Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg er Audimann, men må si meg enig - hvis den blir levert med den "stancen" som vises på bildene, altså såpass god senk og felgstørrelse(skjer jo dessverre som regel ikke) vil den bli et fint syn på veien. Et langt fremsteg i design fra CC.

Det jeg hørte var at den "gule" som står i Geneve er ganske lik en toppspecca R-line mtp stance og felger. Tradisjonen tro hadde VW kryssa av på alt på den modellen de lanserte.

Jeg får tafse på en bil om ikke lenge - skal sjekke detta da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakket ikke Clarkson om at den nye Opel MPV-saken er ganske allright? Skal vel ta mye av det han sier med en liten klype salt, men kan jo være at det er en grei bil i forhold til mange av de andre bilene i den klassen.

Veit Zafira har fått noe skryt ja.

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90379008

Tror du skal slite å finne en morsomere familiebil for 150 000, er 10 år gammel da er det bare å fjerne skilleveggen, sette inn baksetet og få det godkjent.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke at det skal ha noe å si, men samtlige av de bilene har jo fått satt inn ny kasse eller hva det var når jeg dreiv og så på de som var gått under 100k. Og med buret så kan man ikke sitte komfortabelt hvis man er av mann og er gj.snittshøyden i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Men i alle dager. Han skriver jo at han ikke er avhengig av bil og at han lar den stå dersom været ikke tillater at han kan kjøre på sommerdekk. Hvordan kan han da være en av de som kjører på snøføre med sommerdekk?
Om man allerede har lagt om og det begynner å snø mens man er på jobb, så er det bare å ta bussen hjem. Hvis det ikke er en mulighet får man bare kjøre på vinterdekk en stund til.

Han skrev ikke det til å begynne med. Og det er rimelig tåpelig å bytte til sommerdekk i et vinterland som Norge når vi skriver 11. mars, selv om jeg veit at blant annet de som bor på den lille utposten mellom de syv fjell har et anstrengt forhold til snø og vinter.

Hvorfor koster viskere en førstefødt i Norge? Altså ikke universalviskere, men originale/Bosch - og hvor/hva kjøper dere istedet?
Mine koster på det aller billigste 550kr her hjemme (på nett), jeg bestilte nettopp fra eBay.de for 290kr, og da er 100 av dem frakt.
Tror du kommer til å få deg en overraskelse om du får barn...
Jeg har barn.
Lynkurs: "det koster blod", "it cost an arm and a leg" o.l. er ikke ment bokstavelig, men uttrykk man bruker for å fortelle at noe er overmåte kostbart.

Dersom du synes 550kr for en vindusvisker er en "førstefødt" mens 290kr er helt ok, da synes jeg synd på nevnte barn :-)

Skjønner meg ikke på en bekjent, han har en normal E39 nå, og skal kjøpe en nyere 5-serie med diesel. Greit nok, men han kjøper sedan. Han har hatt seriøst fast forhold i noen år nå og er snart midt i 20 årene, da er det dumt å investere penger i en sedan når barn kan komme uventet eller innen noen år spør du meg... sedan er fint det, skulle gjerne kjøpt en eldre luksussedan, en E39 M5 f.eks, men jeg har alltid kun kjøpt stasjonsvogn så jeg har plass og mulighet ihvertfall. Sedan får komme når jeg vinner penger.

Så lenge man ikke har bikkje som skal fraktes rundt i hundebur hele tida fungerer sedan fjell. Man trenger da ikke likvogn fordi man har barn...

Helt enig. A4, A6, S90, CLA og Mondeo feks, mye finere som stasjonsvogner.

BMW og mercedes lager finest sedaner, syntes jeg.

Eneste gangen en CLA er fin er om du legger en svær duk over den...

Endret av Slettet-3RYwwc
Flettet firedobbelpost
Lenke til kommentar

Så du er en av de som synes det er flaut å spare 100kr...? Ei krone her og ei krone der blir mye penger til slutt... Når jeg står i butikken tenker jeg 'åh, bare 80 kroner dyrere', men så vet jeg at jeg klarer å gjøre det noen ganger i måneden, og plustselig var det en tusenlapp mindre på konto??

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hatet mot stasjonsvogn, de fleste biler ser jo bedre ut... For min del ligger ankepunktet at da er det mulig og få med svigers, barnevogn, 4 stiga rattkjelker, ski og skisko, evig med bagasje osv. Vel kanskje ikke alt på en gang men svigers kan jo ta toget :p

Lenke til kommentar

Dersom du synes 550kr for en vindusvisker er en "førstefødt" mens 290kr er helt ok, da synes jeg synd på nevnte barn :-)

Virker som det er lenge siden du har hatt deg en bolle, kanskje på tide? 290 er fortsatt dyrt i forhold til produksjonskost, det er åpenbart en vill avanse på viskere(som på mange andre bildeler).

Om du føler for å kritisere meg for å spare penger og i tillegg få viskerne levert på døra er du hjertelig velkommen til det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Virker som det er lenge siden du har hatt deg en bolle, kanskje på tide? 290 er fortsatt dyrt i forhold til produksjonskost, det er åpenbart en vill avanse på viskere(som på mange andre bildeler).

Om du føler for å kritisere meg for å spare penger og i tillegg få viskerne levert på døra er du hjertelig velkommen til det.

Jeg kritiserer deg ikke for å spare penger, men for å kalle 160 kr for en førstefødt. Analogiene dine er på ville veier ;-)

Lenke til kommentar

Jeg kritiserer deg ikke for å spare penger, men for å kalle 160 kr for en førstefødt. Analogiene dine er på ville veier ;-)

Jeg kalte 550 for en førstefødt - prisen i norge, ikke diffen mellom norsk og tysk pris. Du må se det i kontekst av humor, uttrykksmåte og forhold(pris vs kost/verdi). Kanskje du har problemer med å skille bokstavelig fra billedlig?

Lenke til kommentar

Hva tenker folket om holdbarhet i fremtiden på alle de små turbo motorene med mye effekt og høyt ladetrykk? Jeg frykter det er en dårlig kombo når disse blir bruktbiler med x antall km på nakken. Spesielt​ siden ola og kari ikke har snøring på hvordan man best tar vare på turbo motorer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det er jo en ting til som kan gå galt, i tillegg til at den er under høy belastning.

Så logisk sett, så ryker turboen oftere på en bil med turbo enn en bil uten turbo  :tease:

Enn så lenge er forsatt for tidlig å si, som denne artikkelen påpeker:
http://www.autoguide.com/auto-news/2014/12/are-turbocharged-engines-reliable-.html

Foreløpig data er for snever, men viser likevel at kun 1-2% feiler i snitt (som er lavere enn hva jeg ville gjettet). 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Jeg kalte 550 for en førstefødt - prisen i norge, ikke diffen mellom norsk og tysk pris. Du må se det i kontekst av humor, uttrykksmåte og forhold(pris vs kost/verdi). Kanskje du har problemer med å skille bokstavelig fra billedlig?

Nei, det er du som bruker uttrykket feil...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Hva tenker folket om holdbarhet i fremtiden på alle de små turbo motorene med mye effekt og høyt ladetrykk? Jeg frykter det er en dårlig kombo når disse blir bruktbiler med x antall km på nakken. Spesielt​ siden ola og kari ikke har snøring på hvordan man best tar vare på turbo motorer.

Nå kommer jeg nok aldri til å kjøpe en bil med bitte liten motor eller en som har gått langt igjen, men jeg hadde styrt kraftig unna disse 1-liters turboene når de har gått over 100K hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...