Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intern kunnskap pga jobben. Men det står også godt beskrevet her i artikkelen, nederst:

http://en.volkswagen.com/en/innovation-and-technology/technical-glossary/6-gang-dsg-getriebe.html

 

 

 

DSG gearboxes comprise two independent gearbox units. As they move through the gears, the dual-clutch mechanism allows the engine to engage with each of the two gearboxes in turn via two drive shafts. The dual-clutch gearbox permits an automatic gear change with no interruption in power flow. The gearbox is controlled via a mechatronics module, which houses the electronic control unit, various sensors as well as the hydraulic control elements in a single compact unit.

 

The DSG dual-clutch gearbox features two driving programs: normal mode and sport mode. In Sport mode, the DSG holds on to the gears for longer, as well as shifting down earlier as necessary. However, gear changes can also be made manually. Tiptronic switches on the multifunction steering wheel make this action particularly sporty. Operation of the clutch is always fully automatic, however.

The 6-speed DSG is suited to higher-powered engines with torques of over 250 Nm. The dual clutch consists of two multi-plate clutches running in an oil bath.

The 7-speed DSG gearbox comes in two different versions:

  • For smaller engines: the maximum torque is 250 Nm. In this instance the dual clutch is dry-running, without an oil bath.
  • For engines subjected to higher loads: the maximum torque is 600 Nm. This DSG is therefore designed to cope with high torques.

 

 

Clutchen som er tørr? Selve girkassen har olje?

Lenke til kommentar

Nitrist historie, men kan noen skjønne hva som har skjedd med fronten?

http://www.dagbladet.no/nyheter/han-var-pa-vei-for-a-hjelpe-kona-og-barna-som-hadde-fatt-motorstopp-dette-var-synet-som-motte-ham/68573385

68573449.jpg?imageId=68573449&x=4.166666

 

Spraymarkeringene indikerer at bilene står der de stoppet, og artikkelen(og bildet) sier at bilen ble truffet bakfra, ingenting om noe forfra - hvordan kan fronten ha blitt så smadret av dette sammestøtet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

De har nok truffet autovernet. Oljesøl bak pickupen, og det ser også ut til at det er merker på autovernet.

Tror ikke sedanen stod på stedet hvil når 3 tons pickup raste inn i ræva på den.

Lenke til kommentar

De har nok truffet autovernet. Oljesøl bak pickupen, og det ser også ut til at det er merker på autovernet.

Tror ikke sedanen stod på stedet hvil når 3 tons pickup raste inn i ræva på den.

Helt med på at de nok har vært i autovernet, men fronten er så symmetrisk totalsmadret - trykket ned og bak, det ligner ikke på friksjonsskader fra å bulke langs autovern..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

De har nok truffet autovernet. Oljesøl bak pickupen, og det ser også ut til at det er merker på autovernet.

Tror ikke sedanen stod på stedet hvil når 3 tons pickup raste inn i ræva på den.

Helt med på at de nok har vært i autovernet, men fronten er så symmetrisk totalsmadret - trykket ned og bak, det ligner ikke på friksjonsskader fra å bulke langs autovern..

 

Ser at når jeg leste litt skikkelig så har det vært 3 biler involvert, den andre står nok bare lengre til venstre på bildet.

(var forøvrig også en pickup)

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Nitrist historie, men kan noen skjønne hva som har skjedd med fronten?

http://www.dagbladet.no/nyheter/han-var-pa-vei-for-a-hjelpe-kona-og-barna-som-hadde-fatt-motorstopp-dette-var-synet-som-motte-ham/68573385

 

 

Spraymarkeringene indikerer at bilene står der de stoppet, og artikkelen(og bildet) sier at bilen ble truffet bakfra, ingenting om noe forfra - hvordan kan fronten ha blitt så smadret av dette sammestøtet?

Dette er bare trist og tragisk. Også for han idioten som åpenbart var beruset. Om vi kan lære noe av dette må det være at dersom man stopper opp på motorveien så kommer man seg til helvete ut av bilen og over autovernet etter å ha forsikret seg om at det er trygt å komme seg ut. Begge deler er farlig, men du har få sjanser i en stillestående bil dersom en annen bil kommer i stor fart og kolliderer med deg.

Lenke til kommentar

 

Personen i navaraen har nok ikke hatt på seg beltet siden airbagen ikke har slått ut.

Airbag i førersetet slår vel ut uansett? Er jo alltid noen i bilen bak rattet tross alt

En del biler løser ikke ut airbag hvis ikke beltet er på, dette fordi at uten belte blir timingen feil og overkroppen ligger allerede over rattet før airbagen slår ut og gjør mer skade enn nytte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

 

Hvilke bilmerker er kjent for å ha god lakk om dagen? På min Kia Soul har jeg masse flak som er slått av lakken på kun et år...

Hvordan "slått av" da? Hvis det har skjedd uten noen spesiel grunn

kan det være feil. Garantisak?

Du har vel kjennskap til steinsprut? ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

 

Nitrist historie, men kan noen skjønne hva som har skjedd med fronten?

http://www.dagbladet.no/nyheter/han-var-pa-vei-for-a-hjelpe-kona-og-barna-som-hadde-fatt-motorstopp-dette-var-synet-som-motte-ham/68573385

 

 

Spraymarkeringene indikerer at bilene står der de stoppet, og artikkelen(og bildet) sier at bilen ble truffet bakfra, ingenting om noe forfra - hvordan kan fronten ha blitt så smadret av dette sammestøtet?

Dette er bare trist og tragisk. Også for han idioten som åpenbart var beruset. Om vi kan lære noe av dette må det være at dersom man stopper opp på motorveien så kommer man seg til helvete ut av bilen og over autovernet etter å ha forsikret seg om at det er trygt å komme seg ut. Begge deler er farlig, men du har få sjanser i en stillestående bil dersom en annen bil kommer i stor fart og kolliderer med deg.

Har tenkt på dette, men hva faen gjør man på en bro der det ikke er noe utside å stå på?

Lenke til kommentar

 

 

Hvilke bilmerker er kjent for å ha god lakk om dagen? På min Kia Soul har jeg masse flak som er slått av lakken på kun et år...

Hvordan "slått av" da? Hvis det har skjedd uten noen spesiel grunn

kan det være feil. Garantisak?

Du har vel kjennskap til steinsprut? ;)

 

 

Ja det skjer vel med alle, men det hørtes bare litt spesielt ut. Men til spørsmålet: så har jeg ofte hørt at franske

(peugot, citroeng) og Audi er gode på sånt. Men det går kanskje mer på galvanisering enn lakken. 

Lenke til kommentar

 

 

Nitrist historie, men kan noen skjønne hva som har skjedd med fronten?

http://www.dagbladet.no/nyheter/han-var-pa-vei-for-a-hjelpe-kona-og-barna-som-hadde-fatt-motorstopp-dette-var-synet-som-motte-ham/68573385

 

 

Spraymarkeringene indikerer at bilene står der de stoppet, og artikkelen(og bildet) sier at bilen ble truffet bakfra, ingenting om noe forfra - hvordan kan fronten ha blitt så smadret av dette sammestøtet?

Dette er bare trist og tragisk. Også for han idioten som åpenbart var beruset. Om vi kan lære noe av dette må det være at dersom man stopper opp på motorveien så kommer man seg til helvete ut av bilen og over autovernet etter å ha forsikret seg om at det er trygt å komme seg ut. Begge deler er farlig, men du har få sjanser i en stillestående bil dersom en annen bil kommer i stor fart og kolliderer med deg.

Har tenkt på dette, men hva faen gjør man på en bro der det ikke er noe utside å stå på?

 

Oddsen for å stoppe på en bro er ganske lav i forhold til å få stopp på en vei så håp på at du ikke gjør det. Dersom jeg allikevel hadde gjort det hadde jeg gått ut av bilen langs med gjerdet/muren/veggen til fastland og evakuert der. Ville aldri blitt sittende i bilen og dersom jeg går mot trafikken kan jeg forhåpentligvis få med meg om noen vil komme til å treffe meg slik at jeg kan komme meg unna i tide.

 

Alternativt:

f_os_londontowerjump_150725.nbcnews-ux-1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...