Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Blir gøy for oss som eier veteranbiler dette når økt etanolinnhold ødelegger pakninger og slanger. 98 blyfri forsvinner vel snart det også.

 

Det mest tragiske av alt er at alle disse miljtakene kun gjør hverdagen som bileier vanskeligere og dyrere. Det hjelper nemilig ikke et pøkk i det store og hele, norge er en fis i mtp utslipp i verdenssammenheng og bilparken er bare en ørliten brøkdel av fisen. Så hvis folk oppriktig trur at vi i lille Norge kan gjøre en forskjell ved å belemre oss selv med alle slags restrikøtilsjoner så foreslår jeg at de stikker fingeren i jorda.

/rant

Er ikke mye arbeid å modifisere en veteranbil til å kjøre på etanol så jeg syns ikke det er et argument...

Ikke mye jobb å skifte alt av slanger og pakninger som er i kontakt med drivstoffet?

Lenke til kommentar

I dag trodde jeg andelen var 5% på bensin og 7% på diesel? Det er flere bilimportører som tidligere har sagt at 5% er max på deres biler. Vet at noen japanske biler fiksa 7% biodiesel dårlig og rett og slett streika. Kan være bedret nå da det var noen år siden jeg leste dette..

 

Økt andel biodrivstoff betyr vel høyere pumpepriser som følge av at biodrivstoff er dyrere enn fossilt selv om førstnevnte er avgiftsfritt. Kommer vel en egen avgift på biodrivstoff.... Fettavgift, fetteavgift etc..

 

Men jeg vil gjerne belyse det faktum at man ikke kan garantere hvor det biologiske elementet kommer fra. Det vil si at dersom etterspørselen øker så har man ikke nok avfall og man må hugge trær og bruke matjord for å dyrke biologisk avfall til drivstoffet. Hvor jævla miljøvennlig er det, globalt sett? Tror ikke at kloden vår er så forbanna opptatt av de promillene denne endringen utgjør ift resten av verdens utslipp.

 

Men for all del: Ødelegg bilene og øk prisene på de eneste mulighetene mange har for å komme seg rundt i dette landet istedetfor å bygge ut jernbane som fortsatt kjører på skinner fra 60-tallet flere steder og øke tilbudet på trafikk fra/i regionene.

 

Disse valgene må ha mer med økonomi å gjøre enn miljø...

Endret av H.A.M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville prøvd på den lokale hobbybutikken, eller BR Leker. Muligens litt vanskelig å finne Supra i disse dager, men lekebiler er enda stort.

 

http://www.br.no/vaare-kategorier/lekebiler-tog-og-fly/lekebil-og-kjoeretoey

 

Du har denne, men det var kanskje ikke helt oppe til standarden:

http://www.br.no/vaare-kategorier/lekebiler-tog-og-fly/lekebil-og-kjoeretoey/billekesett/turbo-spinner-bil-soelvfarget-toyota-supra?id=606420&vid=221091g

Lenke til kommentar

Hadde bare stesønnen min vært litt eldre skulle han fått Lego 42056 Porche 911 GT3 RS, dvs. hadde det vært like mye for meg men en kjekk ting med barn er at man har unnskyldninger til å kjøpe leketøy.

 

Var i en toy'r'us butikk forrige helg og stod og sikla over den en god stund :p Husker selv når jeg var barn og Lego 8880 Super Car var den hotteste modellen men altfor dyr til at jeg kunne få tak i en.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hei, jeg er onkel til en på 3 måneder og tenkte jeg skulle kjøpe en toyota supra mk4 lekebil til han, men vet ikke hvor jeg kan få tak i dette. Vet dere om et sted det går an å få tak i noe sånt?

Jeg vet at det går an å kjøpe på nettet men er redd det ikke rekker frem før jul :)

Det er en butikk i Lillestrøm som kun selger sånne. Tror de er av merket Die Cast. Ganske sikker på at de har en Supra :)
Lenke til kommentar

Hei, håper noen bilkyndige kan gi meg et svar. Har fått tatt en naf test på en bil jeg ønsker å kjøpe og det viser seg at den har en lekkasje fra bakre differensial. Det er en Audi med quattro. Er det noen som vet hvor mye noe sånn kan koste å reparere? Bør jeg vente på en annen bil eller få litt avslag i prisen?

På forhånd, takk for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...