Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3RYwwc

Jeg kjørte til jobb på sommerdekk i dag (Oslo) - null problem. Ikke et snøfnugg på veien.

Mange steder i Oslo var det endel snø på veien. Du hadde mao flaks.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Hvis man har sommerdekk på bilen, er det jo bare å la den stå de dagene det ikke er forsvarlig å kjøre. Er ikke stort verre enn det.

Da hadde jeg kommet timer forsinket til jobb i så fall...
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Da vet du jo at du bør kjøre på vinterdekk en stund til, noe alle som er avhengige av bil bør vite. Hvis man kan ta bussen eller være hjemme er det jo ikke noe galt i å bytte om til sommerdekk i april. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Apropos Møller, kjøpte en 2007 A6 med full historikk, sist service 30k km siden hos Møller Stavanger. Tar nå selv service for Møller skal ha 11500kr for 3.0TDI, koster rundt 2500 for materiell selv...

 

Uansett, når jeg tar ut pollenfilter er denne bare skvist inn på plass og knekt og bøyd og har jo ikke hatt noe nytte. Sendte dette til dem og de sa det kan umulig stemme for det er vårdyktigste mekaniker som har gjort dette blabla, men du kan sikkert få en ny gratis.

 

Det må vel være det fine med å være mekaniker for biler i millionklassen, de blir nok ikke tatt service på selv og mekaniker kan egentlig bare drite i bilen for han vet bilen kommer tilbake til kun han hver service...

Lenke til kommentar

Apropos Møller, kjøpte en 2007 A6 med full historikk, sist service 30k km siden hos Møller Stavanger. Tar nå selv service for Møller skal ha 11500kr for 3.0TDI, koster rundt 2500 for materiell selv...

 

Uansett, når jeg tar ut pollenfilter er denne bare skvist inn på plass og knekt og bøyd og har jo ikke hatt noe nytte. Sendte dette til dem og de sa det kan umulig stemme for det er vårdyktigste mekaniker som har gjort dette blabla, men du kan sikkert få en ny gratis.

 

Det må vel være det fine med å være mekaniker for biler i millionklassen, de blir nok ikke tatt service på selv og mekaniker kan egentlig bare drite i bilen for han vet bilen kommer tilbake til kun han hver service...

Møller er en ting for seg selv. At de fortsatt selger biler og ingen har hengt ledesen enda er et under, men at VAG presterer å drite seg såpass ut er jo flaut. Skulle tro de hadde lært av plagene Mercedes hadde med w210 E-klasse. Dette problemet her rammer i varierende grad så og si alle vag biler fra 2005-2011.

 

Å det er ikke bare rustproblemer, det er små og store feil hele tiden.

Endret av boundishh
Lenke til kommentar

Har ikke så stor erfaring med VAG egentlig, dette er min første. Min Bosniske svoger og hans familie stort sett er (lastebil)mekanikrere og vet akkurat hvilken modeller er bra og dårlige, og sverger til Audi. De har aldri hatt problemer, dog alltid tatt jevnlig service selv. Selv er dette min første premiumbil i det hele tatt, ingen synlige skader eller lignende, og akkurat skiftet olje girkasseolje mm. 233hk varienten av 3.0TDI med Tiptronic skal tilsynelatende være en veldig driftssikker bil.

Lenke til kommentar

Det er sikkert som meg som sverger på BMW sin pålitelighet, men ikke tar i betraktning til alle de småtingene jeg fikser selv, men som hadde hopet seg opp til svindyre verkstedsregninger hos Bavaria for den vanlige lekmann. Bilen min har ikke sviktet meg en eneste gang på 3 år og 30.000km, men jeg har sikkert kjøpt deler for en 5-sifret sum, og har sikkert gjort reparasjoner til 3 ganger prisen av delene jeg har kjøpt om man skulle fått det gjort på verksted. Det eneste jeg har måttet fikse var radiator og bremserør, men jeg hadde sikkert vært ganske bitter om jeg måtte sendt bilen på verksted for små drittfeil jeg fikser.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det er sikkert som meg som sverger på BMW sin pålitelighet, men ikke tar i betraktning til alle de småtingene jeg fikser selv, men som hadde hopet seg opp til svindyre verkstedsregninger hos Bavaria for den vanlige lekmann. Bilen min har ikke sviktet meg en eneste gang på 3 år og 30.000km, men jeg har sikkert kjøpt deler for en 5-sifret sum, og har sikkert gjort reparasjoner til 3 ganger prisen av delene jeg har kjøpt om man skulle fått det gjort på verksted. Det eneste jeg har måttet fikse var radiator og bremserør, men jeg hadde sikkert vært ganske bitter om jeg måtte sendt bilen på verksted for små drittfeil jeg fikser.

Men din BMW er vel en av de siste årsmodellene der man kan gjøre en del ting selv..? På min Audi får man så vidt skiftet olje uten spesial diagnoseutstyr for å resette mm.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt et godt poeng, men jeg tenkte egentlig mest på at det at tysk premium ikke er så ille for oss bilfolk som kan rette opp i småfeil selv, og at min bil derfor har utgifter som en japansk bil med tilsvarende alder og slitasje for en eier som må sende bilen på verksted for å bytte lyspærer.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt et godt poeng, men jeg tenkte egentlig mest på at det at tysk premium ikke er så ille for oss bilfolk som kan rette opp i småfeil selv, og at min bil derfor har utgifter som en japansk bil med tilsvarende alder og slitasje for en eier som må sende bilen på verksted for å bytte lyspærer.

Ja dette er jo sant. Er jo mulig å fikse ting selv på nyere tyske biler også. Finnes forskjellig hjelpemidler på nettet.

Du får f.eks lett tak i mercedes sitt eget verksted system med prosedyrer , tegninger , diagrammer osv.

 

Peugeot lar deg faktisk regstre deg på sidene deres slik at du kan hente ut dette igjennom noe som heter servicebox.

Lenke til kommentar

Dokumentasjon og community er en av grunnene til at jeg kjøpte meg en E39, men det er jo ikke takket være BMW da. Fant forleden dokumentasjon på den interne CANBUS protokollen til bilen, der man blant annet kan poste egne meldinger i dashbordet. Høres jo gøy ut å kunne lese Twitter-oppdateringer i dashen med 60% av pikslene igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...