Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis alt skal være like dyrt over alt, så betyr det ikke at man får råd til mer her i Norge, for å si det sånn. Når man bor et sted hvor folk har mye penger, så vil ting være dyrt. Det er et markedsøkonomisk faktum.

Bilavgiftene drar inn så mye penger at det ikke er noe reelt alternativ å kutte de. Hvis man syntes de er så jævlige, så får man enkelt og greit flytte utenlands. Da må man til gjengjeld ta til takke med lavere lønn og ditto kjøpekraft.

Kanskje du har råd til en 325i istedenfor en 320i, men det er strengt tatt ikke SÅ viktig for meg.

Jeg er så jævlig lei av at mange ikke tenker lenger enn sin egen nese når det kommer til dette.

/rant

Når det kommer til hvordan avgiftene beregnes, så kan jeg imidlertid være med på å diskutere at det ikke er optimalt i dag.

Lenke til kommentar

Da må man til gjengjeld ta til takke med lavere lønn og ditto kjøpekraft.

Vel, saken er at kjøpekraften står ikke i stil til bilprisene. Det er mange land som ikke tjener så fryktelig mye mindre enn oss, og som har biler til en brøkdel av prisen vår.

Kanskje du har råd til en 325i istedenfor en 320i, men det er strengt tatt ikke SÅ viktig for meg.

Eneste mulighet jeg hadde hatt til å ha råd til en 320i er om det var snakk om en 90-modell eller noe, og da er man tilbake på problemet med eldgammel bilpark igjen.

Jeg skjønner ikke at folk kan forsvare bilprisene annet enn at dere er fryktelig rike og ikke bryr dere? Er jo ganske mange i Norge som har god råd, og da kan jeg sikkert tro at det er et fantastisk land å bo i.

Lenke til kommentar

En ting jeg ikke skjønner er omregistreringsavgifta. Hvorfor i alle dager skal man bli straffet med høyere avgifter når man kjøper en nyere bil kontra en gammel, som både er mer trafikksikker (og sparer samfunnet for store kostnader ved ulykker med skade) og miljøvennlig?

Mange av de norske bilavgiftene kunne vært akseptert dersom de faktisk gikk tilbake til infrastrukturen og bileierne i en eller annen form, men når mesteparten av penga forsvinner til ingenting utenlands så har man sin fulle rett til å klage..

Lenke til kommentar

Vel, saken er at kjøpekraften står ikke i stil til bilprisene. Det er mange land som ikke tjener så fryktelig mye mindre enn oss, og som har biler til en brøkdel av prisen vår.

Nei, det er ikke så fryktelig mange. Det er noen få andre europeiske land som har billigere biler enn oss.

Eneste mulighet jeg hadde hatt til å ha råd til en 320i er om det var snakk om en 90-modell eller noe, og da er man tilbake på problemet med eldgammel bilpark igjen.

Jeg skjønner ikke at folk kan forsvare bilprisene annet enn at dere er fryktelig rike og ikke bryr dere? Er jo ganske mange i Norge som har god råd, og da kan jeg sikkert tro at det er et fantastisk land å bo i.

Hvis du ikke har råd til noe mer enn en 90-modell 320i, så har du en dårlig betalt jobb. Husk på at gjennomsnittslønnen her til lands er rundt 400.000 kroner.

For å ta USA, som jeg vet du bor i, som eksempel, så er det ikke mange som har en kjip jobb, er nyutdannede eller studenter som har råd til en ny 3-serie der heller. I sverige er jo ikke dette noe å snakke om, da unge folk ikke har noen jobb uansett.

At du har norske penger og har kjøpt deg en C32 AMG er ikke relevant i denne sammenhengen.

De aller fleste i Norge har god råd. De har råd til å kjøpe seg en 3-serie hvis de vil det, og jeg tror nok ikke den prosentvise andelen som har råd til dette i USA er større. Forskjellen her ligger i at de som ikke har råd til dette i USA, gjerne ikke har råd til noen bedre bil enn en nordmann med kjip jobb.

Lenke til kommentar

Nå snakker vi folk uten jobb og/eller utdanning da. De har det godt i Norge, da de er godt beskyttet mot å havne på gata, slike folk har uansett ikke mye råd til biler.

Saken er at en person med høyere utdanning som får seg relevant jobb i USA, har ca. samme lønn som en med lik jobb i Norge, og da har de plutselig fryktelig god råd, ikke bare mtp. bilpriser, men priser generelt.

Jeg synes det er greit at staten stikker av med en god slump av lønna di når du betaler skatt, det har jeg aldri klaget over, men at de også skal stikke av med mesteparten av det du får til overs etterpå stiller jeg meg skeptisk til, og vi nordmenn er i særklasse når det gjelder å bare finne seg i slikt.

Vi har det jo tross alt så bra i Norge.

Har heller ikke dratt inn bilen min som relevant i saken. Men når du uansett drar det opp, det ville vært mye lettere for en Amerikaner å hoste opp 50.000kr for en slik bil enn for meg å komme opp med 500.000 for en tilsvarende bil i Norge.

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Hvis du tjener 1,1 million i året i Norge, så har du mer enn nok penger da også. Da kan du også kjøpe fine biler. Forholdet mellom lønnen du skisserer og gjennomsnittslønnen i USA ($32.140 ifølge Wiki), er omtrent 2,5 ganger.

Det vi egentlig snakker om nå, er at det er større lønnsforskjeller mellom høyt og lavt utdannede i USA. Da vil jeg heller at de på toppen "klarer seg med" 800.000, så kan de lenger ned heller få litt mer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

For realiteten er uansett at vi har det ganske bra her i Norge :-)

Der kom standardunnskyldningen for at nordmenn skal finne seg i alt :)

Det har ingenting med hva jeg finner meg i.

Det finnes langt verre ting i f.eks. USA, som jeg absolutt ikke kunne ha funnet meg i.

Poenget er til syvende og sist som Tee-Zee nevner, at vist enn har det så fælt i Norge bare fordi bilprisene er så høye, så ser enn ikke langt foran nesetippen.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt vi har det så forferdelig pga høye bilpriser, jeg sier bare at bilprisene ikke står i stil til inntekten.

De nordmenn som tror de har det best i verden ser heller ikke langt foran nesetippen.

Men så er jo vi nordmenn kjent for å være naive og dumsnille da, så noe annet er vel ikke å forvente.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg har ikke sagt vi har det så forferdelig pga høye bilpriser, jeg sier bare at bilprisene ikke står i stil til inntekten.

De nordmenn som tror de har det best i verden ser heller ikke langt foran nesetippen.

Men så er jo vi nordmenn kjent for å være naive og dumsnille da, så noe annet er vel ikke å forvente.

Hvorfor er bilprisene høye? Jo pga. avgifter.

Hva går avgiftene til? Velferdsstaten Norge

Gidder ikke å starte en politisk diskusjon, men iallefall jeg mener det er bedre å betale litt mer for bilen, så lenge jeg vett at slipper å betale noe for offentlig tjenester (les sykehusregninger, sydentur når helsa til fruen er dårlig, gratis bøker på biblioteket, at jeg har får bo på gamlehjem gratis når jeg blir gammel osv osv)

Vi er ikke dumsnille fordi vi betaler penger til velferdsstaten, som igjen går til oss, hadde vi betalt doble bilpriser og halvparten gikk til mafiaen, ja da hadde vi vært dumsnille.

Lenke til kommentar

Hvorfor er bilprisene høye? Jo pga. avgifter.

Hva går avgiftene til? Velferdsstaten Norge

Gidder ikke å starte en politisk diskusjon, men iallefall jeg mener det er bedre å betale litt mer for bilen, så lenge jeg vett at slipper å betale noe for offentlig tjenester (les sykehusregninger, sydentur når helsa til fruen er dårlig, gratis bøker på biblioteket, at jeg har får bo på gamlehjem gratis når jeg blir gammel osv osv)

Vi er ikke dumsnille fordi vi betaler penger til velferdsstaten, som igjen går til oss, hadde vi betalt doble bilpriser og halvparten gikk til mafiaen, ja da hadde vi vært dumsnille.

Bilavgiftene skal brukes til trafikk. Men det gjør jo ikke det. Se den flotte e18 som etter 4 måneder har fått telehiv over alle 4 felt. Dritbra Norge. Det blir KANSKJE fiksa som 10 år.

E6 trondheim-Bognes-Narvik, ille, smal, mye tungtrafikk som går her. Blir neppe fiksa med det første.

Avgiftene er høye for at vi skal vedlikeholde noe som blir neglisjert. Skal det bli neglisjert, kan de like så godt kutte avgiftene, så kan vi kjøpe biler som tåler å kjøre på de "flotte" veiene vi har her i landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...