Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Du misforstår om du tror at man skal kjøre 4000 omdr. med en dieselbil, det er derfor mange gir er så fint å ha i kombinasjon med en dieselmotor, fordi dreiemomentet gjør at man kan ligge under 2000 omdr. og allikevel holde 150 km/t mens en bensinmotor må bråke med masse lyd og vibrasjoner på det dobbelte. Noe som naturligvis er et ubehagelig og trist skøye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med vanlig service tenkte jeg på filtere og olje egentlig, og litt kontroll. Selv ligger jeg på 2300 rom i 150kmt med en 3 liter diesel med 6 gir automat, og når man kjører premiumbil merker man uansett ikke særlig forskjell i lyd eller vibrasjoner om man ligger på 2000 eller 4000rpm. Støy og vibrasjon fra dekkene overdøver uansett det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Disse nye greiene der deler av årsavgiften nå blir til en trafikkforsikringsavgift som forsikringsselskapene skal stå for. Hva er greia med det egentlig? Klarer ikke helt å gjennomskue om det er fordel eller ulempe for oss. Er det bare noe de (les: politikerne) gjorde for å "se, vi gav dere billigere årsavgift"? Eller kommer forsikringsselskapene til å skru opp prisen litt etter litt og bruke dette som en avledningsmanøver?:p

Lenke til kommentar

Tror det er litt samme taktikk som vi nå får med NRK-lisensen og med nye strømmålere. Det blir lettere for selskapene å få inn pengene. Hvert år får vi jo artikler "15.000 har fortsatt ikke betalt årsavgift". Nå kan forsikringsselskapene tvinge det igjennom, ellers mister du forsikringen din.

 

I tillegg kan de gi heftige gebyrer for hver eneste dag/uke/måned du ikke betaler.

 

Akkurat det med prissetting har jeg ikke tenkt på, men hadde ikke forundret meg om årsavgiften bare stiger og stiger de kommende årene. (Noe den vel allerede gjør?)

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

I år blir det litt kluss for min del, da jeg får litt rabatt fra forrige periode grunnet lite bruk av bilen og setter ned årlig kjørelengde for neste periode. Men jeg skal jaggu holde et godt øye med hvordan selve forsikringen endrer seg.

 

Also, fikk en telefon fra Sparebank1 som ville ha meg over som totalkunde. Sier til hun at jeg har en forhandleravtale hos Gjensidige og at jeg enda ikke har vært borte i noen som kan matche den prisen jeg får hos dem. Men damen setter da opp et tilbud som er noe lavere enn det jeg har gjennom Gjensidige, so far so good tenker vel hun. Inntil man leser tilbudet, der hun har satt opp forsikringsperioden fra 03.2017 til 02.2018. Cheeky bastard.. Alt for å få summen på papiret til å høres ganske gunstig ut. Håpløse mennesker -.- 

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Bytt bank.

Var i møte med banken selv for litt siden, og da ble det spurt om jeg kunne ta med forsikringspapirene.

Hun så betingelsene og prisen på forsikringen, og så sa rett ut at det var et godt tilbud som hun ikke gadd å prøve å matche en gang.

Og ettersom bilen er en så stor brøkdel av det jeg betaler i forsikring, så hun liten vits i å selge meg noen andre forsikringer. 

 

Ikke verst disse forhandleravtalene.

Lenke til kommentar

Du misforstår om du tror at man skal kjøre 4000 omdr. med en dieselbil, det er derfor mange gir er så fint å ha i kombinasjon med en dieselmotor, fordi dreiemomentet gjør at man kan ligge under 2000 omdr. og allikevel holde 150 km/t mens en bensinmotor må bråke med masse lyd og vibrasjoner på det dobbelte. Noe som naturligvis er et ubehagelig og trist skøye.

Har du noen gang kjørt en premiumbil med ordentlig bensinmotor i litt hastighet?

Å ha et turtall under 2000rpm er i seg selv ikke noe mål (og noe du bør være forsiktig med på dieselbilen din siden det er kjøring på lavt turtall som dreper dobbeltmassesvinghjul)

 

I 150km/t har min svært behagelige bensinmotor (med langt mindre støy og vibrasjoner enn kakleverk (populært kalt dieselmotorer)) behagelige ca 3000rpm og føles på ingen måte masete, støyete eller vibrerende.

 

Jeg foreslår at du tester en god premiumbil med en god bensinmotor (ikke noen puslete sur-fyra) og så kommer tilbake :)

Jeg har testet mangt av dieselmotorer, både sur-fyra, seksere, åttere og en tolver i tillegg til bensinmotorer med både 4,5,6,8 og 12 sylindre.

 

 

Inntil man leser tilbudet, der hun har satt opp forsikringsperioden fra 03.2017 til 02.2018. Cheeky bastard.. Alt for å få summen på papiret til å høres ganske gunstig ut. Håpløse mennesker -.-

Har du noen gang opplevd at de har satt opp tilbudet for lengre eller kortere perioder enn ett år om gangen? Det overrasker meg i tilfelle.

Lenke til kommentar

 

Inntil man leser tilbudet, der hun har satt opp forsikringsperioden fra 03.2017 til 02.2018. Cheeky bastard.. Alt for å få summen på papiret til å høres ganske gunstig ut. Håpløse mennesker -.-

Har du noen gang opplevd at de har satt opp tilbudet for lengre eller kortere perioder enn ett år om gangen? Det overrasker meg i tilfelle.

 

Jeg trodde det er vanlig at man setter opp tilbudet for 12mnd, hvis det er årlig betaling man vil ha. Når damen da setter opp tilbudet for 11mnd, for å få det til å se billigere ut enn den gunstige avtalen jeg har nå, så syns jeg det er litt sleipt. Men meg om det.. 

Lenke til kommentar

Ja, er en del luringer i forsikringsbransjen. Betaler nå under 5k for min bil nå i året. Fått snakka med prisen litt og sparer over tusenlappen selv i året nå. Må vel ringe dem i sommer å få ett bra tilbud når jeg skal ha skilter på den andre bilen min. For gammel til å få opp pris på sia deres :p

Lenke til kommentar

 

 

Inntil man leser tilbudet, der hun har satt opp forsikringsperioden fra 03.2017 til 02.2018. Cheeky bastard.. Alt for å få summen på papiret til å høres ganske gunstig ut. Håpløse mennesker -.-

Har du noen gang opplevd at de har satt opp tilbudet for lengre eller kortere perioder enn ett år om gangen? Det overrasker meg i tilfelle.

 

Jeg trodde det er vanlig at man setter opp tilbudet for 12mnd, hvis det er årlig betaling man vil ha. Når damen da setter opp tilbudet for 11mnd, for å få det til å se billigere ut enn den gunstige avtalen jeg har nå, så syns jeg det er litt sleipt. Men meg om det..

 

Du er sikker på at det ikke er fra mars til og med februar? Det er slik jeg ville tolket det..

Lenke til kommentar

Poenget var at jeg mistenkte hun for å trikse litt, siden hun fra starten fikk vite at jeg har en veldig gunstig avtale gjennom Gjensidige. Denne er det ingen som pdd har klart å matche. Det var kun det. Ser heller ingenting galt i å gi tilbud fra mars til februar... Men samma det, de klarte ikke å tilby noe bedre denne gangen heller. 

Lenke til kommentar

Hastighet med henger er vel begrenset til to hastigheter her i Norge, avhengig av hengeren. Da handler det jo mer om bilens gange under kjøring, samt forbikjøringsegenskaper. Du kan jo prøve å kjøre den kommende XC60en din med full last, for deretter å gå over til en slapp Toyota, så skjønner du vel tegninga? Eller?

 

Jeg kjører endel med henger da jeg driver å pusser opp og ordner i leiligheter (utleie/kjøp salg etc).

Jeg kjører enten henger med Mercedes ML med 250hk eller en Skoda Yeti med 140hk.

Begge i følge denne diskusjonen med særdeles underdimensjonerte motorer.

Begge deler er 100% kurant for min del. At det skal være revlusjonerende å få på 150/250hk til i en xc60 tviler jeg på.

 

Nå skal det sies at når jeg kjører med full/tung henger så kjører og akser jeg forsiktig.

Det er sikkert folk som kjører som om de sitter i en sportsbil da og, mulig de vil merke stor forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...