Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt risky fortsatt her på Østlandet i hvert fall. Virker som det skal holde seg stabilt på plussiden den neste tiden, men minusgradene titter gjerne innom på nattestid. 

Men dette er vel en diskusjon som går igjennom hvert eneste år. Og alltid like gøy å se folk som går på smellen når det plutselig blir kaldt og glatt  :p

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

 

Rimelig idiotisk å skifte til sommerdekk 11. mars med mindre du har en bil til i garasjen med vinterdekk...

For en tåpelig kommentar. Hva vet du om hva slags behov jeg har eller føre jeg kjører på?

 

 

Hvilke behov du har gir jeg beng i. Så lenge du kjører på norske veier har du et ansvar overfor de andre trafikantene som ferdes i trafikken. Angående føre refererer jeg jo nettopp til dette, jeg anser det som særdeles idiotisk å skifte til sommerdekk i Norge tidlig i mars med mindre man ikke har tenkt å kjøre når det fryser til eller faller snø.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

 

Rimelig idiotisk å skifte til sommerdekk 11. mars med mindre du har en bil til i garasjen med vinterdekk...

For en tåpelig kommentar. Hva vet du om hva slags behov jeg har eller føre jeg kjører på?

 

 

Hvilke behov du har gir jeg beng i. Så lenge du kjører på norske veier har du et ansvar overfor de andre trafikantene som ferdes i trafikken. Angående føre refererer jeg jo nettopp til dette, jeg anser det som særdeles idiotisk å skifte til sommerdekk i Norge tidlig i mars med mindre man ikke har tenkt å kjøre når det fryser til eller faller snø.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

 

 

 

Rimelig idiotisk å skifte til sommerdekk 11. mars med mindre du har en bil til i garasjen med vinterdekk...

For en tåpelig kommentar. Hva vet du om hva slags behov jeg har eller føre jeg kjører på?

 

 

Hvilke behov du har gir jeg beng i. Så lenge du kjører på norske veier har du et ansvar overfor de andre trafikantene som ferdes i trafikken. Angående føre refererer jeg jo nettopp til dette, jeg anser det som særdeles idiotisk å skifte til sommerdekk i Norge tidlig i mars med mindre man ikke har tenkt å kjøre når det fryser til eller faller snø.

 

 

Og poenget ditt var? Rimelig idiotisk å gjøre bilen sin potensielt ubrukelig med mindre man har annen i bakhånd med vinterdekk...

Lenke til kommentar

Det er vel opp til enhver å avgjøre om de trenger en bil, eller i det hele tatt MÅ ha vinterdekk på bilen bare "sånn i tilfelle". Jeg kan fint la bilen stå de få dagene det kanskje skulle være behov for vinterdekk mellom nå og neste vinter. At du ikke klarer deg uten er jo ikke noe jeg må ta høyde for.

Lenke til kommentar

Det er faktisk verdt å ha vinterdekk, spesielt piggfritt, frem til gradestokken gjevnt over holder 5 grader.

 

Men jeg skjønner godt at folk reagerer på at andre har lagt om til sommerdekk nå, da dette overraskende nok er ganske vanlig i mer lavtliggende strøk og at det er ganske vanlig at folk og tenker "Det går nok bra." når de blir tatt på senga av dårlig vær og føre.

Lenke til kommentar

Her i dag måtte jeg fiksa ene vinterdekke som hadde begynt å lekke luft. En fin stein hadde finni ut rektig måte å lage punktering på så fikk plugga dekket og det er tett. Jævlig dritt når man skal ut å kjøre å ser at det ene dekket er litt flatt.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Ikke for å fyre opp dekkdiskusjon, men håper pluggradene holder seg, for da bytter jeg til sommerdekk 24/03 i og med at jeg skal kjøre en uke med Europa, og er litt diggere med sommerdekk på autobahn... Blir spennende å se drivstofforbruk på sommerdekkende siden jeg bare har kjørt på vinterdekkene siden jeg kjøpte bilen. Og komfort selvfølgelig.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

For første gang, ser jeg ikke frem til å bytte hjul.

Liker mye bedre vinterfelgene enn sommerfelgene  :hm:

 

Var forøvrig på autobahnen for et års tid siden, og var glad jeg hadde vinterdekkene på når det begynte å snø / ble sludd. 

Lenke til kommentar

Hvorfor koster viskere en førstefødt i Norge? Altså ikke universalviskere, men originale/Bosch - og hvor/hva kjøper dere istedet?

Mine koster på det aller billigste 550kr her hjemme (på nett), jeg bestilte nettopp fra eBay.de for 290kr, og da er 100 av dem frakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...