Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel lite vits å diskutere dette, er jo smak og behag, ingen fasit. Kan like gjerne diskutere i fruktkafeen om et eple smaker bedre enn en appelsin. Selv liker jeg debadging og sotede ruter for å ha litt mer 'anonym' bil. Selv liker jeg banan bedre enn et eple.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Japp, smak og behag. Men er ikke alle biler man debagder :p . Bilen som snart er veteran i garagen her med GTI på bakluka skal få lov til å ha det.

 

Jau, her blir det full motorrens på en bil som ikke har blitt skifta olje på godt over ett år i kveld. Kompis hvor kjærringa hevder oljeskift er tullball nærmest så blir morro å se hva jeg drar ut av den motoren senere. Er jo viktig å pleie motoren og skifte etter km eller vår/høst i allefall. Billigere å forebygge problemer enn å få dem.

Lenke til kommentar

Ikke skiftet olje på godt over et år? Er det helsyntetisk olje så er et årlig intervall helt greit. De aller fleste, spesielt oss bilentusiaster, er alt for hyppige med å skifte helsyntetisk. Ikke at det er noe i veien med det, men det er strengt tatt ikke nødvendig å bytte olje før etter 15000-25000km avhengig av bil, eller etter et år.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Ja, men noen biler trenger litt hyppigere oljeskift enn andre. Jeg skifter på rundt 8k km på min bil og det er anbefalt på den. Så blir noen skift i løpet av året. Å kjøre for langt på olja kan føre til økt slitasje på motor da olja har som funksjon å smøre, rense og kjøle motoren. Og det blir fort en del gunk i en motor. Men skal ta å teste motorflush på den motoren når den er hos meg senere i dag. Vil nok ikke si at folk er for hyppige med å skifte olje. Hadde heller kjøpt en bil hvor jeg vet at det er foretatt jevnlig oljeskift og service enn en som det ikke hadde blitt utført på. Nå har jeg henta 20l med motorolje fra Gulf som jeg fikk en fin pris på. Under 100kr litern så det var ikke ille :)

Lenke til kommentar

I bilen min var visst også kassa sealed for life når bilen var ny..

Så tok det et kvarters tid eller noe før de forstod at ikke det funka.. I USA endret de også på dette for fordelingskassa ganske tidlig mens man i Norge ikke forstår poenget med å skifte på fordelingskassa..

Det kan ha noe med at det er mange biler med svak motor og 4Matic, de har en annen fordelingskasse enn de med kraftig motor..

Lenke til kommentar

Ja, har skifta olje på manuelkasser her. Produsentene sier jo at det ikke er nødvendig, men når olja som man tapper ikke ser ut og det er forskjell på girskifta etter skift så har det noe for seg. Det er jo også en fordel å skifte på fordelingskasser, blir jo slitasje på dem også. Men hva man burde og hva enkelte gjør er ofte 2 forskjellige ting.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Kjekt å ha bil man ikke trenger å skifte olje på i grunn. 15K-service endte på hele 1500 kr på merkeverksted :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Trist å ikke kunne kjøre over fjellet en gang uten å måtte stoppe for å lade underveis..

Hatt førerkort i snart 10 år uten å kjøre over noe fjell, så det går problemfritt. Til hverdags kjører jeg stort sett på E6 og E18, så elbil er gull for meg mtp køkjøring, bom og kollektivfeltet. Har spart rimelig mye siden jeg kjøpte den i august kontra dersom jeg skulle kjørt bensinbilen jeg hadde. Den raske akselerasjonen elbiler har er også flott i kø for å smette inn i luker på motorveien.

 

Og dersom jeg mot formodning skal en tur på eller over fjellet så har modern en Subaru Forester hun ikke bruker stort, og hun syns det bare er stas å låne elbilen min! :-)

Lenke til kommentar

Elsket når die hard haters av el-bil kommer med dustete argumenter om rekkevidde. Da kan man også argumentere med at man må kjøpe svær kassebil og ikke vanlig bil. Fordi man trenger stor bil når man skal kjøpe seg en sofa eller seng. Man kjøper jo el-bil for de 364 dagene man kjører vanlige turer til og fra jobb osv, ikke den ene dagen man skal kjøre langt..

 

Vil du spare 2000-3000 kr på drivstoff til og fra jobb i mnd? Med mindre slitedeler og generelt færre reparasjoner? Du må være en skikkelig tulling! Kjøp fossilt, det er mye bedre til ditt bruk, lover!

Endret av Kjetil_90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke skiftet olje på godt over et år? Er det helsyntetisk olje så er et årlig intervall helt greit. De aller fleste, spesielt oss bilentusiaster, er alt for hyppige med å skifte helsyntetisk. Ikke at det er noe i veien med det, men det er strengt tatt ikke nødvendig å bytte olje før etter 15000-25000km avhengig av bil, eller etter et år.

Kommer veldig an på bruk og ikke bare kjørte kilometer. Hvis du kaldkjører en dieselbil konstant får du mye diesel i olja og da hadde jeg lett byttet på 5000km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den raske akselerasjonen elbiler har er også flott i kø for å smette inn i luker på motorveien.

 

Nå er det ikke mange av elbilene på markedet som har så rask akselerasjon akkurat.. Unntaket er et par modeller fra Tesla så vidt jeg vet.

 

Elsket når die hard haters av el-bil kommer med dustete argumenter om rekkevidde.

Kanskje du først skal prøve å plukke av deg slike tåpelige forsøk på hersketeknikk som dette faktisk fremstår som.

 

Da kan man også argumentere med at man må kjøpe svær kassebil og ikke vanlig bil. Fordi man trenger stor bil når man skal kjøpe seg en sofa eller seng. Man kjøper jo el-bil for de 364 dagene man kjører vanlige turer til og fra jobb osv, ikke den ene dagen man skal kjøre langt..

Kjører virkelig folk så jævlig mye småkjøring at slike elbiler er godt nok?

For egen del har jeg (minst) ukentlig turer ingen av dagens elbiler kan fikse uten ladepause, siden jeg også kjører mye med tilhenger er det ikke så mange elbiler å velge i og den ene man kan velge i koster fort over millionen.

 

Svaret er nok litt annerledes enn du vil frem til, de fleste har elbilen som en bil nr 2 eller 3..

 

 

Vil du spare 2000-3000 kr på drivstoff til og fra jobb i mnd? Med mindre slitedeler og generelt færre reparasjoner? Du må være en skikkelig tulling! Kjøp fossilt, det er mye bedre til ditt bruk, lover!

Som jeg skrev som svar på den første delen av det jeg siterte.

Lenke til kommentar

Kjører virkelig folk så jævlig mye småkjøring at slike elbiler er godt nok?

 

For egen del har jeg (minst) ukentlig turer ingen av dagens elbiler kan fikse uten ladepause, siden jeg også kjører mye med tilhenger er det ikke så mange elbiler å velge i og den ene man kan velge i koster fort over millionen.

 

Ja.

Det er du nok ikke i flertall om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Jeg syns ikke noen av dere er bedre enn andre i denne diskusjonen. Dere evner ikke å se behovene som andre har...

Jeg ser fint behovene til andre, men folk som Snylteren tror at alle i Norge drar på laaangtur hver uke. Til mitt bruk er elbil gull, men forstår at for mange så er det en av flere biler i husstanden. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...