Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt en Mini Cooper, og speedometer i midten er egentlig ikke et problem.

Angående det med fysiske knapper så finnes det ingen touch-erstatning, uansett hvor intuitivt du gjør grensesnittet. Jeg kan fomle meg frem i blinde for å justere temperatur eller sette på setevarmen. Touchskjermer, spesielt de med undermenyer, må nesten uansett ta oppmerksomheten din, om så det er for å nullstille hånda sin posisjon mot skjermen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel kanskje ikke så mange med italienske biler her (er vel i hvert fall en person med Alfa her?), men er italiensk dag på Vålerbanen den 19 August. Mulighet til å få kjørt noen runder også, så kan bli morro  :fun:

Sikkert noen biler som bryter sammen for å gjøre det litt ekstra spennende også :p

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Driver og kikker på førstegangs-bilkjøp.

Kommer til å pendle 100km x 2 daglig i ca et halvt år, litt usikkert etter dette.

Kikker hovedsakelig på Audi A3 og Volkswagen Golf. Har også kikket litt på Toyota Avensis, siden jeg kan få en nokså ny bil til tilsvarende pris.

Budsjett ca 150.000. Ikke særlige preferanser hva gjelder drivstoff, men pga langkjøring ønsker jeg ikke elbil. Vil gjerne ha en relativt ny bil, kikker på A3 fra 2010 og nyere, og golf fra 2013 og nyere.

Har som sagt aldri eid bil, og ønsker gjerne innspill rundt konsekvensen av bilmerker når det kommer til forsikringer og vedlikeholdskostnader.

Vil service/reservedeler være betydelig dyrere for en A3 enn en VW golf, eller Avensis? Har på en måte at "Audi er dyre i drift". Eller er dette forskjeller som gjelder på de dyrere og mer utstyrte modellene? En A3 fra 2010 vil vel være billigere å forsikre enn en Golf fra 2013/2014 også?

Lenke til kommentar

Syns ikke det ser sååå ille ut med speedometer der det er her. Kjørt flere biler som har speedometer plassert midt på dashbordet og omtrentlig i den høyden, sjeldent noe problem og jeg føler ikke at man tar for mye fokus bort fra veien. Antar Tesla har cruisecontrol og sånn limitfunksjon? 

Med autopilot pakken har en dette, pluss en hel del annet som gjør at en ikke trenger å følge særlig med på hverken dashbord eller annet. Men fokus et er på veien :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Driver og kikker på førstegangs-bilkjøp.

Kommer til å pendle 100km x 2 daglig i ca et halvt år, litt usikkert etter dette.

Kikker hovedsakelig på Audi A3 og Volkswagen Golf. Har også kikket litt på Toyota Avensis, siden jeg kan få en nokså ny bil til tilsvarende pris.

Budsjett ca 150.000. Ikke særlige preferanser hva gjelder drivstoff, men pga langkjøring ønsker jeg ikke elbil. Vil gjerne ha en relativt ny bil, kikker på A3 fra 2010 og nyere, og golf fra 2013 og nyere.

Har som sagt aldri eid bil, og ønsker gjerne innspill rundt konsekvensen av bilmerker når det kommer til forsikringer og vedlikeholdskostnader.

Vil service/reservedeler være betydelig dyrere for en A3 enn en VW golf, eller Avensis? Har på en måte at "Audi er dyre i drift". Eller er dette forskjeller som gjelder på de dyrere og mer utstyrte modellene? En A3 fra 2010 vil vel være billigere å forsikre enn en Golf fra 2013/2014 også?

A3 og Golf deler veldig mye, som du kan få en 3 år nyere bil for samme pris, hadde iallefall ikke jeg vært i tvil.

En 2013 modell kan fort ha fabrikkgaranti forsatt, i tillegg til at alderen spiller inn på driftsikkerhet.

Diesel høres ut som et ypperlig valg i ditt tilfelle, du har minimalt med småkjøring og drivstoff forbruket vil være vesentlig lavere (samtidig som det er billigere per liter). 

Forsikring sjekker du enkelt på https://www.finansportalen.no/forsikring/bilforsikring/ , det er så mange variabler at det er bedre om du sjekker på deg selv på aktuelle biler.

Lenke til kommentar

Er ikke CC standardutstyr? 

Tro det eller ei så er det ikke det. I hvert fall ikke på tyske biler.

CC = Cruisecontrol? Er da standard på det meste, ihvertfall en Golf om den kan regnes som tysk.

*edit. Du mente kanskje tyske Teslaer??

CC standard ACC ligger i autopilot pakken(dette er i allefall gjeldene for S og X)

Lenke til kommentar

Er ikke CC standardutstyr? 

Tro det eller ei så er det ikke det. I hvert fall ikke på tyske biler.

CC = Cruisecontrol? Er da standard på det meste, ihvertfall en Golf om den kan regnes som tysk.

*edit. Du mente kanskje tyske Teslaer??

Det er avhengig av land og bilmerke. Jeg vet at både BMW, Mercedes og Porsche blant annet har modeller der cruise control er ekstrautstyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Beklager for spørsmål som kanskje er helt på jordet. Men hvis jeg kjøper en bil fra 2013 til 150.000,-. Regnes det da som en selvfølge å forsikre denne med kasko, eller delkasko? Mtp at dette er førstebil, har jeg ingen bonus fra før av.

Hvis du har lån så må du ha helkasko...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Tror DnB har noe som heter Billån ung, der man ikke trenger dette, dersom jeg f.eks i dette tilfellet har 50 000 i kapital og låner 100.000, kan jeg ha delkasko.

Jeg snakker ikke om hva som er lov, snakker om hva som er lurt. Hva dekker delkaskoen?

Lenke til kommentar

Skal hente denne imorgen:

http://nordvik.no/bruktbil/100211927/

24681 KM og alle servicer fulgt siden 2012.

Negative for min del er ingen rygge sensor samt kamera og Navi (dog jeg føler Google maps på telefonen fungerer bedre enn innebygde GPSer) manuelle vinduer bak (men egentlig litt kult også) samt manuell AC. Ellers er jeg veldig fornøyd. Har hørt mye godt om Fiesta så for min første bil virker ikke den så verst!

Endret av Quakecry
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle kjøre på jobb i morges og hørte en unormal ulelyd ved gasspådrag, så da tenkte jeg at nå var det gjort, her det et lager, pumpe, veivhusventilasjon eller girkassen som tar fyken. Stoppet på bensinstasjon, peilet oljer, åpnet panser, styrte på og gjorde det jeg absolutt ikke ville gjøre på morgenkvisten. Fant ingenting, så tenkte jeg får vente til jeg kommer hjem før jeg tar av reimer, sjekker veivhusventilasjon og diagnostiserer motoren. Engstelig hele dagen på jobb...

Når jeg skulle hjem fra jobb igjen så merket jeg at jeg hadde skrudd på aircon med et uhell.  :roll:

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Negative for min del er ingen rygge sensor samt kamera og Navi (dog jeg føler Google maps på telefonen fungerer bedre enn innebygde GPSer) manuelle vinduer bak (men egentlig litt kult også) samt manuell AC. Ellers er jeg veldig fornøyd. Har hørt mye godt om Fiesta så for min første bil virker ikke den så verst!

Husk å kjøre langtur med litt høyt turtall (kanskje 2000rpm) innimellom.. Særlig hvis det blir mye småkjøring i det daglige.

Partikkelfilter har vel denne, og det krever nok en times kjøring ca før det begynner å rense seg ordentlig.

Lenke til kommentar

Tror DnB har noe som heter Billån ung, der man ikke trenger dette, dersom jeg f.eks i dette tilfellet har 50 000 i kapital og låner 100.000, kan jeg ha delkasko.

Jeg snakker ikke om hva som er lov, snakker om hva som er lurt. Hva dekker delkaskoen?

Den dekker tyveri, brann, vinduskade etc. Det som ikke dekkes er skader på bilen utover dette ved ulykker.

Men jeg kommer til å kjøpe kasko, ville bare høre :)

Lenke til kommentar

Husk å kjøre langtur med litt høyt turtall (kanskje 2000rpm) innimellom.. Særlig hvis det blir mye småkjøring i det daglige.

Partikkelfilter har vel denne, og det krever nok en times kjøring ca før det begynner å rense seg ordentlig.

Ja. Blir å kjøre en lang tur imorgen så får blir en del rensing :p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...