedes-Benz 300SLR

mercedes-benz-300slr-go-kart-replica.jpgmercedes-benz-300slr-go-kart-replica.jpgmercedes-benz-300slr-go-kart-replica.jpg

1961 Jaguar E-Type

jaguar-e-type-go-kart-replica.jpgjaguar-e-type-go-kart-replica.jpgjaguar-e-type-go-kart-replica.jpg

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen anbefalinger hva gjelder å få Dab+ i bilen?

Kunne aller mest tenkt meg å ha en enhet med Dab+, men slik ble det altså ikke. Virker som det kan være ganske styrete å få byttet til en slik originalenhet, også. Har en golf 2013 VII, med 6,5" skjerm med navigasjon og blåtann.

Har kikket litt på Dension Dab+ usb, som jeg til nå synes virker som den beste løsningen. Da kan jeg bla gjennom dab-kanaler som spor på en usb-minnepenn. Bruker uansett ikke USB-kontakten til noe, uansett. Noen er uheldig med buffertiden på disse, men jeg ser hos forhandlere at det hos Volkswagen skal finnes optimalisert software for å få kortere buffertid.

Noen som har erfaring med dension, eller andre lignende løsninger? Liker å ha det ryddig i bilen, så ønsker ikke noe som kobles i sigarettenner e.l.

Lenke til kommentar

Har lyst til å beholde den, ja. Er veldig fornøyd med grensesnittet etc. Og liker at det er originalt.

Synes 3.parts-løsninger blir for dyrt uansett, da legger jeg heller til og kjøper originalt.

Synes generelt det å skifte enhet blir dyrt og arbeidskrevende, derfor løsninger som dension o.l er mest fristende

Endret av Martin H
Lenke til kommentar

Noen anbefalinger hva gjelder å få Dab+ i bilen?

Kunne aller mest tenkt meg å ha en enhet med Dab+, men slik ble det altså ikke. Virker som det kan være ganske styrete å få byttet til en slik originalenhet, også. Har en golf 2013 VII, med 6,5" skjerm med navigasjon og blåtann.

Har kikket litt på Dension Dab+ usb, som jeg til nå synes virker som den beste løsningen. Da kan jeg bla gjennom dab-kanaler som spor på en usb-minnepenn. Bruker uansett ikke USB-kontakten til noe, uansett. Noen er uheldig med buffertiden på disse, men jeg ser hos forhandlere at det hos Volkswagen skal finnes optimalisert software for å få kortere buffertid.

Noen som har erfaring med dension, eller andre lignende løsninger? Liker å ha det ryddig i bilen, så ønsker ikke noe som kobles i sigarettenner e.l.

Jeg har ikke org. VW enhet (parrot asteroid smart), men jeg bruker Dension og er fornøyd. Er noe treig oppstart tid (noe grunnet parroten og noe grunnet dension), men når den er i gang, så er det ikke noe problemer med den. Eneste er prisen, nesten billigere å kjøpe ny enhet. 

Lenke til kommentar

Må du ha en originalenhet da?

Mister jo navi og bt-handsfree om man fjerner originalunit - noe man dog kan få i en annen 2din - men han mister jo samtidig alle andre innstillinger/kontroller over bilen hvis disse er integrert i infotainmenten som de ofte er. Fjerner du f.eks MMI fra en Audi så mister du veldig mye kontroll og informasjon.

Lenke til kommentar

Hadde vært greit, ja.

Noen som liker go-cart her? Nå kan du kjøpe unike eksteriørkit til carten til guttungen. Et par ankepunkter:

Du må dra til Pebble Beach om en ukes tid

Delta på auksjonen der

Og så må du ha litt penger (Ferrari Le Mans'en vil trolig gå for 35-40.000 USD, Ferrari bimbo raceren 20-30.000 USD og E-Type'en vil trollig gå for 10-15.000 USD)

Veldig tøffe, men de dekkene så ikke veldig egnede ut til go-kart. Det er kanskje ikke meningen å kjøre dem på banen?

Lenke til kommentar

Mister jo navi og bt-handsfree om man fjerner originalunit - noe man dog kan få i en annen 2din - men han mister jo samtidig alle andre innstillinger/kontroller over bilen hvis disse er integrert i infotainmenten som de ofte er. Fjerner du f.eks MMI fra en Audi så mister du veldig mye kontroll og informasjon.

Det kommer vel an på enheten man kjøper. Flere som tilbyr tilsvarende funksjoner med alt av knapper i rattet fungerende.

Lenke til kommentar

Det kommer vel an på enheten man kjøper. Flere som tilbyr tilsvarende funksjoner med alt av knapper i rattet fungerende.

SWC/Knapper i rattet er greit, men hva med service-info? Oppsett av justerbar demping og motorvarmer, stille klokka, talekommandoer? Eller noe så enkelt som at på flere Audi må man sette vindusviskerne i "service position" via MMI for å kunne bytte dem?

Lenke til kommentar

SWC/Knapper i rattet er greit, men hva med service-info? Oppsett av justerbar demping og motorvarmer, stille klokka, talekommandoer? Eller noe så enkelt som at på flere Audi må man sette vindusviskerne i "service position" via MMI for å kunne bytte dem?

Hva er det som hindrer en ettermarkedsprodusent å inkludere dette i sine systemer?

Lenke til kommentar

Proprietær programvare med tilhørende proprietær kommunikasjonsprotokoll?

Det kan godt hende Audi har låst seg helt, men det jeg har sett ettermontert i vw har hatt alt av funksjoner intakt. (Og gjerne mer.)

Interessant, fordi jeg mange ganger har vurdert å bytte ut MMI (men ingen på allverdens Audiforum har klart det ennå) med en android i tilpasset størrelse. Har du et eksempel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...