Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Bortskjemt, absolutt! Selvfølgelig kan man klare seg med halvparten, men det er jo ikke like gøy og behagelig.

 

De to første stasjonsvognene vi hadde lå vel på mellom 150-180hk. Deretter en BMW 5serie med 218hk (?) og nå en 5serie med 306hk. Jeg tipper et sted mellom 350-400hk hadde gjort den perfekt. Nye 540i kommer vel med 340hk?

 

Skal ikke langt utenfor landegrensene før trafikken flyter i 130-150kmt.

..Jeg holdt fint følge på autobahn med 0,7/101hk, og med 1,8/125hk - var tilogmed oppe i 190km/h, trenger sjeldent fortere.

 

 

Så liten motor på autobahn må jo sluke bensin som f? :D 4-5k rpm? 

 

Jeg syntes 250hk er sweetspot for de fleste biler, men nå har jeg ikke kjørt de fleste biler. 

Kun 730D, XC90 D5 og Continental GT V8, av de mer tunge bilene. 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Skal ikke langt utenfor landegrensene før trafikken flyter i 130-150kmt.

Ja, for å ligge i 130-150 må man minst opp på 400++ hester...

 

 

Jeg bryr meg pent lite om folk vil ha bensin eller diesel. Om man vil ha en 1liter eller 5liter motor. Med eller uten turbo. Hva man har lyst på og liker er helt opp til hver gang enkelt. Selv skal jeg ha nye xc60 med t8 400hk når den kommer. Ikke at jeg trenger noe slikt i det hele tatt. Det jeg synes er latterlig er å si at 400++ hester såvidt er en "passe" motor. Det er virkelighestsfjernt.

Lenke til kommentar

Det er akselerasjonstidene som er interessant å se på når man ligger på motorvei i 120kmt. Vesentlig forskjell på å komme seg ut av en situasjon med en bil som har krutt under panseret, kontra en motor som såvidt bikker 100hk og skriker etter hjelp når man passerer 110kmt. For ikke å snakke om komfort når man skal kjøre i 6-7 timer. 5ern vi har nå ligger og brummer stille på motorveien, mens 3ern i større grad jager turtall i samme hastigheten. 

Lenke til kommentar

På en annen side så har Europa en sunnere bilkultur, og det oppfordrer også bilprodusentene til å balansere finesse og brute force. Jeg tror ikke vi hadde sett samme samme utvikling i lette sportscoupeer om det hadde vært fritt frem for å bare øke hestekrefter. Hadde tatt en 4C over en Hellcat any day.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Er fritt frem for å gå nedover for min del. Nye MX-5 gir sikkert mer moro for pengene enn en tung SUV med et beist av en motor.

 

Riktignok så er jo lyd en faktor her, men etter min erfaring så er ikke god lyd avhengig av mye slagvolum.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vesentlig forskjell på å komme seg ut av en situasjon med en bil som har krutt under panseret, kontra en motor som såvidt bikker 100hk og skriker etter hjelp når man passerer 110kmt. For ikke å snakke om komfort når man skal kjøre i 6-7 timer.

Jeg er mer interessert i hvordan bilens bremser og sånn oppfører seg hvis det skulle oppstå noe. Veldig sjelden jeg ligger i 150 og MÅ betraktelig og raskt opp i hastighet for å komme meg ut av en situasjon.. (har familie i mellomeuropa så jeg har kjørt autobahn en god del).

 

Akkurat nå har jeg en v40d2. Den har kun 120hk, men ligger heelt komfortabelt i 140-160 uten for mye lyd. Skriker heller ikke etter hjelp når den bikker 100..

 

Har kjørt mye forskjellig ned, alt fra 70hk golf til 450+ hester BMW. (Alle har selvfølgelig ikke vært mine egne)

 

 

Poenget mitt var ikke hva for motor man trenger eller vil ha.. poenget var at det å kalle en 400+ hk motor for "såvidt passe" er idioti.

Lenke til kommentar

Det avhenger jo helt av brukerens behov. Om man trekker en stor og tung henger og har en smekkfull stasjonsvogn, som i utgangspunktet ikke er i den lette klassen, så skal det ikke så mye til for å skjønne at man vil ha en bil med litt hester. 

 

Har man kjørt en bil med 300hk over en lengre periode og blitt vant til dette, så er det forståelig at man søker etter noe litt større i neste bil. 

 

Bremser og kjøreegenskaper øker vel som regel i takt med motorstørrelsen, særlig om man ser på tyske premiumbiler. 

Lenke til kommentar

Ok. Men da har du vel hatt endel biler med 500+ hester før da? Ettersom du synes 440 hester akkurat er "sånn passe"?

Hva man evt skal med en stor SUV/7seter med 600-700+ hester er vanskelig for meg å forstå. Er planen å bruke den på bane? Vil man ha en sportsbil kjøp det.

 

Jeg har hatt biler med mye motor, biler med lite motor, lette biler og tunge biler.

Jeg forstår ikke hvorfor du begynner å dra inn 6-700hk, det er jo godt utenfor hva vi prater om.

Når det er sagt, det bli aldri for mye effekt.

 

Jeg har aldri hatt SUV, så jeg har sluppet å kjøre rundt i noe på størrelse med et borettslag. 

 

 

Jeg kan på en måte skjønne hva Snylter mener. Etter noen tusen kilometer bak rattet i en relativt stor stasjonsvogn med 306hk bensinhester, så føler jeg etter hvert at man godt kunne trengt litt mer. Ikke nødvendigvis fordi man grisekjører mye. Det er egentlig er mest på motorveien at 300 gamp blir litt lite.

Virkelig? I Norge med Max 110km/t?

 

 

Det er selvsagt gitt at ingen bruker sin norske bil utenfor Norge forstår jeg.

 

 

Problemet med den logikken er at det ikke tar i betraktning at økning av effekt må gi noen kompromiss. Større motor er i mange tilfeller bedre, og gir mer moro, men over 200 hestekrefter så koster det mer enn det smaker i både pris, drivstofforbruk og vedlikehold.

 

Om 200-300 hestekrefter ikke er nok til å trekke en vanlig lett personbil så vil jeg nesten våge meg å kalle dere bortskjemte.

Hvorfor mener du vedlikeholdet koster mer enn det smaker når man passerer 200hk? Det er jo det reneste pisspreik.

Bilen min er et godt eksempel, den skal ha et par liter mer motorolje enn 6-eren ca hver 20kkm og 4 ekstra plugger når de skiftes pr. 150kkm.. 

 

 

Skal ikke langt utenfor landegrensene før trafikken flyter i 130-150kmt.

Ja, for å ligge i 130-150 må man minst opp på 400++ hester...

 

 

Jeg bryr meg pent lite om folk vil ha bensin eller diesel. Om man vil ha en 1liter eller 5liter motor. Med eller uten turbo. Hva man har lyst på og liker er helt opp til hver gang enkelt. Selv skal jeg ha nye xc60 med t8 400hk når den kommer. Ikke at jeg trenger noe slikt i det hele tatt. Det jeg synes er latterlig er å si at 400++ hester såvidt er en "passe" motor. Det er virkelighestsfjernt.

 

Det er greit å ha litt ekstra å dra på med når man eksempelvis skal ut i venstrefeltet, det er også greit med litt ekstra å dra på med hvis man trekker tilhenger og slikt.

Jeg er på den årlige campingturen alltid glad jeg ikke har en sånn undermotorisert kjip sak, det er greit å kunne komme seg forbi sinkene da også.

Jeg trekker da en Cabby 582 bak E-klassen, det passer bra og gjør at jeg fortsatt kan ta noen forbikjøringer der det er hensiktsmessig. 

 

 

Vesentlig forskjell på å komme seg ut av en situasjon med en bil som har krutt under panseret, kontra en motor som såvidt bikker 100hk og skriker etter hjelp når man passerer 110kmt. For ikke å snakke om komfort når man skal kjøre i 6-7 timer.

Jeg er mer interessert i hvordan bilens bremser og sånn oppfører seg hvis det skulle oppstå noe. Veldig sjelden jeg ligger i 150 og MÅ betraktelig og raskt opp i hastighet for å komme meg ut av en situasjon.. (har familie i mellomeuropa så jeg har kjørt autobahn en god del).

 

Akkurat nå har jeg en v40d2. Den har kun 120hk, men ligger heelt komfortabelt i 140-160 uten for mye lyd. Skriker heller ikke etter hjelp når den bikker 100..

 

Har kjørt mye forskjellig ned, alt fra 70hk golf til 450+ hester BMW. (Alle har selvfølgelig ikke vært mine egne)

 

 

Poenget mitt var ikke hva for motor man trenger eller vil ha.. poenget var at det å kalle en 400+ hk motor for "såvidt passe" er idioti.

 

 

Det er morsomt hvordan du vrir på utsagnet mitt, les hva jeg skrev. Det jeg skriver er at de 330hk i 3-liters bensinmotoren er for lite og at den bør ha 100hk til.

 

Det betyr at jeg mener rundt 430hk i den aktuelle bilen er helt ålreit.

 

Hva gjelder egenskaper ved nedbremsing er det ofte en fordel å ha den store motoren da også, det er gjerne mer påkostede bremser og sånt som følger med der.. :)

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Problemet med den logikken er at det ikke tar i betraktning at økning av effekt må gi noen kompromiss. Større motor er i mange tilfeller bedre, og gir mer moro, men over 200 hestekrefter så koster det mer enn det smaker i både pris, drivstofforbruk og vedlikehold.

 

Om 200-300 hestekrefter ikke er nok til å trekke en vanlig lett personbil så vil jeg nesten våge meg å kalle dere bortskjemte.

Hvorfor mener du vedlikeholdet koster mer enn det smaker når man passerer 200hk? Det er jo det reneste pisspreik.

Bilen min er et godt eksempel, den skal ha et par liter mer motorolje enn 6-eren ca hver 20kkm og 4 ekstra plugger når de skiftes pr. 150kkm.. 

 

 

Pris, ytelse og pålitelighet. Velg to. Du eier en Mercedes, så du har valgt de to første.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Problemet med den logikken er at det ikke tar i betraktning at økning av effekt må gi noen kompromiss. Større motor er i mange tilfeller bedre, og gir mer moro, men over 200 hestekrefter så koster det mer enn det smaker i både pris, drivstofforbruk og vedlikehold.

 

Om 200-300 hestekrefter ikke er nok til å trekke en vanlig lett personbil så vil jeg nesten våge meg å kalle dere bortskjemte.

Hvorfor mener du vedlikeholdet koster mer enn det smaker når man passerer 200hk? Det er jo det reneste pisspreik.

Bilen min er et godt eksempel, den skal ha et par liter mer motorolje enn 6-eren ca hver 20kkm og 4 ekstra plugger når de skiftes pr. 150kkm..

 

 

Pris, ytelse og pålitelighet. Velg to. Du eier en Mercedes, så du har valgt de to første.

 

Hva mener du? Her svarte du ikke litt en gang på spørsmålet mitt.

 

Jeg mener altså at det er en minimal forskjell i vedlikeholdskostnader når man passerer 200hk.

Hva gjelder drivstofforbruk er det ikke så stor forskjell der heller visst, men klart bilen var dyr som ny.

Lenke til kommentar

Det avhenger jo helt av brukerens behov. Om man trekker en stor og tung henger og har en smekkfull stasjonsvogn, som i utgangspunktet ikke er i den lette klassen, så skal det ikke så mye til for å skjønne at man vil ha en bil med litt hester. 

 

Hvis du har en en full stor tung henger, en full (på forhånd tung) stasjonsvogn, er vel hastighet uansett det siste du vil oppnå.  Eller?

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Pris, ytelse og pålitelighet. Velg to. Du eier en Mercedes, så du har valgt de to første.

I 2017 kan man overraskende nok velge de alle tre. Det har man forsåvidt kunne gjort i en del år.

Kom deg ut i fra skapet ditt og ta til deg realiteten så er ikke biler så skummelt lengre.

Lenke til kommentar

Bilindustrien har ikke marginer til å gi alle tre. Ytelse gir kompleksitet, som igjen gir høyere kostnader eller lavere kvalitet. Din turbo er et resultat av dette, min plastikk vannpumpe er et resultat av dette.

 

Golf scorer ikke godt på vedlikehold og pålitelighet, så du har jo ikke alle tre.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Du ser deg blindt på folkemodeller om du oppriktig mener at bilindustrien ikke har marginer til å gi alle tre.

 

Nå er heller ikke min golf et valg av to av tre, men heller et godt kompromiss på OK pris, OK holdbarhet og OK ytelse. Min versjon for overraskende mye skryt for å være en god totalpakke av en bil på alle tre punkt.

 

En kan vel i grove trekk si at min golf bare er et golfskall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel ja. Jeg er helt enig i at du kan allokere budsjettet til alle tre postene. Men jeg mener fortsatt at høyere ytelse, mer kompleksitet og tettere toleranser er på bekostning av pålitelighet, som bare kan kompenseres med høyere produksjonskostnader. Det er sjeldent at biler i sportssegmentet ligger godt på pålitelighet, og at de fortsatt kan kunne konkurrere på pris.

 

Hverken kjøperne eller selgerne av sportsbiler bryr seg særlig om pålitelighet, så det er et race-to-the-bottom for å gi lavest 0-100 til lavest kostnad. Selvsagt ikke så banalt som dette, men når man har konkurrenter som man konkurrerer med på helt andre tall enn pålitelighet, så bruker man ofte penger på kompleksitet og kutter kostnader på de små men essensielle stedene, slik som vannpumper i plast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...