Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Hvorfor bytte en momentsterk og økonomisk dieselmotor ut med en tørst bensinmotor? Og det i en SUV? Nei takk.

Som nevnt over ble Q7 levert med større motor før, og det uten S foran.

Hvem kjøper SQ7 og bryr seg om drivstofforbruk? En stor V8'er vil ha mer enn nok moment uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor bytte en momentsterk og økonomisk dieselmotor ut med en tørst bensinmotor? Og det i en SUV? Nei takk.

Som nevnt over ble Q7 levert med større motor før, og det uten S foran.

Hvem kjøper SQ7 og bryr seg om drivstofforbruk? En stor V8'er vil ha mer enn nok moment uansett.

Det er en grunn til at den motoren ble fjernet. En V12 dieselmotor på 6L og 500 hk er morsomt, men fryktelig gammeldags og forurensende i forhold til en downsizet motor som man får nå. Den gamle V12eren var også tregere enn dagens dieselmotor på SQ7. Man får uansett også en passe sprek bensinmotor på 3L og 330hk om man ønsker det, dog med halvparten så mye dreiemoment ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen som kan si hvilket bilmerke dette er?

 

attachicon.gifSkjermbilde 2017-03-05 kl. 16.45.19.png

 

Tatt fra omslaget til Einsteingåten av Horst. Link til hele bildet.

 

Geir :)

Det merket du har utsnitt av viser bare at bileieren er medlem av The Automobile Association. Selve bilen minner meg om Lincoln Continental eller Cosmopolitan, men det ser ikke ut til å være helt riktig.

I følge boka er det en 1950 modell Chevrolet Deluxe.
Lenke til kommentar

Det merket du har utsnitt av viser bare at bileieren er medlem av The Automobile Association. Selve bilen minner meg om Lincoln Continental eller Cosmopolitan, men det ser ikke ut til å være helt riktig.

 

 

I følge boka er det en 1950 modell Chevrolet Deluxe.

 

 

 

Takk til dere begge. Jeg klarte ikke å finne det logoet noe sted, nå vet jeg hvorfor.

 

Og det løste det neste problemet, hvorfor den har høyreratt. Den er engelsk, ikke speilvendt...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvorfor bytte en momentsterk og økonomisk dieselmotor ut med en tørst bensinmotor? Og det i en SUV? Nei takk.

 

Hvorfor ikke bruke en god og momentsterk bensinmotor med mer enn nok power i bilen? Hvorfor bytte den ut med en kaklete dieselmotor med dødskjedelig karakteristikk?

 

Jeg har selv vurdert SUV noen ganger, og kommer trolig til å vurdere det snart igjen (planen er å flytte og da også bytte bil)

Da er det kun bensinmotor som vurderes.

Jeg har lyst på en GL/GLS, de passer ypperlig med en bensindrevet V8.

 

Det er en grunn til at den motoren ble fjernet. En V12 dieselmotor på 6L og 500 hk er morsomt, men fryktelig gammeldags og forurensende i forhold til en downsizet motor som man får nå. Den gamle V12eren var også tregere enn dagens dieselmotor på SQ7. Man får uansett også en passe sprek bensinmotor på 3L og 330hk om man ønsker det, dog med halvparten så mye dreiemoment

Den V12 dieselmotoren var faktisk noe som til forveksling kan minne om morsom ja.. Det er det svært sjelden deiselmotorer er.

 

3-literen på 330hk er ikke passe sprek, den mangler faktisk 100hk i forhold til hva den bør ha i en såpass stor bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt at SQ7 har svakere motor enn de leverte i 1. generasjon Q7 uten å slenge på noen S i navnet..

Jada, jeg snakker om dieselmotor der og.

 

SQ7 kunne vært interessant dersom den hadde gått på bensin.

Det er ikke uvanlig fra Audis side, de har også A8 W12 som ikke er S8. De anser nok W12 mer som en litt sinnssyk transportmotor, mens V10en er mer tunet til sport. Endret av toth
Lenke til kommentar

3-literen på 330hk er ikke passe sprek, den mangler faktisk 100hk i forhold til hva den bør ha i en såpass stor bil.

 

 

Hva slags bil og hva slags motor er det du har pr dags dato?

Ettersom en 330hk motor ikke engang er "passe sprek"  så må du være vant med mye mer skjønner jeg.

Lenke til kommentar

Da må du ha kjørt gamle dieselbiler fra 90-tallet uten common rail og turbo  :wee:

 

Vel, jeg har testet svært mange ulike biler gjennom de siste 20 årene, både dieselbiler og bensinbiler..

Alt fra dritkjipe Golf 1 1,6D til BMW M550D og Audi Q7 V12 TDI.

Det ligger også mye i sjiktet mellom disse som jeg har testet, uten at det har overbevist meg om at diesel er tingen akkurat.. På toppen av det hele er jo kaklingen verre i dag enn den var tidlig på 80-tallet.

 

Faktum er at disse dieselmotorene har en kjedelig karakteristikk i forhold til en god bensinmotor.

Jeg foretrekker forresten bensinmotorer som er selvpustende fremfor turbomotorer også, blant annet fordi de ofte har en morsommere karakteristikk.

Dog har jeg innsett at jeg trolig ender opp med en turbomotor i min neste bil, litt avhengig av hva jeg kjøper og hvor gammel bilen er..

Pr. nå er det vel en 4,6 liters V8 med turbo som virker mest sannsynlig at sitter i min neste bil. 

 

 

 

Morsomt at SQ7 har svakere motor enn de leverte i 1. generasjon Q7 uten å slenge på noen S i navnet..

Jada, jeg snakker om dieselmotor der og.

 

SQ7 kunne vært interessant dersom den hadde gått på bensin.

Det er ikke uvanlig fra Audis side, de har også A8 W12 som ikke er S8. De anser nok W12 mer som en litt sinnssyk transportmotor, mens V10en er mer tunet til sport.

 

Joda, jeg vet det.

Men i A8 har man vel hatt W12 kun i biler med lang akselavstand? Samtidig har jo S-modellene fra 2. generasjon hatt minst like høy effekt så vidt jeg kan lese meg frem til.

Lenke til kommentar

 

3-literen på 330hk er ikke passe sprek, den mangler faktisk 100hk i forhold til hva den bør ha i en såpass stor bil.

 

Hva slags bil og hva slags motor er det du har pr dags dato?

Ettersom en 330hk motor ikke engang er "passe sprek"  så må du være vant med mye mer skjønner jeg.

 

Nå har jeg en bil som veier en del mindre.

 

Jeg kjører en 2005 E500 4Matic som bruksbil, dessverre er ikke den heller veldig sprek, (0-100 på rundt 6 sekunder er ikke for raskt akkurat) men det er en grei bil å trekke tilhenger med.

Et bytte av bil skjer trolig i løpet av det neste halvåret.. Enten til en nyere E-klasse eller en GL/GLS tror jeg.

Bensinmotor er et av kravene på lista mi, så da blir det nok enten en 5,5 liters V8 eller en 4,6 liters V8 med turbo.

Lenke til kommentar

Ok. Men da har du vel hatt endel biler med 500+ hester før da? Ettersom du synes 440 hester akkurat er "sånn passe"?

Hva man evt skal med en stor SUV/7seter med 600-700+ hester er vanskelig for meg å forstå. Er planen å bruke den på bane? Vil man ha en sportsbil kjøp det.

Lenke til kommentar

Hva er det som er så spesielt med denne sveingen? Det må jo være klodens best dokumenterte sving der det skjer uhell..
 


 
 
 

Ok. Men da har du vel hatt endel biler med 500+ hester før da? Ettersom du synes 440 hester akkurat er "sånn passe"?
Hva man evt skal med en stor SUV/7seter med 600-700+ hester er vanskelig for meg å forstå. Er planen å bruke den på bane? Vil man ha en sportsbil kjøp det.

 


Jeg kan på en måte skjønne hva Snylter mener. Etter noen tusen kilometer bak rattet i en relativt stor stasjonsvogn med 306hk bensinhester, så føler jeg etter hvert at man godt kunne trengt litt mer. Ikke nødvendigvis fordi man grisekjører mye. Det er egentlig er mest på motorveien at 300 gamp blir litt lite. På mindre svingete veier er det bare å få bilen over på sport og jazze opp turtallet litt, da holder det en god stund. Om jeg skulle pendlet eller kjørt mye på motorvei i jobbsammenheng, så ville drømmebilen vært en stasjonsvogn med 350-400hk, automat og adaptiv cruisekontroll. 

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Jeg kan på en måte skjønne hva Snylter mener. Etter noen tusen kilometer bak rattet i en relativt stor stasjonsvogn med 306hk bensinhester, så føler jeg etter hvert at man godt kunne trengt litt mer. Ikke nødvendigvis fordi man grisekjører mye. Det er egentlig er mest på motorveien at 300 gamp blir litt lite.

Virkelig? I Norge med Max 110km/t?

Lenke til kommentar

Problemet med den logikken er at det ikke tar i betraktning at økning av effekt må gi noen kompromiss. Større motor er i mange tilfeller bedre, og gir mer moro, men over 200 hestekrefter så koster det mer enn det smaker i både pris, drivstofforbruk og vedlikehold.

 

Om 200-300 hestekrefter ikke er nok til å trekke en vanlig lett personbil så vil jeg nesten våge meg å kalle dere bortskjemte.

Lenke til kommentar

Bortskjemt, absolutt! Selvfølgelig kan man klare seg med halvparten, men det er jo ikke like gøy og behagelig.

 

De to første stasjonsvognene vi hadde lå vel på mellom 150-180hk. Deretter en BMW 5serie med 218hk (?) og nå en 5serie med 306hk. Jeg tipper et sted mellom 350-400hk hadde gjort den perfekt. Nye 540i kommer vel med 340hk? 

 

Skal ikke langt utenfor landegrensene før trafikken flyter i 130-150kmt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bortskjemt, absolutt! Selvfølgelig kan man klare seg med halvparten, men det er jo ikke like gøy og behagelig.

 

De to første stasjonsvognene vi hadde lå vel på mellom 150-180hk. Deretter en BMW 5serie med 218hk (?) og nå en 5serie med 306hk. Jeg tipper et sted mellom 350-400hk hadde gjort den perfekt. Nye 540i kommer vel med 340hk?

 

Skal ikke langt utenfor landegrensene før trafikken flyter i 130-150kmt.

..Jeg holdt fint følge på autobahn med 0,7/101hk, og med 1,8/125hk - var tilogmed oppe i 190km/h, trenger sjeldent fortere.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har 170 hestekrefter som trekker 1,7 tonn, og kan ikke si at jeg har problemer med å følge trafikken eller kunne ta forbikjøringer på norske landeveier eller motorveier. Skal jeg trekke en henger med dette så hadde jeg muligens hatt litt problemer, men da skulle jeg aldri vært over 80 km/t uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...