Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Hvis man har sommerdekk på bilen, er det jo bare å la den stå de dagene det ikke er forsvarlig å kjøre. Er ikke stort verre enn det. 

Det er passe naivt å tro at folk som har lagt om lar bilen stå. Det ble faktisk uttrykt bekymringer av politiet i Oslo om mengden som har vært ute å kjørt i dag med sommerdekk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det 'går jo an' å kjøre på sommerdekk, men jeg tror ikke noen forventer det er så stor forskjell mellom vinter og sommerdekk på vinterføre. Har kjørt en runde i nabolaget på snø med sommerdekk for å se for morroskyld. Kom meg fram med AWD med litt spinning, men skled ihvertfall 20 meter når jeg bremset fra 20km/t

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt nedover Riksvei 4 i kveld, der var det noen jeg mistenker at kjørte på alt for dårlige dekk..

Greit nok at det var snø på veien, men slik jeg ser det var det ingen grunn til å holde 50-60km/t i 80-sona.

 

Jeg har selv flyttet en bil utstyrt med sommerdekk på vinterføre..

Den første snøen falt litt tidligere enn jeg hadde håpet, og da før jeg fikk satt den i vinteropplag..

Den var utstyrt med Falken FK-451 i 275mm bredde og skulle opp på en tilhenger som er mindre enn 2 cm bredere enn det er mellom ytterkanten av bakhjulene.

Å flytte bilen på vinterføret var vanskelig, med en gang den var i gir var det hjulspinn på gang og å gi på var det ingen grunn til å gjøre.

Jeg fikk forhjulene på tilhengeren og måtte rett og slett bruke vinsjen for å få bilen opp på tilhengeren.

Det var heldigvis ikke mer enn 15-20 meter jeg skulle flytte bilen, parkeringsbremsen ble brukt for å hindre hjulspinn under flyttingen (litt aggressiv automatkasse)

Lenke til kommentar

Andre her som har Nissan Leaf Tekna med bose anlegg?

Skikkelig dårlig anlegg forøvrig, men over bluetooth og AUX går volumet plutselig ned i ny og ne. 

Litt Plagsomt. Ser ikke ut til å gjøre det når man hører på radio, så det er jo litt pussig... 

Går det ned i 1-3 sekunder for så å gå opp igjen? I såfall er det nok bare telefonen din som får et nytt varsel.

Lenke til kommentar

Selvsagt ikke sikkert det skyldes det, men jeg vet hvertfall at min telefon demper musikk/lyd i 1-3 sekunder ved varsel/notification, selv når det varselet er innstilt til lydløs/kun vibrasjon - varsler har lydprioritet over musikk/video/podcast etc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Det er sikkert som meg som sverger på BMW sin pålitelighet, men ikke tar i betraktning til alle de småtingene jeg fikser selv, men som hadde hopet seg opp til svindyre verkstedsregninger hos Bavaria for den vanlige lekmann. Bilen min har ikke sviktet meg en eneste gang på 3 år og 30.000km, men jeg har sikkert kjøpt deler for en 5-sifret sum, og har sikkert gjort reparasjoner til 3 ganger prisen av delene jeg har kjøpt om man skulle fått det gjort på verksted. Det eneste jeg har måttet fikse var radiator og bremserør, men jeg hadde sikkert vært ganske bitter om jeg måtte sendt bilen på verksted for små drittfeil jeg fikser.

Men din BMW er vel en av de siste årsmodellene der man kan gjøre en del ting selv..? På min Audi får man så vidt skiftet olje uten spesial diagnoseutstyr for å resette mm.

 

Går fint an å gjøre vedlikehold på E60 iallefall. Nå har jeg M54, som også ble brukt i de siste E39-ene, så skal ikke uttale meg om hvordan det er å skru på de nye motorene. Varsler som bremser, olje osv. kan resettes i dashbordet. 

Diagnosekabel og programvare koster rundt 400 kr, og det er det verdt. Tar litt tid å lære programmene, men når man først skjønner litt er det lett å kode inn nytt utstyr og kjøre diagnose. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Bilen har begynt å lage litt subbelyd som endrer frekvens med fart, har ikke med motor eller gir å gjøre, lyden er litt høyere når man minsker fart. Hjullager kanskje? Begge hjula virker stramme når jeg jekker opp en og en side, men venstre foran lager litt tikkelyd fra navet når jeg forsiktig snur hjulet, mens høyre side lager bare lyd når drivakselen tar i. Noen som vet cirka priser på slikt på verksted? På min gamle Subaru kunne jeg bytte det meste selv eller få noen til å gjøre det billig, men på A6'en er det luftfjæring og en del mer jobb der nede...

Lenke til kommentar

Linken er dau..

 

I utgangspunktet er det ikke komplisert å få norske skilter på en bil som ikke offisielt importeres av importør, men det er problemer du kan støte på med en japansk bil, bl.a. at motoren ikke er Euro 5/6 (automatisk avslag av miljøhensyn), at du må dokumentere en hel del overfor myndighetene som følge av manglende europeisk typegodkjenning og slikt. Noen modeller kan tas inn på såkalt motorhistorisk grunnlag uavhengig av godkjenning, men det er et tynt halmstrå.

 

Tenk også på det praktiske som at du faktisk sitter på feil side av bilen og at du må strekke deg over passasjersetet ved billetthenting i bommer/parkeringshus etc.. Jeg lånte en bil som hadde rattet på feil side en periode for en god del år siden - det sugde skikkelig da jeg var igjennom bomringen flere ganger daglig (og den gang var det bare billett i luke).

 

Når det er sagt og du fortsatt vil ha en Cube så hadde jeg heller sett på mulighetene for å få kjøpt en i England. Kan hende at de er enklere å få inn i landet, men sjekk med norske myndigheter for sikkerhets skyld:

http://www.autotrader.co.uk/car-search?sort=price-desc&radius=1500&postcode=w111ax&onesearchad=Used&onesearchad=Nearly%20New&onesearchad=New&make=NISSAN&model=CUBE

 

Det er ikke mange Cuber i Norge, gitt, men jeg finner ikke noen tall på dette.

Lenke til kommentar

Tror ikke vi har en eneste bomring på sunnmøre? Har ihvertfall aldri kjørt igjennom en selv på dem siste 15 000km jeg har kjørt, skal se på england sine Cube's, tusen takk :)

 

 

Ser ut som om att den jeg vil ha kun er tilgjengelig som importbil, selv i england. 2004 og eldre er dem stiligste, får høre med vegvesenet om dem er mulige å importere inn i Norge.

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Tenk også på det praktiske som at du faktisk sitter på feil side av bilen og at du må strekke deg over passasjersetet ved billetthenting i bommer/parkeringshus etc.

 

Hehe, har sett GB-biler rygge inn i parkeringshus og McDrive :-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...