Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Okei, jeg klør virkelig i høyrefoten etter å kjøpe meg bil, men den foten fikk seg en saftig dose klø-dempende salve akkurat.

 

Det har seg sånn at jeg bor i Wales, og som mange kanskje har hørt er det billig å kjøpe bil her. Det kan jeg bekrefte med en gang. Mange har kanskje også hørt at det er dyrt å forsikre også? Joda, kjør på. Sjekk bare dette regnestykket:

 

- Sjåfør hatt lappen i fem år; er 23 år gammel

- Kjørt skadefritt siden okt. 2006

- Har 60% bonus

- Sjekker delkasko - er litt redd for tyveri her i byen

- 8000 miles i året (12.800 km i året)

 

Sjekket pris på en bil jeg trodde ville være relativt lav-risiko, en 1995 Saab 9000CSE 2,3ltt (170hk) (for øvrig en helt utrolig strøken en, til £999). Havnet på lekne 17.500 kroner, og dette var billigste av alle de 123 selskapene GoCompare påstår at de sjekker. For øvrig ikke langt unna det Storebrand ser ut til å ville ha, mens If - dyre som de har pleid å være i mine beregninger - "bare" vil ha 11.000 kroner. Dessverre klarte jeg ikke lure pris ut av Gjensidige-kalkulatoren, men all min erfaring tilsier at det ville blitt den del billigere. Fant et tilfeldig postnummer midt i Oslo for å gjøre det ekstra ille for min egen del (og mest mnulig sammenlignbart med Cardiff).

 

Edit: Og der fungerte Gjensidige-kalkulatoren igjen. 4000 kroner i året! Jaja, da er det to ting som er adskillig billigere i Norge enn i Storbritannia: Bilforsikring og fotballbilletter.

Endret av OML
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilprisene i USA er jo som kjent også utrolig lave (5-10 ganger lavere enn norsk pris), men det fantastiske med forsikring her borte er at de ser kun på kjøreerfaring (hvor lenge du har hatt lappen og hvor lenge uten skader) og hva bilen har av sikkerhetsustyr.

 

Jeg betaler 2000kr mindre i året etter å ha byttet ut en 2001 Mitsubishi Eclipse GT (200hk) med en 2003 Mercedes AMG (350hk). Bare fordi den første har mindre sikkerhetsutstyr, og er 2-dørs i forhold til mercedesn som er 4-dørs (2 dørs blir automatisk regna som sportsbil)

6000 i året for å forsikre nybilen, og da kan jeg gjøre hva jeg vil av modikasjoner på motoren uten at myndighetene eller forsikringsselskapene bryr seg. Norge har litt å lære.

 

Edit: Poenget mitt var i grunn ikke å skryte av hvor billig forsikring her borte er, men at de faktisk er intelligente nok til å gi deg bonus om du kjører en sikker bil, i motsetning til norge der ingen har råd til nye biler, og alle kjører rundt i dødsfeller som er svindyre å forsikre attpåtil. Latterlig politikk. Vi må få reduserte bilpriser, og forsikringsselskap som fokuserer mindre på motoreffekt og mer på kjøreegenskaper og sikkerhet. Man er ikke automatisk en fare i trafikken om man har 400hk under panseret.

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Drar du 300hk ut av en Corolla med originalt 100hk og trommelbremser bak uten å bytte bremser, og kræsjer, så skal jeg love deg at du får ingenting på forsikringa. Men de ser ikke på bilen før den kræsjer, så før du kræsjer bryr de seg ikke. Kræsjer du, og du har gjort modifikasjoner med motoren, men ikke tilsvarende med bremsene, så blir det verre skal du se. De er ikke blinde, det bare virker sånn.

 

I Norge er de blinde derimot. Du kan sette på turbo på en bil, de spør hva det er, du sier det er en ny type motorvarmer, de går på det, og du kan bli påkjørt så mye du vil, de spør hva det er på nytt, fortsatt en ny type motorvarmer, og de går fortsatt på det, og du får penger for selv om du skulle betalt skadene på begge bilene selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tips til felger til Mazdaen min (se worklog)

 

-17"

-5x114,3

-Bredde burde være til 225-235 bak, 215-225 foran. Ulik eller samme går greit, ikke dekkstrekk! 7 til 8" brede altså.

-Kan være brukte, må ikke være dyrt merke.

-Må være litt kant på dem.

 

Vær så snill, se hvordan bilen ser ut, og se hva som passer, ikke sleng masse rart som burde stått på en 67 Camaro. Krom, gull eller hvitt skal ikke på bilen. Gunmetal, svart (matt går også) eller vanlig.. blank/metallfarge, polert men ikke kromma.

Du bør kanskje nevne innpress også.

Lenke til kommentar

Takk, er det da prisen på bilen og den summen som man regner ut på den kalkulatoren det blir til sammen?

 

+ frakt så klart.

 

Noen som vet om noen sider fra USA hvor jeg kan finne masse biler som selges?

Lenke til kommentar

Kan man tjene mye på å importere bil fra USA nå som dollaren er så lav?

 

Finnes det noen kalkulator hvor man kan finne ut hvor mye alt blir totalt?

 

Med mindre det er snakk om veteranbil, så vil jeg anbefale deg å holde deg unna USA-import. En del ting som kan by på problemer, og i verste fall får du ikke registrert bilen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Tips til felger til Mazdaen min (se worklog)

 

-17"

-5x114,3

-Bredde burde være til 225-235 bak, 215-225 foran. Ulik eller samme går greit, ikke dekkstrekk! 7 til 8" brede altså.

-Kan være brukte, må ikke være dyrt merke.

-Må være litt kant på dem.

 

Vær så snill, se hvordan bilen ser ut, og se hva som passer, ikke sleng masse rart som burde stått på en 67 Camaro. Krom, gull eller hvitt skal ikke på bilen. Gunmetal, svart (matt går også) eller vanlig.. blank/metallfarge, polert men ikke kromma.

Du bør kanskje nevne innpress også.

Har du hørt om felger med kant som ikke har innpress kanskje? Alt kan fikses med vilje og spacere om det trengs. Jeg vet dessverre ikke hva maks innpress er på RX7 FC, så her må derer se på bilder å bedømme selv hvor langt man kan ta den.

Lenke til kommentar

Hvilke alternativer har man egentlig til Volvo V70 og XC70 D5 (185hk diesel)? Tenker på 04-07-modell og slik. Audi er fort 200k mer, Mercedes er.. vel, mercedes. Samme med BMW.

 

prisklasse?

 

Volkswagen Passat.

Endret av Amberlamps
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er ny her på forumet, og tenkte at bilkaféen kanskje var rette stedet for å spørre om litt tips!

 

Jeg vil kjøpe meg en cab for sommern, har kjørt CLK tidligere, men vil gjerne prøve noe nytt, til rundt 250-300 tusen.

 

Noen som har noen anbefalninger? Må være en 4 seter, ellers har jeg ikke så mange krav ennå ;)

 

Var fornøyd med CLK altså, men blir litt kjipt å kjøpe samme bilen på nytt...

Lenke til kommentar

Har du hørt om felger med kant som ikke har innpress kanskje? Alt kan fikses med vilje og spacere om det trengs. Jeg vet dessverre ikke hva maks innpress er på RX7 FC, så her må derer se på bilder å bedømme selv hvor langt man kan ta den.

 

Nei, jegh ar aldri hørt om felger som ikke har innpress. Hvis du mener at den har ET0, så er det fortsatt ikke sånn at den ikke har innpress.

 

Dette er uansett ikke lov på din bil, da den har ET40 originalt. Maks tillatt endring av sporvidde er 7,5 mm på hver side. Det betyr at du kan kjøre med felger som har ET33. Da er det 33 millimeter fra senterlinjen på felgen til navet.

 

Spacere er verken smart eller lov.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Spacere trenger jeg bare om jeg har felger uten kant, og mye positiv innpress. Og det skal jeg ikke ha. Så spacere er no-go. Og når jeg spør etter felger, og spacere må til, så får det være, jeg ber ikke om lover og regler, jeg ber om felger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...