Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Den Golfen har vedlikeholdsfri DSG-kasse og så lenge du ikke tyner den med altfor tung henger så er den fin nok, den. Er den mestsolgte automatkassa som leveres til Audi, Skoda, SEAT og andre VW-modeller. Økte servicekostnader på dette drivverket ligger i sjiktet 1-2 øre pr km kontra manuell kasse.

Du har fabrikkgaranti på den bilen i 5 år/100.000 km, og du har også en viss sikkerhet i at en automatkasse må forventes å vare i lengre enn 100k km før noe alvorlig galt skjer, så du er relativt trygg jmfr norsk forbrukerlovgivning.

 

DSG kassen SKAL flushes hver 60 000km, ellers ryker dem. Er så utrolig mange som slurver med dette. Så å si at dsg kassen er vedlikeholdsfrie er rett å slett løgn!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Den Golfen har vedlikeholdsfri DSG-kasse og så lenge du ikke tyner den med altfor tung henger så er den fin nok, den. Er den mestsolgte automatkassa som leveres til Audi, Skoda, SEAT og andre VW-modeller. Økte servicekostnader på dette drivverket ligger i sjiktet 1-2 øre pr km kontra manuell kasse.

Du har fabrikkgaranti på den bilen i 5 år/100.000 km, og du har også en viss sikkerhet i at en automatkasse må forventes å vare i lengre enn 100k km før noe alvorlig galt skjer, så du er relativt trygg jmfr norsk forbrukerlovgivning.

DSG kassen SKAL flushes hver 60 000km, ellers ryker dem. Er så utrolig mange som slurver med dette. Så å si at dsg kassen er vedlikeholdsfrie er rett å slett løgn!

Den 7trinns tørrclutch kassen skal vel strengt tatt ikke flushes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flushes eller byttes olje på :) 

Sier som regel alltid flushing, men feks Mercedesen min skal bare ha oljebyttet uten noe tilsatt for å "løse" opp "drit" da dette tærer på lamellene(skrivefeil?)

 

 

 

VW anbefaler oljeskift på DSG kasssen hvert 3.år

 

https://www.volkswagen.no/no/service-og-tilbehor/bilservice-og-reparasjon/bilverksteder-og-priser-pa-bilservice.html

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Ble eier av denne golfen igår, veldig fornøyd! Og veldig spennende med første bil!

Golf 2013 1,6tdi 105Hk, dsg, adaptiv CC, ryggekamera, svingbart hengerfeste, xenon, navigasjon ++. 69500km til 141.000,- Tror og håper det var et greit kjøp!

attachicon.gif20170805_174656.jpg

Grattis, så ut som en kjekke bil det der :)

 

Kjøpt av forhandler? Sjekk bilen grundig under for rust, da tar du bare dette på forhandlergarantien.

Naf har vel også en sluttgarantisjekk som anbefales når det nermer seg.

Lenke til kommentar

 

Reklamasjonsretten har sine begrensninger, garantier er et tillegg til denne og har absolutt en verdi.

Dersom garantien ikke har en verdi kan den vel heller ikke kalles en garanti.

Ja mange tror det, men ofte er garantien svært begrenset i forhold til norsk forbrukerlovgivning. Med teskje: selv om garantitiden er utløpt kan du fortsatt reklamere fem år etter et kjøp. Også på bruktbil.
Denne vanlige misoppfatningen er jo egentlig forhandlernes feil som alltid snakker om garanti (ikke bare på biler). Dog kan de pr def ikke kalle det garanti i Norge dersom det ikke dekker noe utover reklamasjonsgrunnlag. Kia f.eks er innafor når de sier 7 års garanti, og rustgaranti på over 5 år er innafor. Jeg har ikke brydd meg med å lese gjennom garantivilkårene til en norsk bil, men jeg mistenker at den i det store og hele ikke egentlig er en ekte garanti (dekker ting man ikke kan reklamere på) utover rust.
Lenke til kommentar

 

Ble eier av denne golfen igår, veldig fornøyd! Og veldig spennende med første bil!

Golf 2013 1,6tdi 105Hk, dsg, adaptiv CC, ryggekamera, svingbart hengerfeste, xenon, navigasjon ++. 69500km til 141.000,- Tror og håper det var et greit kjøp!

attachicon.gif20170805_174656.jpg

Grattis, så ut som en kjekke bil det der :)

 

Kjøpt av forhandler? Sjekk bilen grundig under for rust, da tar du bare dette på forhandlergarantien.

Naf har vel også en sluttgarantisjekk som anbefales når det nermer seg.

 

Takk for det!

 

Nei, kjøpt privat. Sjekket for rust langs hele siden under dørene osv, men har ikke sjekket direkte under bilen.

 

 

Flushes eller byttes olje på :) 

 

Sier som regel alltid flushing, men feks Mercedesen min skal bare ha oljebyttet uten noe tilsatt for å "løse" opp "drit" da dette tærer på lamellene(skrivefeil?)

 

 

 

VW anbefaler oljeskift på DSG kasssen hvert 3.år

 

https://www.volkswagen.no/no/service-og-tilbehor/bilservice-og-reparasjon/bilverksteder-og-priser-pa-bilservice.html

 

Da skal jeg se gjennom serviceheftet om dette har blitt gjort. :)

Lenke til kommentar

Flushes eller byttes olje på :) 

 

Sier som regel alltid flushing, men feks Mercedesen min skal bare ha oljebyttet uten noe tilsatt for å "løse" opp "drit" da dette tærer på lamellene(skrivefeil?)

 

 

 

VW anbefaler oljeskift på DSG kasssen hvert 3.år

 

https://www.volkswagen.no/no/service-og-tilbehor/bilservice-og-reparasjon/bilverksteder-og-priser-pa-bilservice.html

En tørr girkasse kan ikke byttes olje på :)

Lenke til kommentar

Flushes eller byttes olje på :) 

 

Sier som regel alltid flushing, men feks Mercedesen min skal bare ha oljebyttet uten noe tilsatt for å "løse" opp "drit" da dette tærer på lamellene(skrivefeil?)

 

 

 

VW anbefaler oljeskift på DSG kasssen hvert 3.år

 

https://www.volkswagen.no/no/service-og-tilbehor/bilservice-og-reparasjon/bilverksteder-og-priser-pa-bilservice.html

 

 

Min A6 har også 'vedlikeholdsfri' kasse, men med 163000km fikk jeg selger til å skifte olje på kassa før jeg overtok bilen.

 

 

Du kan ikke ha en girkasse uten olje. Du kan ha en clutch uten olje, er det dette dere tenker på?

 

7-trinns dsgkassen er vedlikeholdsfri og ligger ikke i oljebad som 6-trinnskassen som derfor trenger vedlikehold. Bilens dreimoment avgjør om den ene kassa eller den andre blir montert. 1,6l hadde 7trinn, 2.0 hadde 6trinns.

Tørrplateclutch fungerer kjempefint til normalt bruk, men dersom bilen hyppig lastes tungt eller trekker tung henger ofte hadde jeg først og fremst kjøpt en bil med mer dreimoment og også da fått med 6trinnskasse med olje. Det kom en del reklamasjoner på denne i Sverige husker jeg, men den kombinasjonen med motor og girkasse finnes knapt i Norge. Ellers har jeg hørt lite om spesielle problemer og har hatt 7trinnskassa i flere biler uten problemer. Den første Octaviaen vår kjørte vi til 140.000km med uten service på DSG-kassa (7trinns vedlikeholdsfri).

 

Audi ble nevnt her. A6 har ikke 7trinns vedlkeholdsfri kasse, men 6 eller 7 trinns oljeDSG eller en 6 trinns Multitronickasse som er noe annet litt avhengig av årsmodell selvfølgelig. A3 derimot kom med 7 trinns tørr DSG, men kaller den S-tronic. Det sies at som bruker DSG om S-tronic på fabrikken må legge 1 Euro i en glasskrukke for bannskap.

Endret av H.A.M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det i det hele tatt noen mekanisk forskjell på DSG-kassene som VAG bruker i de ulike merkene som tilsynelatende er helt identiske, eller er det bare programmering (eller annet) som er forskjellig. På generell basis syns jeg de girer fint og behagelig må jeg si, men jeg ville vært skeptisk til å kjøpe en bruktbil med DSG-kasse.

Lenke til kommentar

en 6 trinns Multitronickasse

Hvordan defineres trinn i en cvt-kasse, hele poenget med den er jo at den er trinnløs?

Eller tenker du på de falske "girene" man får når man kjører i M eller S? Der har jeg 7 trinn på min multitronic. Forøvrig den mest komfortable girtypen jeg har hatt, de har vel dessverre sluttet med den?

Lenke til kommentar

Multitronic ble erstattet helt av S-tronic for noen år siden. I Norge forbinder jeg denne stort sett med A6 2,7 literen, husker dette som en egen markedsmodell den gangen, selv om den ble levert på andre biler også. Alternativet var tiptronic. Alle disse hadde oljebad.

 

Her er kassene til Audi godt oppsummert:

http://www.dinside.no/motor/mer-dobbelklotsj-fra-audi/63641634

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

 

Flushes eller byttes olje på :) 

 

Sier som regel alltid flushing, men feks Mercedesen min skal bare ha oljebyttet uten noe tilsatt for å "løse" opp "drit" da dette tærer på lamellene(skrivefeil?)

 

 

 

VW anbefaler oljeskift på DSG kasssen hvert 3.år

 

https://www.volkswagen.no/no/service-og-tilbehor/bilservice-og-reparasjon/bilverksteder-og-priser-pa-bilservice.html

 

 

Min A6 har også 'vedlikeholdsfri' kasse, men med 163000km fikk jeg selger til å skifte olje på kassa før jeg overtok bilen.

 

 

Du kan ikke ha en girkasse uten olje. Du kan ha en clutch uten olje, er det dette dere tenker på?

 

7-trinns dsgkassen er vedlikeholdsfri og ligger ikke i oljebad som 6-trinnskassen som derfor trenger vedlikehold. Bilens dreimoment avgjør om den ene kassa eller den andre blir montert. 1,6l hadde 7trinn, 2.0 hadde 6trinns.

Tørrplateclutch fungerer kjempefint til normalt bruk, men dersom bilen hyppig lastes tungt eller trekker tung henger ofte hadde jeg først og fremst kjøpt en bil med mer dreimoment og også da fått med 6trinnskasse med olje. Det kom en del reklamasjoner på denne i Sverige husker jeg, men den kombinasjonen med motor og girkasse finnes knapt i Norge. Ellers har jeg hørt lite om spesielle problemer og har hatt 7trinnskassa i flere biler uten problemer. Den første Octaviaen vår kjørte vi til 140.000km med uten service på DSG-kassa (7trinns vedlikeholdsfri).

 

Audi ble nevnt her. A6 har ikke 7trinns vedlkeholdsfri kasse, men 6 eller 7 trinns oljeDSG eller en 6 trinns Multitronickasse som er noe annet litt avhengig av årsmodell selvfølgelig. A3 derimot kom med 7 trinns tørr DSG, men kaller den S-tronic. Det sies at som bruker DSG om S-tronic på fabrikken må legge 1 Euro i en glasskrukke for bannskap.

 

Har du noen dokumentasjon på dette? Sliter med å finne noe når jeg googler(sikker jeg som har en dårlige google dag)

Kan bare ikke forstå at den ikke har olje. For alt som har olje i seg, skal byttes uansett hva produsenten sier.

Lenke til kommentar

Intern kunnskap pga jobben. Men det står også godt beskrevet her i artikkelen, nederst:

http://en.volkswagen.com/en/innovation-and-technology/technical-glossary/6-gang-dsg-getriebe.html

 

 

 

DSG gearboxes comprise two independent gearbox units. As they move through the gears, the dual-clutch mechanism allows the engine to engage with each of the two gearboxes in turn via two drive shafts. The dual-clutch gearbox permits an automatic gear change with no interruption in power flow. The gearbox is controlled via a mechatronics module, which houses the electronic control unit, various sensors as well as the hydraulic control elements in a single compact unit.

The DSG dual-clutch gearbox features two driving programs: normal mode and sport mode. In Sport mode, the DSG holds on to the gears for longer, as well as shifting down earlier as necessary. However, gear changes can also be made manually. Tiptronic switches on the multifunction steering wheel make this action particularly sporty. Operation of the clutch is always fully automatic, however.

The 6-speed DSG is suited to higher-powered engines with torques of over 250 Nm. The dual clutch consists of two multi-plate clutches running in an oil bath.

The 7-speed DSG gearbox comes in two different versions:

  • For smaller engines: the maximum torque is 250 Nm. In this instance the dual clutch is dry-running, without an oil bath.
  • For engines subjected to higher loads: the maximum torque is 600 Nm. This DSG is therefore designed to cope with high torques.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...