Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I Norge er de blinde derimot. Du kan sette på turbo på en bil, de spør hva det er, du sier det er en ny type motorvarmer, de går på det, og du kan bli påkjørt så mye du vil, de spør hva det er på nytt, fortsatt en ny type motorvarmer, og de går fortsatt på det, og du får penger for selv om du skulle betalt skadene på begge bilene selv.

Jeg håper du er ironisk, for det som faktisk skjer er:

Forsikkringsselskapet vil ikke betale ut penger, de taper på det. De driver ikke veldedighet, men butikk. Om du kræsjer eller kjører ut, og det er din skyld (det trenger ikke være det engang), og de finner ut at du har trimmet bilen, så er forsikkringspapiret ditt like mye verdt som et stykke brukt dasspapir.

De kommer til å dra deg for retten og voldta deg etterpå med et regresskrav fra hellvette. Hvorvidt motorens effekt var grunnen eller ikke har nada å si. En jeg har pratet med en god del om temaet sovnet bak rattet og kjørte på skogen. Åpenbart ikke pga bilen, men siden den var trimmet, med turbomotor, så fikk han ikke en dritt fra forsikkringsselskapet etter at det hadde vært igjennom rettssystemet.

Som han sa, om du forsikrer et lagerbygg, og opplyser at det skal brukes til å lagre treverk, men så ombestemmer du deg, og lagrer fyrverkeri der i steden, uten å si fra, så har du brutt avtalen og de kan ikke kreves for sin del av avtalen.

Lenke til kommentar
I Norge er de blinde derimot. Du kan sette på turbo på en bil, de spør hva det er, du sier det er en ny type motorvarmer, de går på det, og du kan bli påkjørt så mye du vil, de spør hva det er på nytt, fortsatt en ny type motorvarmer, og de går fortsatt på det, og du får penger for selv om du skulle betalt skadene på begge bilene selv.

Jeg håper du er ironisk, for det som faktisk skjer er:

Forsikkringsselskapet vil ikke betale ut penger, de taper på det. De driver ikke veldedighet, men butikk. Om du kræsjer eller kjører ut, og det er din skyld (det trenger ikke være det engang), og de finner ut at du har trimmet bilen, så er forsikkringspapiret ditt like mye verdt som et stykke brukt dasspapir.

De kommer til å dra deg for retten og voldta deg etterpå med et regresskrav fra hellvette. Hvorvidt motorens effekt var grunnen eller ikke har nada å si. En jeg har pratet med en god del om temaet sovnet bak rattet og kjørte på skogen. Åpenbart ikke pga bilen, men siden den var trimmet, med turbomotor, så fikk han ikke en dritt fra forsikkringsselskapet etter at det hadde vært igjennom rettssystemet.

Som han sa, om du forsikrer et lagerbygg, og opplyser at det skal brukes til å lagre treverk, men så ombestemmer du deg, og lagrer fyrverkeri der i steden, uten å si fra, så har du brutt avtalen og de kan ikke kreves for sin del av avtalen.

I Norge ser de seg blinde på eiers ord. Jeg har et eksempel, men tør ikke nevne det her, av grunner som vedgår meg og mine. Jeg vil ikke ødelegge for andre.

Men det som skjedde var modifisert motor, veldig tydelig, men det så ikke de som så på bilen. Han fikk penger for skadene (kasko).

Det jeg sa, er at de ser seg blinde. I USA er det akkurat det samme, men du kan bli tatt, og samme reglene gjelder der. Kommer du i en Passat med 500hk og originale bremser, krasjer, så får du smekk på punger for det, ferdig med det.

Lenke til kommentar

Det er det ikke her heller, så lenge du ikke sier ifra om det. Men det er ikke lovlig. Jeg hadde 200hk i Passaten min. Lovlig? Nei. Kan man se det med det blotte øyet? Nei. Sjansen for å bli tatt: Minimal. Men hadde jeg sagt i fra til Satans Vegvesen, så hadde det vært en del avgifter.

Lenke til kommentar

Vel hvis det er ulovlig å ikke si fra så blir det jo indirekte et krav om å si fra.

Her i USA er det lovlig å øke motoreffekten, men bilen må fortsatt være "street legal", hva det innebærer vet jeg ikke, men vil tro det har noe med det du sier at man må oppgradere resten av utstyr som påvirker kjøreegenskaper i henhold til hvor mye man oppgraderer motor.

Iallefall slipper man å betale dyrt om man gjør noe så simpelt som en ECU tune.

Hvis man skal være 100% lovlydig i norge, og si fra om en f.eks chiptune som øker effekten fra la oss si 150hk til 180hk, hvor mye tror dere man måtte ha betalt i avgifter og økt forsikringspremie da? Jeg frykter at det er betydelig sum.

Lenke til kommentar

Hvis man skal være 100% lovlydig i norge, og si fra om en f.eks chiptune som øker effekten fra la oss si 150hk til 180hk, hvor mye tror dere man måtte ha betalt i avgifter og økt forsikringspremie da? Jeg frykter at det er betydelig sum.

Avgift 150 HK: 38 063,60

Avgift 180 HK: 69 980,04

Du må betale 31916,44 kroner.

Lenke til kommentar

+ økt forsikringspremie.

Haha, ikke rart folk lar være å si fra, selv om det potensielt kan gjøre dem til kjeltringer.

Galskap...

----------------------

Bare for morsomt så gikk jeg inn på cars.com for å se hva du får for 30.000kr i USA (samme som avgiftene er på å sette inn en chip i Norge)

http://www.cars.com/go/search/detail.jsp?tracktype=usedcc&csDlId=&csDgId=&listingId=63223303&listingRecNum=0&criteria=prMx%3D6000%26sf1Dir%3DDESC%26prMn%3D0%26mkId%3D20049%26mkId%3D20005%26mkId%3D20073%26mkId%3D20028%26mkId%3D20030%26stkTyp%3DU%26rd%3D100000%26crSrtFlds%3DstkTypId-feedSegId-pseudoPrice-yrId-mkId%26zc%3D32119%26rn%3D0%26PMmt%3D5-0-0%26stkTypId%3D28881%26sf2Dir%3DASC%26sf1Nm%3Dprice%26yrId%3D20200%26yrId%3D20144%26yrId%3D20199%26sf2Nm%3Dmiles%26rpp%3D50%26feedSegId%3D28705&aff=national

Ganske utrolig at nordmenn ikke sier fra mer, jeg føler nesten at jeg er den eneste som klager over bilprisene :)

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Ganske utrolig at nordmenn ikke sier fra mer, jeg føler nesten at jeg er den eneste som klager over bilprisene :)

Det blir sagt ifra, vi kunne sikkert klaget langt mer, men iallefall jeg har bedre ting å gjøre enn å surmutre for at jeg ikke bor i USA selv og kjører C32 AMG.

For realiteten er uansett at vi har det ganske bra her i Norge :-)

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Svenskene har vel ikke 50% av norske lønninger har de?

Biler er og blir dyrt i Norge, enig i den, var en artikkel om det for ikke så lenge si?

Bensinprisene er ikke så fullt så galne i forhold til lønna (i ekstreme tilfeller ligger betaler jo noen en halv timeslønn for 1 liter)

Men på en annen måte, vi som produserer så mye olje og har så få innbyggere burde strengt talt nesten fått bensin gratis =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...