Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Det kommer aldri til å bli behagelig å cruise på autobahn i en dieselbil.

 

Hvis du sjekker det tyske bruktbilmarkedet tyder det på at et par millioner tyskere er uenig med deg.

 

Eller alle andre som har kjørt en nyere dieselbil på motorvei. Å gå fra dieselbil tilbake til bensinbil er alltid et nederlag.

 

Jeg tipper du har kjørt relativt få bra bensinbiler.

For meg er det alltid en nedtur å sette meg i en dieselbil, jeg fikser rett og slett ikke kaklinga, vibrasjonene osv som dieselmotoren naturlig drar med seg.

 

Det er noe annet med en kraftfull bensindrevet V8 som drar uanstrengt uansett hastighet.. Kakling finnes ikke, og gangen er langt roligere enn den beste dieselbil.

Man slipper fæl lukt på fingrene etter fylling av tanken også.

Lenke til kommentar

mhm.. transiten min med 101hk hadde nok også funka helt fint :)

101hk er luksus. Jeg kjører til daglig en Connect med 75hk og en del verktøy baki. Det er ikke særlig morsom opplevelse. Kjører i gjennomsnitt ca. 7-800km i uka. Godt jeg snart skal bytte ut bilen i en Vito med 190hk 4x4 med automat. Òg fungerende diselvarmer...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det kommer aldri til å bli behagelig å cruise på autobahn i en dieselbil.

 

Hvis du sjekker det tyske bruktbilmarkedet tyder det på at et par millioner tyskere er uenig med deg.

 

Eller alle andre som har kjørt en nyere dieselbil på motorvei. Å gå fra dieselbil tilbake til bensinbil er alltid et nederlag.

 

Jeg tipper du har kjørt relativt få bra bensinbiler.

For meg er det alltid en nedtur å sette meg i en dieselbil, jeg fikser rett og slett ikke kaklinga, vibrasjonene osv som dieselmotoren naturlig drar med seg.

 

Det er noe annet med en kraftfull bensindrevet V8 som drar uanstrengt uansett hastighet.. Kakling finnes ikke, og gangen er langt roligere enn den beste dieselbil.

Man slipper fæl lukt på fingrene etter fylling av tanken også.

 

 

Jeg har kjørt mange bensinbiler men savner alltid den rolige gangen jeg har med en dieselbil der jeg cruiser avgårde på 1100 omdr i femte gir i 50 sonen og selv i oppoverbakker slipper jeg å gire ned fordi dreiemomentet er tilstede på lavt turtall, i motsetning til bensinbiler der den alltid må gire ned og gå opp i turtall for å greie seg.

 

Og dieselkakling? Hva er det for noe? Er dette 1992?

 

 

Tar dette over pinglete bensinbiler any day  :wee:

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt mange bensinbiler men savner alltid den rolige gangen jeg har med en dieselbil der jeg cruiser avgårde på 1100 omdr i femte gir i 50 sonen og selv i oppoverbakker slipper jeg å gire ned fordi dreiemomentet er tilstede på lavt turtall, i motsetning til bensinbiler der den alltid må gire ned og gå opp i turtall for å greie seg.

Det fremstår klart i dette avsnittet at dine erfaringer med bensinbiler isåfall er forbehold undermotoriserte varianter.

 

 

Tar dette over pinglete bensinbiler any day  :wee:

Naturlig. En bil med stor motor er alltid mer aktuelt enn en bil med liten motor..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har kjørt mange bensinbiler men savner alltid den rolige gangen jeg har med en dieselbil der jeg cruiser avgårde på 1100 omdr i femte gir i 50 sonen og selv i oppoverbakker slipper jeg å gire ned fordi dreiemomentet er tilstede på lavt turtall, i motsetning til bensinbiler der den alltid må gire ned og gå opp i turtall for å greie seg.

Det fremstår klart i dette avsnittet at dine erfaringer med bensinbiler isåfall er forbehold undermotoriserte varianter.

 

 

Tar dette over pinglete bensinbiler any day  :wee:

Naturlig. En bil med stor motor er alltid mer aktuelt enn en bil med liten motor..

 

 

Nei, en dieselmotor har ofte mye mer dreiemoment enn en like stor bensinmotor.

Lenke til kommentar

Hva er det med folk og dreiemoment egentlig. Kanskje på tide at noen lærer seg formelen for dreiemoment, turtall og effekt.

Mindre dreiemoment er ikke noe problem, bare å øke turtallet.

En diesel har mer dreiemoment, hva så? Litt dreiemoment + nesten ikke noe turtall = fortsatt lav effekt.

Lenke til kommentar

 

Jeg tipper du har kjørt relativt få bra bensinbiler.

For meg er det alltid en nedtur å sette meg i en dieselbil, jeg fikser rett og slett ikke kaklinga, vibrasjonene osv som dieselmotoren naturlig drar med seg.

 

Det er noe annet med en kraftfull bensindrevet V8 som drar uanstrengt uansett hastighet.. Kakling finnes ikke, og gangen er langt roligere enn den beste dieselbil.

Man slipper fæl lukt på fingrene etter fylling av tanken også.

 

Jeg har kjørt mange bensinbiler men savner alltid den rolige gangen jeg har med en dieselbil der jeg cruiser avgårde på 1100 omdr i femte gir i 50 sonen og selv i oppoverbakker slipper jeg å gire ned fordi dreiemomentet er tilstede på lavt turtall, i motsetning til bensinbiler der den alltid må gire ned og gå opp i turtall for å greie seg.

 

Og dieselkakling? Hva er det for noe? Er dette 1992?

 

 

Tar dette over pinglete bensinbiler any day  :wee:

 

Hva slags dieselbil har du som fint kjøres på 1100rpm? Var det en Toyota sa du?

Husk at dobbeltmassesvinghjulet (det er det på bortimot alle nyere dieselbiler) ikke tåler de vibrasjonene du får på så lavt turtall særlig godt..

 

At du tar en bil med nok motor fremfor en undermotorisert bil forstår jeg selvsagt, men nå finnes det også plenty av bensinbiler med nok motor.

Alltid gire ned for å greie seg? Du har rett og slett ikke kjørt en ordentlig bensinbil virker det som.

 

Å gire ned er ikke helt det behovet bilen min ser under normal kjøring, den har som kjent bensinmotor uten turbo og sånt fjas.

 

Det var tydelig ved oppstart av den audigreia at det første man hørte var kakling, så kom eksoslyden like etter.

Eksoslyd er det mulig å trikse med, å få til fin eksoslyd krever ikke mye.. Legg mikrofonen på frontfangeren så tenker jeg det blir en helt annen sak :)

 

 

Nei, en dieselmotor har ofte mye mer dreiemoment enn en like stor bensinmotor.

Hvor mye mer?

Har du hørt om forholdet mellom moment og turtall og hva det resulterer i?

 

Er du klar over at en dieselmotor uten turbo er helt fantastisk håpløse greier, og at bortimot alle har turbo i dag?

Visste du at det begynner å bli svært vanlig med turbo i bensinbiler også?

 

Og hva med at turbo i realiteten er en måte å emulere større motorvolum enn man egentlig har, visste du det? 

 

En bensinbil kan øke turtallet og endre gir så mye den vil, den vil fortsatt har mindre dreiemoment enn en dieselmotor. Teknologien er den samme.

Vil den nå det?

 

Jeg vet du sikkert synes de 460Nm min bensinmotor uten turbo gir er veldig lite.. Men det gir den til gjengjeld over et bredt register.

Motoren drar fint og uanstrengt fra rundt 1500rpm til maxturtallet på ca 6000rpm :)

 

Kanskje på tide at du innser hvilken myr du har rotet deg borti?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det kommer aldri til å bli behagelig å cruise på autobahn i en dieselbil.
Hvis du sjekker det tyske bruktbilmarkedet tyder det på at et par millioner tyskere er uenig med deg.
Eller alle andre som har kjørt en nyere dieselbil på motorvei. Å gå fra dieselbil tilbake til bensinbil er alltid et nederlag.

Tjah.. var ganske fornøyd med å gå fra diesel til bensin. Mindre støy, blir kjappere varm og oppkeves minst like sterk på lavt turtall.

 

Gikk fra en mondeo 2l diesel til en octavia 1.8tsi.

Lenke til kommentar

Hvorfor 'popper' alle nye Audi, BMW og Mercedeser ved giring, rusing osv? Det virker som om det er noe alle biler med litt power gjør nå for tiden. Spesielt rs-modellene til Audi. Det er ikke spesielt kult spør du meg, snarere tvert imot. Virker som en unødvendig ting de har lagt til kun fordi det er 'kult'. Og for at bilene skal lage ekstra lyd, da lyden ellers er kvalt av turboer.. Skal det ligne på ettertenning eller noe?

 

Hører det veldig godt på den X5'n over her. Ugh

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Hvorfor 'popper' alle nye Audi, BMW og Mercedeser ved giring, rusing osv? Det virker som om det er noe alle biler med litt power gjør nå for tiden. Spesielt rs-modellene til Audi. Det er ikke spesielt kult spør du meg, snarere tvert imot. Virker som en unødvendig ting de har lagt til kun fordi det er 'kult'. Og for at bilene skal lage ekstra lyd, da lyden ellers er kvalt av turboer.. Skal det ligne på ettertenning eller noe?

 

Hører det veldig godt på den X5'n over her. Ugh

Det er nok fordi kundegruppen synes sånt er skikkelig tøft og at de tror de får mer mus av ha en slik bil.

Lenke til kommentar

Hvorfor 'popper' alle nye Audi, BMW og Mercedeser ved giring, rusing osv? Det virker som om det er noe alle biler med litt power gjør nå for tiden. Spesielt rs-modellene til Audi. Det er ikke spesielt kult spør du meg, snarere tvert imot. Virker som en unødvendig ting de har lagt til kun fordi det er 'kult'. Og for at bilene skal lage ekstra lyd, da lyden ellers er kvalt av turboer.. Skal det ligne på ettertenning eller noe?

 

Hører det veldig godt på den X5'n over her. Ugh

 

Det er ettertenning. Lyden er vanlig i biler med DCT-kasser og kommer av ECU som kutter tenning ved girskift for å matche turtall. Jeg syns selv lyden er dritfet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...