Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avgiftene er høye for at vi skal vedlikeholde noe som blir neglisjert. Skal det bli neglisjert, kan de like så godt kutte avgiftene, så kan vi kjøpe biler som tåler å kjøre på de "flotte" veiene vi har her i landet.

Bullshit!

 

Staten brukte i 2007 16 milliarder på utbygging og forbedring av vei, dette er totale utgifter.

 

Totalt sett tjente staten 38 milliarder på avgifter det samme året, ikke medregnet avgifter ved import av bil.

Med andre ord, staten kan halvere samtlige avgifter i forbindelse med bil og fjerne import-avgiften og fortsatt gå i overskudd.

Samtidig opprettholde den gode standarden vi har på veiene.

Kilde:

http://www.sintef.no/upload/A04310_Er%20det%20l%C3%B8nnsomt%20og%20bruke%20mer%20midler%20til%20vegform%C3%A5l.pdf

 

 

Etter min mening er mye av problemet med avgiftsnivået i dag er ikke at en Dodge Viper får en ekstra null på prislappen, men at alenemoren med 3 barn må kjøre rundt i en bil fra 80-tallet som spyr ut eksost og er mindre sikret enn en syklist.

Miljønorge på sitt beste :yes:

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda en grunn til at avgiftsregimet her i landet er så latterlig gjennomsiktig. Det handler i alle fall ikke om miljøet.

 

http://www.dagbladet...motor/16423031/

 

På tide at noen tester ut noe mange har sagt lenge, men det hjelper ikke. Vi lever fortsatt i et sosialistland hvor man ikke skal brife rundt i eksklusive, spreke biler. Derfor forblir avgiftene på dagens nivå uansett hva pengene går til (alt går ihvertfall ikke til veier) sånn at småbarnsfamilier med gjennomsnittslønn må kjøre ti år gamle biler.

Husker da det ble diskutert personlige skilter til ca 5.000,- pr person. I tillegg til at Autosys ikke klarte dette var en av grunnene til at det ble nedstemt at man ikke ville ha klasseskille siden personlige skilter bare var noe de med penger hadde... (Navarsete om jeg ikke husker feil) Som om ikke klasseskillet på bilparken til de forskjellige i Norge var stor nok..?

Endret av Mister Gnu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avgiftene er høye for at vi skal vedlikeholde noe som blir neglisjert. Skal det bli neglisjert, kan de like så godt kutte avgiftene, så kan vi kjøpe biler som tåler å kjøre på de "flotte" veiene vi har her i landet.

Bullshit!

 

Staten brukte i 2007 16 milliarder på utbygging og forbedring av vei, dette er totale utgifter.

 

Totalt sett tjente staten 38 milliarder på avgifter det samme året, ikke medregnet avgifter ved import av bil.

Med andre ord, staten kan halvere samtlige avgifter i forbindelse med bil og fjerne import-avgiften og fortsatt gå i overskudd.

Samtidig opprettholde den gode standarden vi har på veiene.

Kilde:

http://www.sintef.no/upload/A04310_Er%20det%20l%C3%B8nnsomt%20og%20bruke%20mer%20midler%20til%20vegform%C3%A5l.pdf

 

 

Etter min mening er mye av problemet med avgiftsnivået i dag er ikke at en Dodge Viper får en ekstra null på prislappen, men at alenemoren med 3 barn må kjøre rundt i en bil fra 80-tallet som spyr ut eksost og er mindre sikret enn en syklist.

Miljønorge på sitt beste :yes:

Jævlig lurt, å kalle det bullshit, for så å bekrefte mitt utsagn. De bruker halvparten av hva de får inn på vei, resten står og lager renter og renters renter, så Stoltenberg får en fin pensjon når han går av.

 

Hvor er veiene som står i stil med avgiftene? Hvor er bilene som står i stil med at vi er verdens rikeste land.. Ikke det nei.

Lenke til kommentar

Jimbolaia Jones: Sorry, feiltolket første linje litt, resten av teksten du skrev ble litt meningsløs etter det.

Hadde ikke fått dagens første kaffe enda, så da fungerer ikke hjernen min skikkelig...

Men, ja, som du ser i resten av innlegget, helt enig i det du sa :)

Lenke til kommentar

Enda en grunn til at avgiftsregimet her i landet er så latterlig gjennomsiktig. Det handler i alle fall ikke om miljøet.

 

http://www.dagbladet...motor/16423031/

 

På tide at noen tester ut noe mange har sagt lenge, men det hjelper ikke. Vi lever fortsatt i et sosialistland hvor man ikke skal brife rundt i eksklusive, spreke biler. Derfor forblir avgiftene på dagens nivå uansett hva pengene går til (alt går ihvertfall ikke til veier) sånn at småbarnsfamilier med gjennomsnittslønn må kjøre ti år gamle biler.

Husker da det ble diskutert personlige skilter til ca 5.000,- pr person. I tillegg til at Autosys ikke klarte dette var en av grunnene til at det ble nedstemt at man ikke ville ha klasseskille siden personlige skilter bare var noe de med penger hadde... (Navarsete om jeg ikke husker feil) Som om ikke klasseskillet på bilparken til de forskjellige i Norge var stor nok..?

 

En tier på at de fleste som ville ende opp med personlige skilt ville vært ungdom i 18-19 års alderen. Ikke akkurat de med mest penger i samfunnet vårt.

 

Men ja, vi trenger noen pragmatiske politikere her i landet i stedet for idioter som lar landet falle på sine ideologiske sverd.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Jimbolaia Jones: Sorry, feiltolket første linje litt, resten av teksten du skrev ble litt meningsløs etter det.

Hadde ikke fått dagens første kaffe enda, så da fungerer ikke hjernen min skikkelig...

Men, ja, som du ser i resten av innlegget, helt enig i det du sa :)

Ser veien her i Lofoten er i fritt fall. Når får vi E10 (ja, Europavei 10) inn i Nasjonal transportplan? 2016-2023-delen. Så antakeligvis er pappa død og jeg 26-33 år, og bor i Drammen eller liknende før dette skjer.

 

Denne veien er en del av det nasjonale turistveinettet, og my bobiler går her hvert år.

 

At lokale fylkesveier er i dårlig stand kan jeg forstå, men som E18 med telehiv, og E10 med 5cm dype spor, som går tre lag ned i asfalten, det skjønner jeg IKKE.

Lenke til kommentar

Jeg er absolutt enig i at en hel del veier bør utbedres en del.

 

Man må likevel har litt realisme og økonomisk tankegang med seg når man diskuterer veiutbygging.

 

Å bygge vei i Norge er dyrere enn de aller fleste andre land i verden - både på grunn av lønn og terreng. Da nytter det ikke å sammenligne med et paddeflatt land med billig arbeidskraft og si at de får bedre veier for like mye penger.

 

Å fovente motorvei mellom de største byene i Norge er for eksempel bare tull. Det er rett og slett ikke trafikkgrunnlag for det. De eneste stedene det er trafikkgrunnlag for motorvei og hvor det ikke finnes, er fra Oslo til Hamar. At det er kø på E18 sørover på store utfartsdager er naturlig. Vi kan ikke bygge veier for at folk aldri skal stå i kø.

 

Jeg mener at man bør droppe bygging av uvesentlige broer og tuneller på avsidesliggende steder og heller bruke pengene på å vedlikeholde de veiene som faktisk brukes mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er absolutt enig i at en hel del veier bør utbedres en del.

 

Man må likevel har litt realisme og økonomisk tankegang med seg når man diskuterer veiutbygging.

Er det urealistisk at vei-avgiften blir brukt på vei?

Jeg vil anta at det faktisk er nok til å få kvaliteten på veiene opp i stedet for slik den er nå, den forfaller mer enn den blir fikset.

Lenke til kommentar

Tja, nå har jeg ikke sett gjennom hele statsbudsjettet, så jeg vet ikke hvor mye penger man faktisk har til rådighet.

 

Jeg vil heller at fire personer skal kjøre på en sliten vei enn at det samme antallet skal dø i sykehuskø, for eksempel.

 

Veiene bør bli fikset, men alt kan ikke tas i går. Det er tross alt andre ting som også skal gå rundt i dette landet. Jeg antar at bil er en av de tingene staten får inn mest penger på (bortsett fra inntektsskatt og moms), og da er det naturlig at en del av dette går til andre ting. Hvis ikke må vi begynne å betale for å bruke sykehusene, skolene og brannvesenet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har noen anbefalninger? Må være en 4 seter, ellers har jeg ikke så mange krav ennå ;)

Hva men en Audi A4 cab? Synes f. eks. denne er veldig fin: A4 1.8 T Q Cab.

 

Hei og tusen takk for tips:)

Pen bil, men skjønte med en gang at jeg egentlig hadde ett kriterie til,

nemlig automatkasse!! Også var jeg dum nok til å ta en titt på A5 cab også...Damn!

Men litt utenfor budsjett kan du si!

Lenke til kommentar

Har litt vanskelig for å bestemme meg for felger:

 

18" Vancouver

 

 

17" Seattle Høyglans

 

 

Skal stå på sort bil.

 

Noen innspill? Prisen skiller ca. en tusenlapp

Vancouver :)

 

Enig :D

Skal ha nye felg+dekk på min nå neste helg.

De Good year dekka som står på nå er helt forferdelige...

Lenke til kommentar

Har litt vanskelig for å bestemme meg for felger: 18" Vancouver 17" Seattle Høyglans Skal stå på sort bil. Noen innspill? Prisen skiller ca. en tusenlapp

Vancouver ser bedre ut, men jeg tror Seattle er bedre å kjøre med. Så får du velge selv. :)

 

Noen som har noen anbefalninger? Må være en 4 seter, ellers har jeg ikke så mange krav ennå ;)
Hva men en Audi A4 cab? Synes f. eks. denne er veldig fin: A4 1.8 T Q Cab.
Hei og tusen takk for tips:) Pen bil, men skjønte med en gang at jeg egentlig hadde ett kriterie til, nemlig automatkasse!! Også var jeg dum nok til å ta en titt på A5 cab også...Damn!Men litt utenfor budsjett kan du si!

Det finnes da A4 cab. med autolat og. Ja, A5 cab. er mycket nice.

Lenke til kommentar

Jeg er absolutt enig i at en hel del veier bør utbedres en del.

 

Man må likevel har litt realisme og økonomisk tankegang med seg når man diskuterer veiutbygging.

 

Å bygge vei i Norge er dyrere enn de aller fleste andre land i verden - både på grunn av lønn og terreng. Da nytter det ikke å sammenligne med et paddeflatt land med billig arbeidskraft og si at de får bedre veier for like mye penger.

 

Å fovente motorvei mellom de største byene i Norge er for eksempel bare tull. Det er rett og slett ikke trafikkgrunnlag for det. De eneste stedene det er trafikkgrunnlag for motorvei og hvor det ikke finnes, er fra Oslo til Hamar. At det er kø på E18 sørover på store utfartsdager er naturlig. Vi kan ikke bygge veier for at folk aldri skal stå i kø.

 

Jeg mener at man bør droppe bygging av uvesentlige broer og tuneller på avsidesliggende steder og heller bruke pengene på å vedlikeholde de veiene som faktisk brukes mye.

Vi har da lassevis med late trygdesnyltere som sitter hjemme og drikker øl som burde tvinges i arbeid eller miste trygden. Skal ikke være noe problem med arbeidskraft da.

Lenke til kommentar

Problemet er at det er alt for lukrativt å være lat i Norge. Flott at vi verner om de som ikke har mulighet til å jobbe fordi de plages med diverse fysiske skavanker, det skal vi fortsette med, men når 100% arbeidsføre folk sitter på rævva hjemme fordi de har det bra på trygd, så er det noe galt med systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...