Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ærede bilmennesker, hvordan bruker dere biler med drev på alle fire hjul kontra to hjul? Konstant kraft på alle hjul? Auto? kraft på to hjul, og ved behov så setter dere manuelt på kraft på 4 hjul?

Selv har vi to (litt eldre) biler med 4x4, men normalt sett kjører jeg de med kraft på to hjul, med mindre været/føret tilsier at det burde være kraft på 4 hjul. Veit ikke om dette er "riktig" tankegang? :-)

Lenke til kommentar

Intensjonen er vel at man egentlig skal bruke stemmestyring, men vi vett jo alle hvordan det (ikke) fungerer.

Engelsk fungerer fint i min 09 Audi, dog primært til å ringe og bytte mellom mediekilder.

På en del merker kan du lære opp gjenkjenningen til din uttale, jeg kan f.eks lese inn navn på kontakter som ikke lar seg uttale på engelsk.

Lenke til kommentar

Intensjonen er vel at man egentlig skal bruke stemmestyring, men vi vett jo alle hvordan det (ikke) fungerer.

Joda, Apple CarPlay og Android Auto voice command fungerer fint for meg. Med Android Auto trykker jeg ikke på noen knapper engang, bare si "Ok Google".

Når det er sagt er alt annet søppel, haha.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har iPhone selv, og er ikke veldig imponert av Siri selv, men mest sannsynlig har jeg ikke brukt hun nok heller.

Volkswagen var såpass sent ute med Apple Carplay, det er faktisk det største savnet i den "nye" bilen.

Lenke til kommentar

Av de 6 årene jeg hadde 4x4, trengte jeg det 1 gang. Bortsett fra de gangene jeg dro opp andre fra grøfta.

Golfen jeg har nå, med gode vinterdekk, antispin og antiskrens kommer frem overalt. Aldri vært borti mer pålitelig antiskrens. På isglatt føre så dytter den ut rompa ved å låse bakdekkene i intervall slik at man kan svinge selv om framdekkene ikke har skikkelig grep. Genialt!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fylte 15 liter Vpower diesel i dag bare for å teste. Tanken var så og si tom før jeg fylte. Kostet 16 kroner literen så det blir neppe en vane å fylle slikt. Men jeg følte at motoren hadde litt finere og jevnere gange og muligens litt mer futt i den også, men det kan være placebo for alt jeg vet.

Brukte den mye mer på mila med vpower diesel? Med futt, mener du mer respons på gasspådrag eller mere krefter?

Aldri prøvd å fylle vpower diesel, men nå frister det å prøve.

Lenke til kommentar

Fyller VPower / Esso 98 i min Fiat, og merker litt forskjell. Litt mer pådrag og motoren virker litt friskere. Selv så kjører jeg så lite, at den lille prisforskjellen heller ikke gjør så mye. Hadde jeg dog kjørt lange strekninger og i tillegg kjørt mye, hadde det nok blitt vanlig 95.

Lenke til kommentar

Høres ut som placebo. Man kan faktisk sjekke om motoren justerer timingen annerledes med en vanlig OBD2-adapter, så med mindre timingen blir avansert på vanlig 95 så skal du i hvert fall ikke få noe nytte ut av høyere oktan.

Motoren får ikke magisk mer kompresjon ut av 98, så alternativet er at den med vilje avanserer timingen for å hindre detonering på 95.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg kan ikke si at jeg merka den minste forskjell når jeg fylte 98 på GTI'en, og turbomotor er vel det som potensielt kan ha best effekt av 98 over 95.

Mulig jeg hadde merket forskjell på forbruk over tid, men neppe nok til at det hadde forsvart prisen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...