Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan lades, ikke må lades. Selv om de aldri plugges inn i veggen vil de fortsatt ha redusert forbruk.

Hva er det da jeg har misforstått? Etter hva jeg har hørt vil alle alle plug-in hybrider ha høyere forbruk hvis man aldri lader de, siden man drasser rundt på en elmotor og noen hundre kilo i batteri i tillegg til vanlig forbrenningsmotor og dertil drivverk.

Lenke til kommentar
Hva er det da jeg har misforstått? Etter hva jeg har hørt vil alle alle plug-in hybrider ha høyere forbruk hvis man aldri lader de, siden man drasser rundt på en elmotor og noen hundre kilo i batteri i tillegg til vanlig forbrenningsmotor og dertil drivverk.

 

I nedoverbakke og ved bremsing vil den lage sin egen strøm, dette strømmen bruker den til å avlaste bensinmotoren når det trenges og det fungerer bra nok til å overgå tapet på grunn av ekstra vekt. Det er også andre smarte trick som brukes som jeg ikke kan nok om til å forklare men resultatet er at man oppnår lavere forbruk selv om vekten er høyere.

Lenke til kommentar

 

Hva er det da jeg har misforstått? Etter hva jeg har hørt vil alle alle plug-in hybrider ha høyere forbruk hvis man aldri lader de, siden man drasser rundt på en elmotor og noen hundre kilo i batteri i tillegg til vanlig forbrenningsmotor og dertil drivverk.

 

I nedoverbakke og ved bremsing vil den lage sin egen strøm, dette strømmen bruker den til å avlaste bensinmotoren når det trenges og det fungerer bra nok til å overgå tapet på grunn av ekstra vekt. Det er også andre smarte trick som brukes som jeg ikke kan nok om til å forklare men resultatet er at man oppnår lavere forbruk selv om vekten er høyere.

 

Har du noen kilder på der egentlig? Eller bare synsing? Familiemedlem har en Outlander PHEV og den har et høyt forbruk på over literen hvis de ikke lader den. 0,8 på langkjøring uten ladet batteri.

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du sier har et meget tynt grunnlag. Spritmonitor.de har et stort grunnlag, og snittet der er 4.69 / 100 km. Max registrerte er på 8.82.

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/31-Mitsubishi/280-Outlander.html?fueltype=6&exactmodel=outlander&powerunit=2

Alle kan få til ekstremtall hvis de vil, det er ikke poenget her. Hvis man ikke lader en plugin har man kanskje misforstått noe essensielt, det er vel litt / hele poenget med dem at man skal kunne kjøre deler av turene på strøm. At forbruket går opp uten lading er jo ikke akkurat noe sjokk, da blir det som en vanlig tung fossilbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du sier har et meget tynt grunnlag. Spritmonitor.de har et stort grunnlag, og snittet der er 4.69 / 100 km. Max registrerte er på 8.82.

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/31-Mitsubishi/280-Outlander.html?fueltype=6&exactmodel=outlander&powerunit=2

Alle kan få til ekstremtall hvis de vil, det er ikke poenget her. Hvis man ikke lader en plugin har man kanskje misforstått noe essensielt, det er vel litt / hele poenget med dem at man skal kunne kjøre deler av turene på strøm. At forbruket går opp uten lading er jo ikke akkurat noe sjokk, da blir det som en vanlig tung fossilbil.

Snittallet er bra til de også, poenget var bare at han mente den brukte mindre drivstoff enn en identisk bil uten hybrid. Med bare bykjøring ligger de på forbruk som nevnt over. Ellers jevnt litt over 0.8 uten å ladet batteriet. 

Sjekk ut http://www.myoutlanderphev.com/ hvis du er interessert i mer brukerdata. 

 

Ta en titt på diverse VW forum der de sammenligner Passat og Golf GTE f.eks med tilsvarende motor uten hybrid. Der ligger hybridene over i forbruk når batteriet ikke er ladet. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Har du noen kilder på der egentlig? Eller bare synsing? Familiemedlem har en Outlander PHEV og den har et høyt forbruk på over literen hvis de ikke lader den. 0,8 på langkjøring uten ladet batteri.

 

Jeg mener jeg nevnte dette men informasjonen er basert på egen erfaring, jeg har en bmw 330e, som egentlig er en bmw 320i med elmotor og batteri. Daglig kjører jeg helelektrisk men omtrent 1 gang i måneden har jeg en 60 mil lang kjøretur, sammenligner man forbruket på 330e med 320i på denne veien vil man se at elmotoren hjelper til å gi mindre forbruk på tross av vekten.

 

Med outlander PHEV går jeg ut i fra at man må vite forbruket til en normal Outlander med lik bensinmotor for å si om 0,8 er mye eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man snakker om hybrid. Jeg kom akkurat tilbake fra USA der jeg hadde en Ford Fusion Hybrid som leiebil. Ikke noe plug-in. Den bytta sømløst mellom elektrisk og bensin etter hvordan man kjørte. Hvis jeg ikke tar helt feil sitter det en 2L firer med ca 185hk i den.

 

Synes også Ford har truffet med designet på denne, selv om jeg aldri har likt bilmerket (bortsett fra mustang da)

 

Denne får man jo kjøpt I Norge også, som Mondeo hybrid. Mondeoen har riktignok ikke fått faceliften som Fusion fikk i fjor, men ellers samme bil. Starter på 326.000 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...