Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-3RYwwc

 

Den raske akselerasjonen elbiler har er også flott i kø for å smette inn i luker på motorveien.

Nå er det ikke mange av elbilene på markedet som har så rask akselerasjon akkurat.. Unntaket er et par modeller fra Tesla så vidt jeg vet.

 

Elsket når die hard haters av el-bil kommer med dustete argumenter om rekkevidde.

Kanskje du først skal prøve å plukke av deg slike tåpelige forsøk på hersketeknikk som dette faktisk fremstår som.

 

Da kan man også argumentere med at man må kjøpe svær kassebil og ikke vanlig bil. Fordi man trenger stor bil når man skal kjøpe seg en sofa eller seng. Man kjøper jo el-bil for de 364 dagene man kjører vanlige turer til og fra jobb osv, ikke den ene dagen man skal kjøre langt..

Kjører virkelig folk så jævlig mye småkjøring at slike elbiler er godt nok?

For egen del har jeg (minst) ukentlig turer ingen av dagens elbiler kan fikse uten ladepause, siden jeg også kjører mye med tilhenger er det ikke så mange elbiler å velge i og den ene man kan velge i koster fort over millionen.

 

Svaret er nok litt annerledes enn du vil frem til, de fleste har elbilen som en bil nr 2 eller 3..

 

 

Vil du spare 2000-3000 kr på drivstoff til og fra jobb i mnd? Med mindre slitedeler og generelt færre reparasjoner? Du må være en skikkelig tulling! Kjøp fossilt, det er mye bedre til ditt bruk, lover!

Som jeg skrev som svar på den første delen av det jeg siterte.

Min Kia Soul EV er kjapp nok til dette. Du som åpenbart ikke har elbil burde vel egentlig ikke uttale deg om slike ting?!

 

Dersom du skal be andre legge fra seg hersketeknikkene sine, så burde du kanskje gjøre det selv? Ref "trist å ha en bil som ikke kommer seg over fjellet uten å lade"?

 

Grovt regnet har jeg spart minst 15'000 i bensinutgifter, mange tusen i bompenger siden begynnelsen av august samt over 2000 i årsavgift, minst 3000 i verksted og 3000 tusen i forsikring. Jeg tjener greit med penger altså, men jeg har ikke interesse av å hive penger ut av vinduet om jeg ikke må.

 

Du må lære deg at forskjellige folk har forskjellige behov. Jeg drar ikke over fjellet og jeg drar ikke tilhenger. Trenger jeg en bensinbil en gang så låner jeg en av familie eller venner. En Kia Soul EV er min eneste bil, og vet du hva? Jeg klarer meg kjempefint, og den kostet en kvart mill...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser fint behovene til andre, men folk som Snylteren tror at alle i Norge drar på laaangtur hver uke. Til mitt bruk er elbil gull, men forstår at for mange så er det en av flere biler i husstanden. :-)

 

Hvorfor kan du ikke holde deg til sak fremfor person?

 

For de fleste er nok elbil bare en ekstrabil som brukes til pendling og sånt, rett og slett et privilegium for de rike som kan ha flere biler stående.

 

Min Kia Soul EV er kjapp nok til dette. Du som åpenbart ikke har elbil burde vel egentlig ikke uttale deg om slike ting?!

Så fordi jeg ikke har elbil kan jeg ikke uttale meg om hvordan elbiler går? Det blir kanskje litt snodig?

Jeg har kjørt en rekke elbiler, både Leaf, Soul, i3, trillingen, E-up, E-Golf, Model S (flere ulike), Tesla Roadster og Hyundai ioniq, dog har jeg kun vært passasjer i Model X så langt.

 

Jeg kan også uttale meg om ytelsen til en rekke andre biler basert på min erfaring, selv om jeg aldri har eid de..

 

Dersom du skal be andre legge fra seg hersketeknikkene sine, så burde du kanskje gjøre det selv? Ref "trist å ha en bil som ikke kommer seg over fjellet uten å lade"?

Er det en hersketeknikk å mene at dårlig rekkevidde må være et klart handikap? Det er en ganske morsom uttalelse.

 

PS: Quotinga di gjør det noget vanskelig å se hva du svarer på hvor noen ganger.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

1000km senere og endelig kommet fram i Nederland hos familie. Testa toppfart til 250km/t på Autobahn, den er elektronisk sperret, men kommer seg nok ikke over om jeg hadde fjerna sperren uansett. Lå vel i snitt i 165km/t på cruise controll der det var fri fart som ga en behagelig 2800 RPM og et greit forbruk på 9L/100km. Var deilig å få på sommerdekkene ihvertfall, noe General Tyres på 245/45R18 som fulgte med, men lå veldig godt på veien.

Lenke til kommentar

Bilferie i Europa er en veldig unik opplevelse, så om jeg ville kjørt eller tatt fly hadde egentlig vært opp til hva slags ferie jeg ville hatt.

Vi kjørte til Venezia for noen år siden via romantische strasse - da får man både skog, fjell, kyst og innland - kan absolutt anbefales. På vei ned tok vi konsekvent "bakveien", altså ikke motorvei når mulig. Det hjelper å ikke ha et fast antall dager avsatt, så man kan ta de avstikkerne og innfallene man får lyst til underveis.
Lenke til kommentar

1000km senere og endelig kommet fram i Nederland hos familie. Testa toppfart til 250km/t på Autobahn, den er elektronisk sperret, men kommer seg nok ikke over om jeg hadde fjerna sperren uansett. Lå vel i snitt i 165km/t på cruise controll der det var fri fart som ga en behagelig 2800 RPM og et greit forbruk på 9L/100km. Var deilig å få på sommerdekkene ihvertfall, noe General Tyres på 245/45R18 som fulgte med, men lå veldig godt på veien.

Var det bare avbalansering som skulle til?
Lenke til kommentar

Selv bilferie i Norge er topp. Du får aldri den samme opplevelsen av naturen, forstedene og landet om man reiser fra by til by, eller fra togstasjon til togstasjon. Skal man oppleve det imellom så må man enten gå inn for å finne slike steder, noe man sjeldent gidder, eller så må man kjøre, sykle eller gå mellom destinasjoner.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

 

Hvorfor kan du ikke holde deg til sak fremfor person?

 

For de fleste er nok elbil bare en ekstrabil som brukes til pendling og sånt, rett og slett et privilegium for de rike som kan ha flere biler stående.

 

Jeg diskuterer saken, nemlig elbiler, samtidig som jeg påpeker at visse personer, for eksempel du, ikke evner å se andre menneskers behov.

 

Merkelig nok er en elbil min eneste bil. Det er faktisk veldig mange av oss som har en elbil som eneste bil. I mange husstander med to voksne er det også vanlig å ha to biler, da er det blitt vanlig å erstatte den ene med en elbil. Så "analysen" din er rett og slett inkorrekt.

 

 

Så fordi jeg ikke har elbil kan jeg ikke uttale meg om hvordan elbiler går? Det blir kanskje litt snodig?

Jeg har kjørt en rekke elbiler, både Leaf, Soul, i3, trillingen, E-up, E-Golf, Model S (flere ulike), Tesla Roadster og Hyundai ioniq, dog har jeg kun vært passasjer i Model X så langt.

 

Jeg kan også uttale meg om ytelsen til en rekke andre biler basert på min erfaring, selv om jeg aldri har eid de..

 

Det høres ikke ut som om du har kjørt noen av de med uttalelsene dine om akselerasjonen, så jeg betviler at du noen gang har vært sjåfør av en elbil. Eventuelt er du bare elendig til å kjøre og greier ikke smette inn i luker. :-)

 

 

Er det en hersketeknikk å mene at dårlig rekkevidde må være et klart handikap? Det er en ganske morsom uttalelse.

 

PS: Quotinga di gjør det noget vanskelig å se hva du svarer på hvor noen ganger.

 

Det er like mye en hersketeknikk som det å påpeke at elbilhatere alltid skal dra frem rekkevidden. De færreste kjører mer enn 10 mil hver vei til jobb hver dag nemlig.

 

Sånn, nå har jeg gjort det enkelt for deg. Er vel ikke så lett å forstå ting når du ikke blir matet med teskje forstår jeg.

Endret av Slettet-3RYwwc
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Naboen har to biler. Begge er elbiler. Funker greit for dem.

 

Geir :)

 

Nettopp, og det er dette jeg forsøke å forfekte til snylteren :-)

Endret av Slettet-3RYwwc
Lenke til kommentar

For meg, bil og en passasjer, som bor i Tønsberg koster det kr1500 i ferge frem og tilbake, og kr1600 diesel (gitt alt jeg fyller i Danmark rundt 10 norske kr per liter). Er rundt 800km dra Hirtshals til hjembyen min i Nederland, kjøres på 6-7 timer, og når jeg ligger på 140-180km/t bruker jeg rundt 10L/100km, derfor jeg bruker 80L diesel en vei.

 

Så altså cirka 3000kr tur retur for to i transport. Fly koster kr1000 Per person, altså kr2000 for to. Da kommer i tillegg parkering på flyplassen, tog/transport fra flyplassen i Nederland dit jeg skal eventuelt leiebil. Så for meg som skal storhandle også er pris nesten det samme, men har egen bil og fremkommelighet.

Lenke til kommentar

 

To elbiler høres smart ut ja, en til å kjøre og en som lader :p

 

 

Snarere en Tesla med rekkevidde nok til å komme til fjells og andre steder der de kjører sammen, og en liten i tillegg til daglig bruk der de trenger hver sin. 

 

Geir :)

 

Vi har to biler: en elbil med "kort" rekkevidde til jobbpendling, og så bytter vi ut den fossile stasjonsvogna med Audis elbil til neste år som har 500km. Hytteturer tas i en jafs og ved kjøring til Danmark lader vi i Sverige under obligatorisk lunsjpause. Null stress.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...