Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3RYwwc

Noen som har kjøpt gummimatter herfra, og vet om de er gode(slitesterke)?

 

Gytisautik

Kameraten min som driver budbilfirma bruker disse når han skal kjøpe nye matter. Han anbefaler dem.

Lenke til kommentar

SVV har jo stadig vært ute og sagt at fikling med gps og dab-adapter er forstyrrende fordi det tar blikket fra veien - hvordan kan da Tesla model 3 bli godkjent i Norge når den verken har instrumenter eller HUD, men man må se ned og til siden hver gang man skal sjekke hastigheten?

Er det ikke et betydelig moment for sikkerheten at man kan sjekke farten sin med et mikrosekunds blikk på instrumentene bak rattet, som jo hvertfall er på riktig sted? HUD er selvsagt det optimale, kan ikke forstå at ikke Tesla puttet inn det, kan ikke koste mange hundrelappene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utviklingskostnader for en skjerm limt til et dashbord ribbet for enkeltelementer er billigere enn et dashbord med masse krims, knapper og annet som skal testes og revideres flere ganger. Slik sparer man penger da det koster mye å utvikle til biler.

 

For å sette det i perspektiv: Det kostet Volkswagengruppen rundt ti millioner Euro å utvikle xenonlys til en av de eksisterende modellene deres for noen år tilbake fordi det var etterspurt på bl.a. det nordiske markedet. Alt sluttbruker ser er at det er xenon der halogenlampene var.

 

Men enig med poenget ditt. Jeg husker jeg reagerte på at jeg måtte titte nederst på skjermen for å se temperaturinnstillingene når jeg justerte dette i en model S. Da er det ikke mye fokus på veien et par sekunder..

 

2013-tesla-model-s-sedan-temp-control.pn

Endret av H.A.M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

SVV har jo stadig vært ute og sagt at fikling med gps og dab-adapter er forstyrrende fordi det tar blikket fra veien - hvordan kan da Tesla model 3 bli godkjent i Norge når den verken har instrumenter eller HUD, men man må se ned og til siden hver gang man skal sjekke hastigheten?

Er det ikke et betydelig moment for sikkerheten at man kan sjekke farten sin med et mikrosekunds blikk på instrumentene bak rattet, som jo hvertfall er på riktig sted? HUD er selvsagt det optimale, kan ikke forstå at ikke Tesla puttet inn det, kan ikke koste mange hundrelappene.

 

Det er jo flere biler som har instrumentpanel på samme sted, disse blir godkjent. Så hvorfor ikke model 3? I tillegg er det ingen fikling, men å flytte blikket. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

SVV har jo stadig vært ute og sagt at fikling med gps og dab-adapter er forstyrrende fordi det tar blikket fra veien - hvordan kan da Tesla model 3 bli godkjent i Norge når den verken har instrumenter eller HUD, men man må se ned og til siden hver gang man skal sjekke hastigheten?

Er det ikke et betydelig moment for sikkerheten at man kan sjekke farten sin med et mikrosekunds blikk på instrumentene bak rattet, som jo hvertfall er på riktig sted? HUD er selvsagt det optimale, kan ikke forstå at ikke Tesla puttet inn det, kan ikke koste mange hundrelappene.

 

Det er jo flere biler som har instrumentpanel på samme sted, disse blir godkjent. Så hvorfor ikke model 3? I tillegg er det ingen fikling, men å flytte blikket. 

 

Plasseringen er nødvendigvis ikke det største problemet, men fysiske knapper er alltid mer tilgjengelige enn digital knapper på en flatt skjerm.

Fysiske knapper kan du iallefall føle deg frem til uten å løfte blikket.

Lenke til kommentar

Plasseringen er nødvendigvis ikke det største problemet, men fysiske knapper er alltid mer tilgjengelige enn digital knapper på en flatt skjerm.

 

Fysiske knapper kan du iallefall føle deg frem til uten å løfte blikket.

 

 

Nå er ikke UI helt kjent på Model 3 enda, men på model S er det ingen grunn til å begynne å fikle med skjermen under kjøring. En har knapper på rattet og det har model 3 også. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Plasseringen er nødvendigvis ikke det største problemet, men fysiske knapper er alltid mer tilgjengelige enn digital knapper på en flatt skjerm.

 

Fysiske knapper kan du iallefall føle deg frem til uten å løfte blikket.

 

 

Nå er ikke UI helt kjent på Model 3 enda, men på model S er det ingen grunn til å begynne å fikle med skjermen under kjøring. En har knapper på rattet og det har model 3 også. 

 

Kan knapt kalles knapper, mer scrollehjul for navigering på skjermen.

Igjen, man må flytte blikket over til skjermen for ha den minste idé om hva man holder på med.

Lenke til kommentar

Kan knapt kalles knapper, mer scrollehjul for navigering på skjermen.

Igjen, man må flytte blikket over til skjermen for ha den minste idé om hva man holder på med.

 

 

 

Men nå var det ikke flytting av blikket vi snakket om, det var fysiske knapper. Om en skal følge med på hva en regulerer må en også flytte blikket i en "standard" bil uten display i front, noe som begynner å bli normalt nå men har ikke vært det tidligere. 

 

Som regel justerer en varme i bilen, eller lydnivå, dette ligger predefinert på hver sitt scrollhjul feks. 

 

Men uansett er alt dette spekulasjoner, ingen vet helt hvordan UI til Tesla blir, her kan det skje mye. 

Lenke til kommentar

 

Kan knapt kalles knapper, mer scrollehjul for navigering på skjermen.

Igjen, man må flytte blikket over til skjermen for ha den minste idé om hva man holder på med.

 

 

 

Men nå var det ikke flytting av blikket vi snakket om, det var fysiske knapper. Om en skal følge med på hva en regulerer må en også flytte blikket i en "standard" bil uten display i front, noe som begynner å bli normalt nå men har ikke vært det tidligere. 

 

Som regel justerer en varme i bilen, eller lydnivå, dette ligger predefinert på hver sitt scrollhjul feks. 

 

Men uansett er alt dette spekulasjoner, ingen vet helt hvordan UI til Tesla blir, her kan det skje mye. 

 

Det med predefinisjon på skrollehjul var hverken jeg eller bileieren klar over.. Noe kan tydeligvis bli for tungvint for noen.

Lenke til kommentar

 

Det med predefinisjon på skrollehjul var hverken jeg eller bileieren klar over.. Noe kan tydeligvis bli for tungvint for noen.

 

 

 

Jepp, og man kan enkelt skifte ift musikk, temp, soltak osv :) Fort gjort og ikke minst trygg måte og operere på. Regner med det blir mer eller mindre likt på model 3, UI ser ganske tilsvarende ut pr i dag. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Alt jeg har knapper til greier jeg fint å justere uten å flytte blikket av veien i min bil, det som er låst bak innstillingene på touchskjermen er det verre med.
Så ja, vi snakker om hvordan fysiske knapper gjør det lettere å holde øyene på veien.

 

Funksjonene til scrollehjulene må vel uansett predefineres på en eller annen måte, så da er man jo låst til de funksjonene til man stopper.

Lenke til kommentar

Alt jeg har knapper til greier jeg fint å justere uten å flytte blikket av veien i min bil, det som er låst bak innstillingene på touchskjermen er det verre med.

Så ja, vi snakker om hvordan fysiske knapper gjør det lettere å holde øyene på veien.

 

Funksjonene til scrollehjulene må vel uansett predefineres på en eller annen måte, så da er man jo låst til de funksjonene til man stopper.

 

De er ikke låst, men en må nesten se på skjermen når en endrer om en ikke prøver seg frem. Jeg tror egentlig dette bare er noe en tror er ett problem, jeg har aldri hørt at de som faktisk godkjenner slikt har stusset på opplegget. 

 

I tillegg vet jeg ikke hvilke knapper du bruker til vnalig, men for meg er det temp, lyd, musikk generelt, soltak. Alt dette har jeg på rattet på nåværende bil. Trenger ikke trykke på skjermen.

Lenke til kommentar

Nå snakket ikke jeg primært om touch vs knapper, men mangel på speedometer og navi-info bak rattet, eller i en HUD. Det kan umulig være like trafikksikkert å sjekke farten på den store skjermen som å se det med et blunk gjennom rattet eller i bunnen av frontruta.

 

Har forresten Tesla stemmestyring? Jeg bruker dette konstant på min Audi for å ikke trenge å se på skjermen, for å foreta oppringninger, bytte mellom mediakilder osv.

Lenke til kommentar

Nå snakket ikke jeg primært om touch vs knapper, men mangel på speedometer og navi-info bak rattet, eller i en HUD. Det kan umulig være like trafikksikkert å sjekke farten på den store skjermen som å se det med et blunk gjennom rattet eller i bunnen av frontruta.

 

Har forresten Tesla stemmestyring? Jeg bruker dette konstant på min Audi for å ikke trenge å se på skjermen, for å foreta oppringninger, bytte mellom mediakilder osv.

Stemmer, det var Henrik som dro inn dette med knapper. Men som sagt er det flere som har speedometer der i bilverden allerede. Jeg tviler på at de er kjent for å skape flere ulykker langs veien. Men noe mer tid går det jo såklart men det er ikke snakk om sekunder akkurat. 

 

Det har de, selv om jeg ikke finner den brukende slik den er idag. Noen er dog uenig og bruker den mye visstnok, men jeg liker den ikke. 

Lenke til kommentar

 

Syns ikke det ser sååå ille ut med speedometer der det er her. Kjørt flere biler som har speedometer plassert midt på dashbordet og omtrentlig i den høyden, sjeldent noe problem og jeg føler ikke at man tar for mye fokus bort fra veien. Antar Tesla har cruisecontrol og sånn limitfunksjon? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...