Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo forsåvidt det. Spørsmålet er hvor mye batteriet blir tappet av å ligge i 110. 

Over 100 er ikke ideelt med elbil

 

Edit: Det er altså 211km fra Brokelandsheia til Oslo. Er bare Tesla som klarer det. 

Er mange som klarer dette. Zoe40 bør klare det lett. Ioniq med lett gassfot klarer det. i3 33 kwh klarer det med lett sparekjøring. Ny E-Golf klarer det. Ampera-E som leveres til kunder fra neste måned. Som du ser er det ikke så ensformig lenger. Og alle de jeg nevnte som har hurtiglading trenger kun en kort stopp på 5-10 minutter for å juice opp litt i tilfelle man ser det blir knapt.

Lenke til kommentar

 

Er jo forsåvidt det. Spørsmålet er hvor mye batteriet blir tappet av å ligge i 110.

Over 100 er ikke ideelt med elbil

 

Edit: Det er altså 211km fra Brokelandsheia til Oslo. Er bare Tesla som klarer det.

Er mange som klarer dette. Zoe40 bør klare det lett. Ioniq med lett gassfot klarer det. i3 33 kwh klarer det med lett sparekjøring. Ny E-Golf klarer det. Ampera-E som leveres til kunder fra neste måned. Som du ser er det ikke så ensformig lenger. Og alle de jeg nevnte som har hurtiglading trenger kun en kort stopp på 5-10 minutter for å juice opp litt i tilfelle man ser det blir knapt.

zoe40 har ikke hurtiglading, bruker over en time på lading til 80%

Lenke til kommentar

Mye rare lysfeil på hengere, korrosjon, fukt og jordfeil er veldig vanlig. Kan i verste fall føre til seriøse skader på bilen og en hel haug uforklarlige feil.

varlyktene på selve minibussen bak som var av. Så ut som det var meningen, tenkte kanskje det er en funksjon når henger blir plugget i
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste nyere biler har jo ikke tente baklys uansett når det er dagslys, kun kjørelys foran.

 

På endel biler tennes de ikke når det er mørkt heller hvis lysbtyteren står på 0.

 

Folk er generelt utrolig sløve når det kommer til lys.

Ikke uvanlig at det i en kø med 20 biler er 5-10 som mangler minst ett nærlys.

 

Påfallende ofte er bilene enten japanske eller franske. Mest sannsynlig pga manglende varsling inni bilen.

Lenke til kommentar

zoe40 har ikke hurtiglading, bruker over en time på lading til 80%

Jeg vet, lader på semihurtig 22 kw ac.

Poenget var at på en slik distanse som det var snakk om her ca 210 km så klarer den distansen uten å lade.

Batteriet er på 41 kwh netto, temmelig bra størrelse.

Lenke til kommentar

De fleste nyere biler har jo ikke tente baklys uansett når det er dagslys, kun kjørelys foran.

 

På endel biler tennes de ikke når det er mørkt heller hvis lysbtyteren står på 0.

 

Folk er generelt utrolig sløve når det kommer til lys.

Ikke uvanlig at det i en kø med 20 biler er 5-10 som mangler minst ett nærlys.

 

Påfallende ofte er bilene enten japanske eller franske. Mest sannsynlig pga manglende varsling inni bilen.

På min Audi er DRL på når bryter står på 0 eller auto på dagtid, men den er programmert til 'skandinavisk DRL' med baklys konstant tent.

 

Bilen jeg snakket om kjørte i mørket

Lenke til kommentar

Hadde en forran meg i mørket uten lys bak. Måtte bruke fjernlys for å se vedkommende og da starta idioten å bremse og alt mulig rart. Selv ikke ved forsøk på å hinte om hvorfor jeg måtte bruke fjernlysa fungerte så endte opp med å kjøre forbi så fort muligheten bød seg.

Lenke til kommentar

Hadde en forran meg i mørket uten lys bak. Måtte bruke fjernlys for å se vedkommende og da starta idioten å bremse og alt mulig rart. Selv ikke ved forsøk på å hinte om hvorfor jeg måtte bruke fjernlysa fungerte så endte opp med å kjøre forbi så fort muligheten bød seg.

 

Sånn har jeg det hver gang jeg kjører. Er så utrolig mange som ikke har satt seg inn i bilen sin/synes det er kult/sparer drivstoff eller strøm ute på veien. Jeg blinker og bytter mellom park og nærlys, men de får det ikke med seg. Tror kanskje en promille av alle jeg signaliserer at kjører uten lys/med DRL skrur de på.. Har flere ganger kjørt 2-5 min bak en bil med en blanding av langlys og nær/park uten at det skjer noe...

Lenke til kommentar

Det er også viktig å huske på at mange faktisk har på "Auto", men grunnet ting som lys i tunnell og opplyste veier kan hindre bilen i å skifte om. Lysene har sensorer, og siden de alle fleste har LED i dag, så "sparer" bilen på pærene med vilje. Så hvis den oppdager lyskilde, tenner den ikke for eksempel baklysene. Dette er for å forlenge levetiden på pærene er hva jeg har forstått.

 

Her er dog et godt eksempel på hvor farlig det er når bilen ikke har tent lysene sine. Svært vanskelig å se. At ikke sjåføren legger merke til dette selv er helt ufattelig..

 

Syns forøvrig hele opplegget er helt latterlig. Spare strøm? På en pære som trekker 5-10 Watt?

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Den videoen der er skremmende. Bare flaks og god reaksjonsevne sørget for at han sjåføren lever i dag..

 

Mange av de billige merkene mangler autofunksjon på lysene og da må sjåføren selv røre den skumle lysbryteren. Men siden de ser at noe lyser der fremme så er det vel ok å kjøre sånn tenker de? Kombiner dette med en eldre kundegruppe/bilkunnskapløse ignoranter som ikke vet bedre så har du en farlig kombo. Men snart er nok auto standard på alle inklusive Leaf og annet billig ræl så slipper vi dette.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Så en nyere Mercedes minibuss med henger, lys på henger på, men baklysene på bilen var av, men foran var på. Noe smart funksjon som skrur av baklyktene på bilen ved bruk av henger?

For stor effekt trekkes i lyspærene på henger. Hadde selv dette problemet og byttet ut lyspærene på min henger.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Satt og venta på en kollega som var forsinket og lekte meg i Photoshop for å korte ned ventetiden.

 

Resulatet skal jeg sende til en kompis som jobber i Tesla ha ha. Jeg har alltid mobba ham for at Model X ser ut som en oppblåst model S og Model 3 ser ut som en kokevaska Model S

Med det som utgangspunkt lagde jeg like godt hele rangen med en svart S som mal.

 

post-116700-0-31575100-1491910412_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...