Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oh god, rakrør er fææææælt!

 

Naboen sin E30 318 hadde 3" rakarør, hørtes den på flere km avstand, men når du kom på motorveien å skulle gi gass så gikk den jo som en bøtte med drit....

Kan ikke sammenligne sugemotor med en turbomotor da.

 

Vi startet og kjørte 2.2turboen til broren min uten at det bråka jævelig mye uten eksosanlegg. Selvfølgelig er gikk den ikke rolig, men en turbo demper mye av lyden. Skal sies at denne ikke gikk så dårlig, benka inn på 699.8hk uka etter.

Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=tpyZuAtH-FQ&feature=player_detailpage#t=26s

Snakker vi F1-lyd her? Fy faen. EDIT: Den tok ikke timestamp-koden med her. Fra 26 sekunder kjører han. Før det er det bridgeport (som har gjort brapbrap et kjennetegn på wankelmotor, eksos og innsugsportene overlapper hverandre)

 

Jeg har frieksos på min RX7 nå¨, men når jeg får sveisa den kan jeg filme min, også evnt når jeg får ny 3" eksos (split til 2x 2.375"). Vet ikke om det høres helt ricer ut, men FCen høres aldri helt ricer ut av en eller anna grunn.

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Som alle andre biler egentlig: Opp til 100.000-120.000 fullsyntetisk, etter det semi, eller om du har god råd, fortsett med fullsyntetisk. Merker er ett fett egentlig, Mobil1 er jo bra vet jeg, jeg brukte det siden jeg brukte Esso som verksted, og de fører Mobil1.

 

EDIT: Jeg kjørte 5W-30, girkasse har jeg ikke bytta på, så der aner jeg ikke. Der brukes vel fullsyntetisk der også.

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Det har vel med at olja skal legge seg i metallet i blokka og stemplene, og fullsyntetisk gjør det bedre. Den luber seg selv bedre om man kjører fullsyntetisk de første 100.000. Jeg kan ikke bekrefte om dette stemmer, men det er det jeg er blitt fortalt av mange, både private og verksteder.

 

EDIT: På nye motorer så er alt potte tett, så den mer tynnflytende syntetiske olja smører bedre, og gjør at du kan bytte olje sjeldnere enn med semi eller mineral.

 

Men når motoren blir eldre, så blir det mer slitasje, og den tynne syntetiske olja kan sige igjennom toppakning og stempelringer, og motoren begynner å brenne olje.

 

For de som har holdt på med wankel, så vet de at syntetisk olje legger igjen et lag i motoren når den brennes. Ergo kokser motoren hvis den brennes.

 

Når du får høyere oljeforbruk, bytt til semi, som er tjukkere, og det siper ikke over i forbrenningskammeret, og du sparer penger.

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Lyden var kraftigs bak ved gasspjeldet. Jeg vil si ventiltikking. Har du hydrauliske løftere, så er enten motoren for kald til at den har fått olje opp til ventilløfterne, eller så er oljepumpa gåen. Har du fjærer på ventilene så er det vel også oljepumpa.

 

Men det kan være slitne kammer, slitne ventiler, Mercedes bruker vel også registerkjede, kan vel være den som er sliten også. Den skal byttes en gang i blant, ikke aldri som noen tror. Men mye sjeldnere enn registerreim.

 

Kan også være kamkjede, om du har DOHC, og den ene kammen er på reim/kjede fra veiva, så går den andre med kjede på baksida fra den første kammen. 1.8T var slik, samt alle nyere biler med VVTI.

IMG_0633.jpg

1.8T topp, legg merke til kjeda helt bakerst.

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Hvis du har en OBD-leser så skal det ikek være noe problem å lese ut feilkoder. Forutsetter selvsagt at bilen er forholdsvis ny.

 

Hvis ikke kan det være at den har et annet form for diagnosesystem som fungerer med for eksempel lys. Isåfall er Google din venn.

Lenke til kommentar

Tips til felger til Mazdaen min (se worklog)

 

-17"

-5x114,3

-Bredde burde være til 225-235 bak, 215-225 foran. Ulik eller samme går greit, ikke dekkstrekk! 7 til 8" brede altså.

-Kan være brukte, må ikke være dyrt merke.

-Må være litt kant på dem.

 

Vær så snill, se hvordan bilen ser ut, og se hva som passer, ikke sleng masse rart som burde stått på en 67 Camaro. Krom, gull eller hvitt skal ikke på bilen. Gunmetal, svart (matt går også) eller vanlig.. blank/metallfarge, polert men ikke kromma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...