Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Når det kommer til motorveicruicing i 150-200 kmt som på autobahn så er det dreiemomentet og antall gir og girutveksling som gir utfallet om hvorvidt det blir en behagelig tur eller ikke. En dieselbil med ni gir og 600 NM som ligger på behagelige 1700 omdr. i 8nde eller 9nde gir er mye mer behagelig enn en bensinbil med like mange hester men med halvparten av dreiemomentet som må ligge på 4000 omdr. for å holde følge. For ikke å snakke om alle gangene man må innom bensinstasjonen for å fylle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apropos dette med større motor og servicekostenader sjekket jeg prisen for standardservice (bremsevæske, alle filterene og motorolje) koster kr11.500 her i Norge. I Tyskland koster dette 720€/kr7500. Kjører en '07 Audi A6 med 3.0 diesel som har 233hk/450nm. Koster nok en del mindre å gjøre det selv, og har data til å nullstille servicelys osv, men siden forrige eier har gjort absolutt alt på merkeverksted (170xxx km hittil) ønsker jeg å forsette slik en stund først... Hva er kostnaden for en standard service på bilen hos --merkeverksted-- for dere andre? Så har vi jo noe å sammenligne.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Har en Auris med omtrent samme ytelse fra en 2.2L diesel som har gått 179 000km og har bare brukt merkverksted én gang. Jeg betalte 5000 kr for en full service hos Toyota, mens et annet lokalt verksted gjorde samme jobben like bra til nesten halvparten av prisen merkeverkstedet tok, året etter. Det er nok enda mer å spare på å sjekke forskjellige verksted med din tysker.

Lenke til kommentar

 

Det avhenger jo helt av brukerens behov. Om man trekker en stor og tung henger og har en smekkfull stasjonsvogn, som i utgangspunktet ikke er i den lette klassen, så skal det ikke så mye til for å skjønne at man vil ha en bil med litt hester. 

 

Hvis du har en en full stor tung henger, en full (på forhånd tung) stasjonsvogn, er vel hastighet uansett det siste du vil oppnå.  Eller?

 

 

Hastighet med henger er vel begrenset til to hastigheter her i Norge, avhengig av hengeren. Da handler det jo mer om bilens gange under kjøring, samt forbikjøringsegenskaper. Du kan jo prøve å kjøre den kommende XC60en din med full last, for deretter å gå over til en slapp Toyota, så skjønner du vel tegninga? Eller?

Lenke til kommentar

Ja, det er mye som er mulig.

 

Selv pleier jeg å legge meg i rundt 90 på campingtur, men det er greit å kunne dra på litt til for å komme forbi enkelte sinker.

Campingvogna er veldig stabil og fin å trekke, sånn hvis noen lurer.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har kast i vinterdekkene eller felgene, og jeg må si det frister mer og mer å legge om til sommerdekk for hver dag som går. Jeg er ikke avhengig av å bruke bilen hver dag, så jeg kan jo egentlig legge om til sommerdekk nå og eventuelt bytte tilbake om det skulle komme en runde til med snø. Jeg er litt skeptisk til smeltevann som kan fryse eller om det blir veldig kaldt en kveld jeg er ute å kjører. Bor øst for Oslo. Er det dumt å legge om?

Lenke til kommentar

Det er dumt hvis du kommer i en ulykke og forsikringsselskapet finner ut at du kjørte på sommerdekk på veier med snø eller is.

 

Jeg vil si nei, ikke nå om du bor på østlandet. Hjulene må fikses uansett, så jeg ville heller vurdert å fikse problemet istedet. Det begynner å bli en fin tid å kjøpe vinterhjul også.

Lenke til kommentar

Er det dumt å legge om? Definitivt. I Osloområdet er det fortsatt bare 1-2 varmegrader om dagen - minusgrader om natta. Tanken har slått meg også når jeg kjører rundt på tørre veier og himmelen er blå - men slår det umiddelbart fra meg så fort jeg ser på temperaturen. Når temperaturen stabilt nærmer seg tosifret; da kan jeg begynne å klø i hjulskiftefingrene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har kjøpt nye sommerfelger så jeg legger vinterdekk på de gamle sommerfelgene :) Utsetter den utgifta noen måneder.

 

Jeg ser det er spådd litt ustabilt til uka, så jeg utsetter det nok litt. Får se an været. Om jeg ender opp med å legge om tidlig, får bilen bare stå hvis jeg møter på et uventet snøfall.

Lenke til kommentar

Du bør nok vente på temperaturer godt oppe i plussgradene også. Jeg pleier å skifte når jeg ser 7-8 plussgrader på alle tidene jeg bruker bilen. Om det ikke er helse og sikkerhet, så bør man i hvert fall tenke om man kan forsvare sommerdekk til forsikringsselskapet uten en avkortning eller skylddeling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nja, egen og andres sikkerhet er nok viktigere enn regress. Jeg er enig i det du skriver, men hvor dårlige er gode sommerdekk på kald, tørr asfalt? Som sagt er jeg ikke avhengig av å kjøre bil, da jeg i de fleste tilfeller har gratis buss.

Edit: Jeg innsett at jeg kanskje bør vente noen uker med å legge om. Får heller bruke tiden på å vokse sommerfelgene :p

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Sommerdekk er visstnok nokså mye dårligere bare asfalten er kald, pga. hardheten til dekkene. Men det som er farlig er hvis det kommer snø, sludd eller is på veibanen, eller hvis du kjører med vinterdekk på varm eller våt asfalt. I Oslo for tiden så er det stor risiko for glatt veibane, og det er ikke usannsynlig at du vil se snø og kulde på lik linje med vintermåneder.

 

Jeg tror du gjør lurt i å vente litt til. Det er ikke så fryktelig lenge til varmen kommer.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

På tørr asfalt er det ikke temperaturen i bakken som er det største problemet isolert sett, men temperaturen til dekket. Gummiblandingen i sommerdekk er ikke laget for å brukes i noe særlig kaldere temperaturer enn 7-8 grader, som Gavekort sier. Dette gjelder egentlig begge veier - vinterdekk, og spesielt piggfrie vinterdekk, mister veldig fort de gode egenskapene sine når det blir varmere enn 7-8 grader ...

Lenke til kommentar

Når det kommer til motorveicruicing i 150-200 kmt som på autobahn så er det dreiemomentet og antall gir og girutveksling som gir utfallet om hvorvidt det blir en behagelig tur eller ikke. En dieselbil med ni gir og 600 NM som ligger på behagelige 1700 omdr. i 8nde eller 9nde gir er mye mer behagelig enn en bensinbil med like mange hester men med halvparten av dreiemomentet som må ligge på 4000 omdr. for å holde følge. For ikke å snakke om alle gangene man må innom bensinstasjonen for å fylle.

Det kommer aldri til å bli behagelig å cruise på autobahn i en dieselbil.

Det er et langt bedre alternativ med en god bensinmotor.. Min er det ikke mye mas fra når jeg ligger på rundt 4000rpm i 200km/t.

Siden bensinmotoren også har et noe bredere område der den funker bra trenger jeg ikke 9 gir heller, mine 5 er helt ok. 

 

Skal man dra henger litt fort og ha god kontroll er jo hovedregelen at henger og last veier mindre enn bilen som drar i mitt hode ihvertfall. Hva betaler du for en vanlig service på merkeverksted med stempel i boka, Snylter?

Det er ingenting som en vanlig service..

Sist jeg tok service var det en A-service med tillegg for bytte av olje på automatkasse og fordelingskasse samt noe annet småtteri.

Den endte på rundt 8k mener jeg.

Lenke til kommentar

Med kun fem gir på autobahn så må du ligge i 70 for å ha et behagelig turtall med en bensinmotor. Det er derfor bensinbiler ikke egner seg til annet enn kvartmila.

Altså, det du kommer med her er bare vås.

Greia med en bensinmotor er at den har et bredere arbeidsområde enn dieselmotoren, i mitt tilfelle fungerer den fint hele veien fra 1200 til 6000 rpm.

4000 rpm i 200 er helt fint, da har man også tilstrekkelige krefter til å dra på litt ekstra.

 

Du må huske at antall gir ikke sier en dritt, det er det utvekslingen og motorens egenskaper som gjør.

 

Ved 4000rpm høres det vel ut som dieselmotoren din skal hoppe ut av bilen, slik er det ikke med en god bensinmotor.

 

Jeg har forresten gjort unna noen mil på autobahn med bilen jeg har nå, det har vært en glede fra første sekund.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...