Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Da ble jeg audiot på fredag, henta min nye (2007) A6 Allroad 3.0TDI. Kun en eldre herremann som eier, alt ekstrautstyr montert, og service tatt nøyaktig ifølge boka hos Møller hele veien. Alt er gjort på Møller, til og med bytting av lyspærer. Har nesten 20 A4-sider med all historikk hos Møller. Ikke ofte man ser det, de fleste tar vel en del service selv, hos et ikke-merke verksted, eller et pakkisverksted etter 100 000km. Ingenting å klage på enda.

 

Har lysbryteren på auto, og her er den progamert til at lysene er på hele tiden på auto, så ikke noe kjøring med DRL uten baklys og så videre. Står man parkert går lysa over til parklys automatisk. Sikkert mulig å programmere til at de går over til feks parklys+tåkelys på dagtid. Ettermontert intgrert DAB og motorvarmer mm, så har gjort et godt kjøp her.

 

Har 3mnd forhandlergaranti, er det lurt å ta en NAF-garantitest før denne utløper min tro, noen med erfaring?

 

Forhandler var også kjempegrei, de skal forsatt bytte automatkasse olje ettersom jeg spurte når den sist ble byttet, uten tillegg i prisen. Blir en fin poleringstunde snart, kjenner jeg gleder meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg forstår selvsagt at svært mange skal parkere langs en kommunal vei eller må innom en kommunal vei for å komme til parkeringsplassen sin, men dette er allikevel et steg i riktig retning.

Et steg i riktig retning? Har du røyka sokka dine eller?

 

Dette "miljøtiltaket" er like latterlig som rabatt på el-sykkel. Hvor havnet de pengene hen? Joda, hos rike vestkantfamilier med midler til å spenne 25.000,- på en sykkel bare for å få 5.000,- i avslag.

 

Selv har jeg null forståelse for at dette kan være lovlig. Forby en del av befolkningen i å bruke et godkjent kjøretøy? Høres helt fjernt ut.

 

Hva med subsidier av Tesla til en million, dette utgjør lett 300-400 tusen. Hvem får glede av dette, folk flest?

Lenke til kommentar

Vel, det er et "miljøtiltak" som ikke rammer noen - forbud mot å kjøre dieselbil rammer en stor del av bilparken, og er spesielt ille når det gang på gang påpekes at det ikke er dieseleksosen som er problemet i Oslo, men alt mulig annet (vedfyring for eksempel).

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er urettferdig, men på en annen side så forandrer ikke det på faktumet at dieselbiler er problematiske, og at de må ha en særbehandling. Å la kjøreforbudet inkludere bensinbiler når det er diesel som står for mesteparten av partikkelutslippene, vil bare lage unødvendig straff på et likhetsprinsipp.

 

Det er staten som dreit på draget her, så personlig synes jeg at de burde tatt regningen (selv om det omsider vil gå til skattebetalerne). Et eksempel på hva de kunne gjort var å kjøre opp vrakpanten på diesel, slik at de blir skrotet. Storbritannia gjorde det for å kvitte seg med alle gamle biler, så kanskje vi kan se hvordan det fungerte der.

Lenke til kommentar

Tja - de kunne jo sagt at alle biler med skilt som slutter på partall eller oddetall ikke får kjøre, så er det likt for alle.

 

Eller faktisk sagt at mellom 9-15 og 17-22 er all trafikk med bil forbudt, da for å la de som MÅ bruke bil til å komme seg på jobb få komme seg på jobb. Bilen står jo stille hele dagen likevel, og da forurenser den jo ikke noe.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er urettferdig, men på en annen side så forandrer ikke det på faktumet at dieselbiler er problematiske, og at de må ha en særbehandling. Å la kjøreforbudet inkludere bensinbiler når det er diesel som står for mesteparten av partikkelutslippene, vil bare lage unødvendig straff på et likhetsprinsipp.

 

Det er staten som dreit på draget her, så personlig synes jeg at de burde tatt regningen (selv om det omsider vil gå til skattebetalerne). Et eksempel på hva de kunne gjort var å kjøre opp vrakpanten på diesel, slik at de blir skrotet. Storbritannia gjorde det for å kvitte seg med alle gamle biler, så kanskje vi kan se hvordan det fungerte der.

Bare til opplysning: Moderne dieselmotorer har veldig ofte lavere partikkelutslipp enn tilsvarende moderne bensinmotorer.

Siden dieselen har partikkelfilter blir man kvitt veldig mye der. Nyere bensin er stort sett, ikke alltid, direkte innsprøytning, dette fører med seg et betydelig utslipp av partikler. Tror Mercedes skulle begynne å levere bensin med partikkelfilter snart nå. Så det er ingen fasit på dette her.

Så en oversikt på BMW sine nettsider nettopp, selv på NOx gasser så er bensin over nivåene på mange motorer enn diesel.

 

Merk, jeg snakker her om fakta på papiret, ikke hva det faktisk er i praksis, det kan sikkert andre finne tall på. Mener det var noen ganske omfattende finske tester på dette. Vi vet jo at ALLE lyver på slike tall med de helt urealistiske testprosedyrene som er gjeldende nå.

Lenke til kommentar

 

Jeg er enig i at det er urettferdig, men på en annen side så forandrer ikke det på faktumet at dieselbiler er problematiske, og at de må ha en særbehandling. Å la kjøreforbudet inkludere bensinbiler når det er diesel som står for mesteparten av partikkelutslippene, vil bare lage unødvendig straff på et likhetsprinsipp.

 

Det er staten som dreit på draget her, så personlig synes jeg at de burde tatt regningen (selv om det omsider vil gå til skattebetalerne). Et eksempel på hva de kunne gjort var å kjøre opp vrakpanten på diesel, slik at de blir skrotet. Storbritannia gjorde det for å kvitte seg med alle gamle biler, så kanskje vi kan se hvordan det fungerte der.

Bare til opplysning: Moderne dieselmotorer har veldig ofte lavere partikkelutslipp enn tilsvarende moderne bensinmotorer.

Siden dieselen har partikkelfilter blir man kvitt veldig mye der. Nyere bensin er stort sett, ikke alltid, direkte innsprøytning, dette fører med seg et betydelig utslipp av partikler. Tror Mercedes skulle begynne å levere bensin med partikkelfilter snart nå. Så det er ingen fasit på dette her.

Så en oversikt på BMW sine nettsider nettopp, selv på NOx gasser så er bensin over nivåene på mange motorer enn diesel.

 

Merk, jeg snakker her om fakta på papiret, ikke hva det faktisk er i praksis, det kan sikkert andre finne tall på. Mener det var noen ganske omfattende finske tester på dette. Vi vet jo at ALLE lyver på slike tall med de helt urealistiske testprosedyrene som er gjeldende nå.

 

 

Det er et reelt poeng, men man må huske på at diesel i bykjøring aldri vil bli skikkelig varm heller da. Men i hovedsak gjelder vel dieselforbudet enda bare for eldre dieselbiler, noe som jeg mener er essensielt for å kunne diskriminere mot dieselbiler.

Lenke til kommentar

Jeg forventer ikke at mange lar bilen stå på tirsdag, men kanskje noen. De som bor utenfor Oslo er fortsatt avhengig av bil for å komme seg på jobb - og kollektivt tilbud er ikke et tilbud, det er et hån. Ei heller tror jeg at verdiene minker særlig da det er andre faktorer som spiller inn på luftforurensningen.

Lenke til kommentar

Kan vel så greit slå ned på vedfyring også, om det er hva som må til. Om du har noen forslag til god miljøpolitikk som ikke rammer noen så tror jeg det er mange som er interessert i å høre disse forslagene.

Jeg vet ikke om Oslo men i Bergen får man tilbud på 5000 kr om man bytter ut gammel vedovn eller peis med en mer moderne type som har renere forbrenning. Det er bare det at en ny ovn koster 30 000 kr og på toppen av det 10 000 for et firma til å fjerne den gamle og montere den nye.

Lenke til kommentar

Yrkesbiler er fritatt såfremt du er i arbeids øyemed og ikke har fri og kjører privat. Blir ikke særlig relevant siden myndighetene ikke kommer til å anstrenge seg, men biler som er firmaprofilert eller der du kan vise til et arbeidsoppdrag, mail eller tilsvarende dokumentasjon er vel nok. Men de kommer aldri til å stoppe deg så ta heelt med ro :)

Lenke til kommentar

Etter mitt syn er det dumt de ikke har baller til å innføre dette permanent, dieselbiler er en uting hele tiden.

 

Etter at de hadde baller til å få 80% av folket til å kjøpe diesel for bare noen år tilbake skal det godt gjøres å finne resterende ball til totalforbud. Eller lommebok for den saks skyld, de kan aldri komme unna med permanent forbud på mange år enda, om de ikke er villige til å kjøpe opp alle dieselbiler kjøpt i 2000-2010 til markedspris. Heldigvis, vi bor ikke i Zimbabwe så staten må ta konsekvensene av egne handlinger. Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...