Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-3RYwwc

Hva synes folket om kommende Kia Stinger? Om det ikke blir Alfa Romeo Giulia på meg ila de neste årene er ikke en Stinger utenkelig altså. Såpass tøff sedan med (forhåpentligvis) sprek motor med 7 års garanti er jo kung.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3RYwwc

Hva synes folket om kommende Kia Stinger? Om det ikke blir Alfa Romeo Giulia på meg ila de neste årene er ikke en Stinger utenkelig altså. Såpass tøff sedan med (forhåpentligvis) sprek motor med 7 års garanti er jo kung.

Lenke til kommentar

Stinger er interessant og kommer med "riktige motorer", men å gå i konkurranse med tysk premium vil ikke fungere i Europa. Når knapt Lexus klarer det med IS levner jeg ikke KIA mye sjans all den tid de gjør mye bra på design etc, men står litt tilbake på materiale og opplevd kvalitet. Nå har jeg sist prøvd den nye Sportage, så det kan jo hende Stinger får et løft.

Merkelig at KIA forøvrig nevner Audi A4 som konkurrent (sammen med BMW 4 GC, Lexus IS osv) når A5 Sportback hadde vært mer relevant.

Lenke til kommentar

Kia har tatt en helomvending når det kommer til design, og toppmodellen er ganske så godt bygd slik jeg forstår det. De er nå seriøse i å ta opp kampen mot tysk premium, om ikke shitbox-ryktet har satt en permanent stink i navnet.

Jeg har nå i hvert fall tilstått mine synder, og prøver å ta et friskt syn på Kia.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

KIA har hatt et bra design lenge, men mine opplevelser med Sportage (1 & 2. gen) og Ceed er at det ser bra ut, men når du trykker litt på paneler etc så merker du forskjell da f.eks plast er av tynneste, stiveste sort, dashboardet er ikke i myk "premiumplast" osv. Ble faktisk litt skuffet da jeg selv synes KIA ser bra ut og var spent på nye Sportage.

Du får jo det du betaler for, men noen ganger kan man ikke kompromisse, og det mener jeg gjelder bl.a. GT/sportscoupe segmentet der de skal plassere Stinger. Den kan ikke bli like dyr som de anerkjente alternativene, og blir den for billig er det heller ingen som kjøper den fordi KIA ikke akkurat sees på som GT-premium (ennå?) og da bare sees på som en feilplassert KIA.

Husker med skrekk når Volkswagen slapp Phaeton - hvem i helvete bruker 1 mill på en sedan med VW-emblem i Norge som skulle "ta" kunder fra Audi A8, MB S-klasse og BMW-7serie??

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Hei,

Lurte på om noen av dere har eller vet om en mobilholder som jeg kan bruke i dashbordet mitt?

Har lastet opp et bilde. Kunne tenkt meg å ha mobilen festet til høyre for Navi

Søk på bilmodellen din og "brodit", de har flere modellspesifikke fester som ikke trenger skruer, men som klemmes inn i interiørsprekker.

Eks: 

654261-4.jpg

853816-4.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spennende med toppspekka V90 med 400 gamp og 28km el rekkevidde til 650.000. Skikkelig miljøbil det der.

Koster nå litt mer enn det :p . Men ja, skikkelig "miljøbil". Kjørte som nevnt den til/fra jobb en uke med litt over 2mil til jobb og kjørte da på primært batteri. Var ikke store tankinga som måtte gjøres da jeg leverte den tilbake til eieren.

Lenke til kommentar

Når man snakker om hybrid. Jeg kom akkurat tilbake fra USA der jeg hadde en Ford Fusion Hybrid som leiebil. Ikke noe plug-in. Den bytta sømløst mellom elektrisk og bensin etter hvordan man kjørte. Hvis jeg ikke tar helt feil sitter det en 2L firer med ca 185hk i den.

Synes også Ford har truffet med designet på denne, selv om jeg aldri har likt bilmerket (bortsett fra mustang da)

post-3895-0-25434400-1485440404_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Spennende med toppspekka V90 med 400 gamp og 28km el rekkevidde til 650.000. Skikkelig miljøbil det der.

Koster nå litt mer enn det :p . Men ja, skikkelig "miljøbil". Kjørte som nevnt den til/fra jobb en uke med litt over 2mil til jobb og kjørte da på primært batteri. Var ikke store tankinga som måtte gjøres da jeg leverte den tilbake til eieren.

Ser nå at den starter på 673.000,- i Momentum utgave. Skal du ha den i Inscription-utgave kommer du på 750.000,- med litt utstyr. Er allikevel mye bil/effekt for pengene. Leasing er jo gunstig med miljøvennlige hybridbiler pga nesten null avgift så her får du bang for the buck.

Jeg tar for gitt vanlig Volvo-rabatt på 8% som trekker fra litt, da.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...