Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Får du tak i noe som ser orginalt ut(som den du linket til) og er lett å installere ville jeg gått for det, den du hadde funnet var også veldig rimelig priset i forhold til den dynavin enheten jeg hadde i min forrige bmw.

 

Man blir fort avhengig av å ha innebygd gps og blåtann kobling til telefon, pluss at det er fint å få skjult alt av kabler vekk(gjelder spesielt antenna).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg likte dynavinen veldig godt, ett problemet var at den ikke ble levert med standard kartprogramvare så måtte finne kart-oppdateringer på litt lugubre sider. Dette er dog ikke problem hvis du kjøper ny dynavin i dag da de nå har medfølgende programvare(samme program som jeg brukte på min, iGO navigasjon).

 

De fleste negative sidene jeg opplevde med min enhet er stort sett fixet i nyeste versjonen, blant annet kunne jeg ikke spille musikk fra mobilen over Bluetooth samtidig som jeg bruke kartprogramvaren, men som sagt er det fikset i nyeste versjon. Tror de hører veldig på hva som blir sagt på forumene dedikert til deres produkter, og det er nok ikke tilfeldig heller at de gikk for den programvaren som folk flest brukte ulovlig når de valgte hva de skulle inkludere med enhetene sine.

 

De har ikke native DAB-støtte i alle modellene enda, krever en ekstra hardware modul, softwaren er klar for det da så det er positivt men til den prisen skulle man forvente at det følger med.

 

Du får plugget stort sett alt du ønsker inn i den, føles som en del av bilen og de viderefører "OEM-følelsen" i software også, på min e46 hadde den litt begrensa med OBD-verdier den kunne lese.

 

Redigert: det sagt hadde jeg ikke byttet ut systemet i min f30 med en dynavin, til det er det ikke bra nok.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Kommer fra den plassen i Norge med den verste radiodialekten så ser helst at jeg slipper unna.

Men om det er verdt å investere i de Androidspillerene så er svaret ja da egentlig? Er det bedre å vente til FM nettet er nede og at det da blir en eventuell priskrig på sånt eller stiger prisene da?

Lenke til kommentar

Det er vel slik at de som fortsatt kan/skal sende på FM har fått konsesjon til å gjøre dette i minst 5 år til, så å kalle det for "slukking av FM" er vel å dra det litt langt. Men de store kanalenes flytting fra FM til DAB+ gjør jo at begrepet nærmest er synonymt all den tid jeg ikke gidder å høre på lokale jallakanaler..

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har hatt DAB nå i 3 år, men bruker som regel kun Spotify.

Kan bekrefte at DAB dekning er latterlig dårlig mtp. at det blir det eneste alternativet snart, kan ikke kjøre mellom Sandnes og Ålgård uten at det faller ut par ganger. 

Lenke til kommentar

Bor i Oslo/Akershus og har vel hatt DAB og DAB+ siden det ble tilgjengelig da det er standard på alle bilene jeg får. Vil ikke si at Norge er klar for DAB da det faller ut titt og ofte hjemme (bor litt på bygda slik som halve Norge gjør), men full dekning ellers til/fra jobb på hovedveiene etc.. Har fri datatrafikk på mobilen så det går uansett mest i Spotify eller annen streaming noe veeldig mange andre også gjør. Skjønner faen ikke at dette forslaget i det hele tatt gikk igjennom..

Lenke til kommentar

 

Tror ikke jeg kommer til å gjøre en stor investering i DAB. Har fundert lenge på om jeg skal investere i en Android-spiller, og da er nettradio et bedre alternativ.

Tenker litt på det samme selv. Har du sett på noen spesifikke modeller som kan se bra ut?

 

 

Vurderer Eonon, Dynavin og AvinUSA, som virker ut som å være OEM-look spillere med tålbar kvalitet.

 

Edit: Oppdaget denne nå nettopp, og den så jo ut til å være et godt alternativ.

https://avinusa.com/bmw-5-series-e39-x5-e53-9inch-android-multimedia-navigation-system.html

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Fordelen med å kjøpe en TinyAudio når man har en eldre bil er jo at man får AUX in, bluetooth-musikk og samtaler på kjøpet, og dermed kan streame spotify og podcasts, og snakke lovlig i telefonen.

For oss som har BT-telefon i bilen men ikke musikk, kan man (hvertfall på android) velge å styre telefon til bil og media til Tiny, og være koblet opp på begge samtidig.

FM-senderen i C3 er også overraskende god/kraftig, det er null forstyrrelser når jeg kjører den over FM 107.9 (har ikke AUX-in i bilen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...