Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Den var såpass anonym at jeg måtte ta bilde for å sjekke om den bare hadde badgetrimming. Den lille dobbelpotta her får man vel på andre ikke-amg motoriseringer og?

VUaRuyb.jpg

Det var litt vanskelig å se men den potta så ikke helt original ut.Mener at bare E55 og E50 AMG hadde synlig potte.Selv E430 hadde ikke synlig potte selv om den har en V8.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Setter et jordbær på at toth har sjekka reg.nr opp mot kjøretøysopplysningen og sjekka at det stemmer :wee:

 

^ Dette vil gi det endelige svaret. I følge internett kan det ha vært en veldig begrenset produksjon av E55 4matic i Tyskland. Kjøretøyregisteret vil (av)bekrefte dette.

 

Eksempel: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=rk56665

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

 

Setter et jordbær på at toth har sjekka reg.nr opp mot kjøretøysopplysningen og sjekka at det stemmer :wee:

 

^ Dette vil gi det endelige svaret. I følge internett kan det ha vært en veldig begrenset produksjon av E55 4matic i Tyskland. Kjøretøyregisteret vil (av)bekrefte dette.

 

Eksempel: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=rk56665

 

Det er muligens også gjort ombygginger hos AMG etter at bilen først var registrert, da vil det i tilfelle stå 430 selv om den er bygget helt likt som en E55 i samme lokale.

Lenke til kommentar

Føles E-klasse som mer moderne enn 5-serie som kom i år altså? Bare nysgjerrig, jeg er selv Mercedes-glad fra barnsben av og tilvokst Alfa-entusiast

Vel, moderne i BMW-stil er jo å prøve å la det se ut som et romskip innvendig.

Den der star trek-joysticken (girspaken) er fortsatt med.

Jeg liker ikke ristene til klimaanlegget (altså der lufta kommer ut), de ser ut som de er hentet fra 80-tallet.

Den er dårligere på selvstyring enn E-klasse.

Skjermen til navigasjon er fin, det er kult at det er en touch-skjerm (men det er uansett ikke brukbart for føreren). Bare dumt at de har gjort som Mercedes også drev med på A, B, C, og CLS blant annet med en slik ettermontert kladd på dashbordet.

 

Etter mitt syn er rett og slett E-klassen mange hakk over. Nå er det greit å huske at E-klassen også er ny, de første bilene ble vel levert på høsten i fjor (omtrent samtidig som 5-serien ble lansert)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

G30 kom jo nå i våres, så den er jo et år nyere enn W213? Men jeg hører hva du sier, jeg selv har mer lyst på MB enn BMW, dessverre nekter fruen å la meg kjøpe MB før jeg har fylt 50...:p

Endret av Slettet-3RYwwc
Lenke til kommentar

Da stod det plutselig ny bil i oppkjørselen hos far ut av det blå, spurte hvem sin bil det var og det var visst hans spontan kjøpte bil. 66 år og kjøpt seg en 2014 Golf R med 300hk. Jaja, bedre enn de typiske BMW midtlivskrise/gubbebilene ihvertfall

  • Liker 2
Lenke til kommentar

G30 kom jo nå i våres, så den er jo et år nyere enn W213? Men jeg hører hva du sier, jeg selv har mer lyst på MB enn BMW, dessverre nekter fruen å la meg kjøpe MB før jeg har fylt 50...:p

Ho har vel ikke noe ho skulle sagt på det området vel? ;)

Lenke til kommentar

Artig og anonym bil det ja!

Syns bare det er synd at man betaler fort 600k++, og får en bil med en liten 2 liter. Nå er jo avgiftsystemet vårt slikt, og downsizing er som det er, men når man betaler såpass mye, hadde jeg ønsket noe med mer volum, sylindere og lyd. 

Lenke til kommentar

Kompenserer man slagvolum med effektivitet og pris med lønn, så er det ikke så ille her i Norge. En Shelby Mustang vil aldri være et realistisk valg, men antallet Porsche per capita er ganske høyt i Norge, og det har mye med relativt effektivt drivstofforbruk og relativt lavt utslipp. Presset på utslipp og effektivitet generelt i Europa, gir oss ganske spennende resultater som er mer enn bare hvem som klarer å presse mest mulig motor under panseret.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

 

G30 kom jo nå i våres, så den er jo et år nyere enn W213? Men jeg hører hva du sier, jeg selv har mer lyst på MB enn BMW, dessverre nekter fruen å la meg kjøpe MB før jeg har fylt 50...:p

Ho har vel ikke noe ho skulle sagt på det området vel? ;)

Happy wife, happy life vet du :) Enn så lenge hun må betale for halve bilen har hu noe hu skulle sagt :p Skal uansett ikke ha bil de neste tre årene, vi får se om jeg får omvendt hun da :)

Lenke til kommentar

Artig og anonym bil det ja!

Syns bare det er synd at man betaler fort 600k++, og får en bil med en liten 2 liter. Nå er jo avgiftsystemet vårt slikt, og downsizing er som det er, men når man betaler såpass mye, hadde jeg ønsket noe med mer volum, sylindere og lyd.

Virket helt grei, god lyd og fart, men der stopper det. Virket litt 'japsete' innvendig i form av plast. Ikke elektriske stoler en gang, vet ikke om det er ekstrautstyr, men forventer jo det er standard på 'fineste' Golfen. Mulig jeg er blitt litt vant til komfort, men foretrekker nå egentlig komfort over fart, dog helst litt motor og i form av/på grunn av komfort. Har en ti år gammel A6 med 3.0TDI selv med luftfjæring som kjører som en drøm. Ikke den raskeste med 233hk på 2200kg, men raskere enn biler flest, og vært oppe i nøyaktig 249km/t på GPS på Autobahn. Rundt cirka 200hk og cirka seks sylindre virker perfekt for mitt formål, nok motor til å opprettholde komfort i form av å ikke trenger å slite/bråke/gire, og akkurat nok fart til å være litt raskere enn de andre, uten å gå på bekostning av forbruk.

 

Usikker hva han ga for den, men tipper rundt 4-500k? Har ikke spurt og vil egentlig heller ikke vite hvor mye arven til meg og min søster går ned i verdi... ?

 

Går jo ned i verdi rimelig fort, fineste i mine øyne er vel en bil som nærmer seg 7-9 år gammel, er vel da de ikke går så drastisk ned mer? Selv betalte jeg 235k for '07 A6'en, alle har cirka samme pris som Allroad med 3.0TDI, men denne hadde alt utstyr og alt er gjort på Møller. Fikk til og med med gamle salgspapirene og om jeg ikke husker riktig kostet denne litt over en million ny i 2007.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

G30 kom jo nå i våres, så den er jo et år nyere enn W213? Men jeg hører hva du sier, jeg selv har mer lyst på MB enn BMW, dessverre nekter fruen å la meg kjøpe MB før jeg har fylt 50... :p

 

 

G30 kom i februar 2017 ja, men den ble lansert i oktober 2016.

213 ble lansert i januar 2016, de første bilene ble vel levert fra høsten samme år.

 

Altså er det noen måneder mellom de, ikke nok til at noen har hatt veldig gode muligheter til å spionere på motstanderen.

 

Å si den er et år nyere blir i beste fall unøyaktig. Begge ble levert først som 2017-modeller.

 

Kanskje på tide at du forteller fruen hvem som er mannen i huset? :)

 

 

Da stod det plutselig ny bil i oppkjørselen hos far ut av det blå, spurte hvem sin bil det var og det var visst hans spontan kjøpte bil. 66 år og kjøpt seg en 2014 Golf R med 300hk. Jaja, bedre enn de typiske BMW midtlivskrise/gubbebilene ihvertfall

 

Det er jo ganske kult at han har kjøpt seg noe såpass morsomt da, Golf R er ikke så verst den.

 

 

 

Kompenserer man slagvolum med effektivitet og pris med lønn, så er det ikke så ille her i Norge. En Shelby Mustang vil aldri være et realistisk valg, men antallet Porsche per capita er ganske høyt i Norge, og det har mye med relativt effektivt drivstofforbruk og relativt lavt utslipp. Presset på utslipp og effektivitet generelt i Europa, gir oss ganske spennende resultater som er mer enn bare hvem som klarer å presse mest mulig motor under panseret.

Du mener dette er spennende og positivt?

Historien har vist oss hva som skjer hver gang det har blitt inn å lage sånne lettbygde knøttemotorer..

 

Det var veldig populært i båter en stund også, helt til motorene raste raskere enn man rakk å skifte de :)

 

At andelen Porsche er så høy i Norge kan forklares med flere ting, nordmenn er kvalitetsbevisste og vi vet at Porsche lager biler som holder langt bedre enn de italienske leketøyene..

Nordmenn innbiller seg trolig også at Porsche er ganske mye rimeligere enn de italienske leketøyene.

Porsche har rett og slett et fantastisk bra image i Norge.

 

Det er nok en del andre årsaker også, forbruket er neppe en av de.

Lenke til kommentar

Ja, heller en liten kul Golf enn en typisk gubbebil. Litt morsomt, jeg er i 20-åra og kjører skikkelig gubbete bil som ser ut som noe en i midtlivskrisen kjøper, mens han i 60-åra kjører en rask Golf R som noe en på min alder skulle hatt. Alt han kjøper seg en slik bil forstår jeg dog ikke helt, han kjører så vidt i fartsgrensen, og bruker bil kun til butikken da han pendler til jobb med tog og sykkel ellers... Jeg kjører faktisk en 50k km i året.

Lenke til kommentar

 

 

G30 kom jo nå i våres, så den er jo et år nyere enn W213? Men jeg hører hva du sier, jeg selv har mer lyst på MB enn BMW, dessverre nekter fruen å la meg kjøpe MB før jeg har fylt 50...:p

Ho har vel ikke noe ho skulle sagt på det området vel? ;)
Happy wife, happy life vet du :) Enn så lenge hun må betale for halve bilen har hu noe hu skulle sagt :p Skal uansett ikke ha bil de neste tre årene, vi får se om jeg får omvendt hun da :)

Hehe, er forsåvidt nesten slik her òg. Hun er ganske grei da, det skal være tysk, men ikke BMW eller Opel... :p

Lenke til kommentar

Som om ikke prisene er relevante? 911 er en av svært få bane-knusere man kan kjøpe for under en million her i Norge, fordi 911 har alt annet enn det vi betaler for her, som er stor motor.

Og hvor mange av 911ene er av rimeligste utgave sa du?

911 starter forresten på 1.272.900,-

 

Før du har en bil som er klar for veien tipper prisen fort over 1,5 millioner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Tittet litt på E-klassen den siste halvtimen, det er virkelig en flott bil. Jeg er forøvrig enig med interiøret vs G30 sitt, de har fått til en flott løsning med skjermene og slikt. Kunne tenkt meg en W213 i Hyacinth Red Metallic med Saddle Brown skinninteriør og 19" AMG-felger med sort høyglans. Føler ikke den har hverken gubbe- eller taxipreget på samme måte når man får på en så frisk farge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...