Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Har man bluetooth allerede og godt med data kan man jo bruke nettradio. Tror det blir løsningen i min bil

 

Jeg er heller ikke imot at man stenger FMnettet. Kostnadene med å ha to nett ser ut til å være uakseptabel, og ville nok blitt tatt ekstra over NRK-lisensen. Glad for at det er litt kostnadsfokus...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg byttet jobb, så jeg mister firmabil. Hatt det i 5 år nå, så jeg har kanskje brukt 10000-15000 kr i drifstoff se siste årene. Derfor så vurderer jeg nå el-bil som pendlerbil til og fra jobb, da jeg slettes ikke vil øke kostnadene med bil med mange tusen %.. Avstanden til og fra jobb er ca 30 km. Sett en del på Nissan Leaf, de virker veldig fine til å være så billige. Ja, det er en kjedelig bil, men det driter jeg i da jeg har en M3 som 'andrebil'.. Burde jeg gå for Leaf eller doble budgedet å gå for e-Golf? Helt unødvendig i mine øyne, men jeg får så utrolig mye tyn av bekjente (og dama) da jeg sier jeg vurderer Leaf ?

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Den er stygg ja, men det bryr jeg meg lite om mtp at den kun brukes til og fra jobb/trening. Vurderer Leaf fordi man får de til 110k med lav km. Man kan ta opp fullfinansierte lån til en mnd pris av det jeg betalte i skatt på firmabil, så da vil forskjellene kontra det jeg er vandt med være lik null. Bortsett fra evt servicer osv, det kommer man liksom ikke unna. Hadde Kia/Golfen vært i samme prisklasse ville jeg nok vurdert de litt sterkere.

Lenke til kommentar

Leaf er vel større enn up!, men i mine øyne en bil for kjerringer og folk som ikke bryr seg døyten om hva de setter seg bak rattet i. Og så er den stygg.

 

Uavhengig om du kan lade eller ikke på jobb rekker alle bilene på markedet tur/retur så det er vel egentlig bare snakk om pris:

Regner med at du styrer unna peniskrympere som Miev, C-zero og Ion og går for litt andre type biler?

 

I forhold til budsjettet ditt så ser alternativene slik ut:

Under 110k: Leaf er den eneste alternativet samt alt annet crap

Under 150k: up! kommer som et alternativ

Under 200k: Er du heldig finner du en Kia Soul eller en e-Golf, men km stand på Golfen er 40-45k km, Kiaen rundt 10-15k km

 

Siden spranget er høyt til Soul/Golf ville jeg sett nærmere på up! og prøvd denne. Til å være en så liten bil er den ganske stor.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...