Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg har landa på denne her: http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/Adhesives/Tapes/Products/~/3M-VHB-Tape-4941?N=6105+3291638463+3293242237&rt=rud

 

Er det noen som har sett den i en butikk og i kvanta mindre enn 33m? Blir fort 1000kr hvis man skal ha en 33m rull med de sakene der :p

Hvis du ikke MÅ ha 4941, men kan ha 4943(antar forskjellen bare er målene), finner du her: https://www.elfadistrelec.no/no/verktoy-maleteknikk/vedlikehold/tape/teip/dobbeltsidige-vhb-teip-med-hoy-ytelse/c/cat-165460

Lenke til kommentar

Dieselforbud i Oslo på tirsdag og utover. Skal telle dieselbiler på vei inn til jobb den dagen for jeg har en mistanke om at mange kommer til å drite i forbudet, bl a fordi politiet har sagt at de ikke kommer til å sanksjonene.

Nå er det jo ganske mange steder det vil være lov med dieselbil..

"Kjøreforbudet gjelder hele det kommunale veinettet (inkludert Ring 2, som er kommunal vei). Dette betyr de fleste gater og veier i Oslo, men med unntak av de statlige veiene Ring 3, E6, E18, RV 4 Trondheimsveien, RV 163 Østre Aker vei, RV 190 Strømsveien og deler av Ring 1 omfattes ikke av forbudet. Transport til og fra Oslo S,Vippetangen og Hjortneskaia vil fortsatt være mulig. På Ring 1 vil det skiltes der forbudet gjelder."

 

Etter mitt syn er det dumt de ikke har baller til å innføre dette permanent, dieselbiler er en uting hele tiden.

To kart som viser hvor det er kjøreforbud for dieselbiler fra tirsdag:

https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/Innhold/Gate%2C%20transport%20og%20parkering/Dieselforbud/Kart%20Oslo%20Dieselforbud.pdf

 

https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/Innhold/Gate%2C%20transport%20og%20parkering/Dieselforbud/Kart%20Oslo%20Dieselforbud_Område%20Oslo%20S.pdf

 

 

Morsomt er det også at de ikke forbyr dieselbiler i Dronning Eufemias gate, veien de har sett seg nødt til å stenge for alt annet enn kollektivtrafikk i rushtrafikken.

Det er en vei det i realiteten ikke er nødvendig å tillate gjennomkjøring i.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dieselforbud i Oslo på tirsdag og utover. Skal telle dieselbiler på vei inn til jobb den dagen for jeg har en mistanke om at mange kommer til å drite i forbudet, bl a fordi politiet har sagt at de ikke kommer til å sanksjonene.

Nå er det jo ganske mange steder det vil være lov med dieselbil..

"Kjøreforbudet gjelder hele det kommunale veinettet (inkludert Ring 2, som er kommunal vei). Dette betyr de fleste gater og veier i Oslo, men med unntak av de statlige veiene Ring 3, E6, E18, RV 4 Trondheimsveien, RV 163 Østre Aker vei, RV 190 Strømsveien og deler av Ring 1 omfattes ikke av forbudet. Transport til og fra Oslo S,Vippetangen og Hjortneskaia vil fortsatt være mulig. På Ring 1 vil det skiltes der forbudet gjelder."

 

Etter mitt syn er det dumt de ikke har baller til å innføre dette permanent, dieselbiler er en uting hele tiden.

To kart som viser hvor det er kjøreforbud for dieselbiler fra tirsdag:

https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/Innhold/Gate%2C%20transport%20og%20parkering/Dieselforbud/Kart%20Oslo%20Dieselforbud.pdf

 

https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/Innhold/Gate%2C%20transport%20og%20parkering/Dieselforbud/Kart%20Oslo%20Dieselforbud_Område%20Oslo%20S.pdf

 

 

Morsomt er det også at de ikke forbyr dieselbiler i Dronning Eufemias gate, veien de har sett seg nødt til å stenge for alt annet enn kollektivtrafikk i rushtrafikken.

Det er en vei det i realiteten ikke er nødvendig å tillate gjennomkjøring i.

Det fleste skal vel parkere bilen på eller via en kommunal vei eller tror du at alle som kjører inn i Oslo om morgenen på en hverdag bare skal igjennom byen og ut på andre siden?

 

De kunne heller innført totalforbud med innkreving ved passering av bomring (autotrekk) dersom dette skulle hatt noen effekt.

Lenke til kommentar

 

Nå er det jo ganske mange steder det vil være lov med dieselbil..

"Kjøreforbudet gjelder hele det kommunale veinettet (inkludert Ring 2, som er kommunal vei). Dette betyr de fleste gater og veier i Oslo, men med unntak av de statlige veiene Ring 3, E6, E18, RV 4 Trondheimsveien, RV 163 Østre Aker vei, RV 190 Strømsveien og deler av Ring 1 omfattes ikke av forbudet. Transport til og fra Oslo S,Vippetangen og Hjortneskaia vil fortsatt være mulig. På Ring 1 vil det skiltes der forbudet gjelder."

 

Etter mitt syn er det dumt de ikke har baller til å innføre dette permanent, dieselbiler er en uting hele tiden.

To kart som viser hvor det er kjøreforbud for dieselbiler fra tirsdag:

https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/Innhold/Gate%2C%20transport%20og%20parkering/Dieselforbud/Kart%20Oslo%20Dieselforbud.pdf

 

https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/Innhold/Gate%2C%20transport%20og%20parkering/Dieselforbud/Kart%20Oslo%20Dieselforbud_Område%20Oslo%20S.pdf

 

 

Morsomt er det også at de ikke forbyr dieselbiler i Dronning Eufemias gate, veien de har sett seg nødt til å stenge for alt annet enn kollektivtrafikk i rushtrafikken.

Det er en vei det i realiteten ikke er nødvendig å tillate gjennomkjøring i.

Det fleste skal vel parkere bilen på eller via en kommunal vei eller tror du at alle som kjører inn i Oslo om morgenen på en hverdag bare skal igjennom byen og ut på andre siden?

 

De kunne heller innført totalforbud med innkreving ved passering av bomring (autotrekk) dersom dette skulle hatt noen effekt.

 

Det er klart det ideelle hadde vært totalforbud med automatisk trekk ved passering i bompengeringen ja, men det mangler de nok lovhjemmel for så da hjelper ikke det..

 

Jeg forstår selvsagt at svært mange skal parkere langs en kommunal vei eller må innom en kommunal vei for å komme til parkeringsplassen sin, men dette er allikevel et steg i riktig retning.

 

En del skal selvsagt gjennom byen, mens andre har legitime bruksformål som gjør at de lovlig kan kjøre også på de kommunale veiene.

 

Jeg vil tro det blir en viss reduksjon i antall dieselbiler på veien, men neppe veldig mange prosent.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Vrien situasjon det her har blitt. At mange kjøper nye dieselbiler fatter jeg ikke, men det er da fortsatt mange "stakkarer" som kjøpte dieselbil for alt mellom 3-10 år siden. Altså, hva skal man gjøre? Mange har kanskje lån på bilene sine, og når skrekken mot diesel øker, så blir det jo også vanskelig å få solgt. Er jo ikke bare å kjøpe ny bil for alle. Lurer på hvordan Finn.no ser ut som et par år når det ligger x-antall tusen dieselbiler på markedet ingen vil ha.

 

Spent på hvordan trafikken ser ut på tirsdag og utover. Hvem skal håndheve dette? Politiet gidder vel ikke å prioritere dette. Kanskje Statens Vegvesen gjør tiltak.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke sytingen fra noen av partene. For det første så er byer kjent for å vfære mer forurensende enn utenfor byene. Så om du bor i en by kan du flytte ut om du synes det er for mye forurensing.

 

For det andre så har vi som bor utenfor byene sponset billig kollektivtrafukk i et århundre, det er ingenting som tyder på at det ikke er mulig å komme seg rundt i Oslo sentrum via buss eller trikk.

 

Men jeg kan se at folk blir forbannet når de blir fortalt av politikerne å kjøpe seg dieselbil for så å bli lurt av de samme maktkåte klovnene noen år senere. Aldri stol eller hør på politikere og byråkrater. Å gjøre det motsatte som de sier er ofte en grei tommelfingerregel.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Jeg forstår selvsagt at svært mange skal parkere langs en kommunal vei eller må innom en kommunal vei for å komme til parkeringsplassen sin, men dette er allikevel et steg i riktig retning.

Et steg i riktig retning? Har du røyka sokka dine eller?

 

Dette "miljøtiltaket" er like latterlig som rabatt på el-sykkel. Hvor havnet de pengene hen? Joda, hos rike vestkantfamilier med midler til å spenne 25.000,- på en sykkel bare for å få 5.000,- i avslag.

 

Selv har jeg null forståelse for at dette kan være lovlig. Forby en del av befolkningen i å bruke et godkjent kjøretøy? Høres helt fjernt ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...