Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Så ikke bare blir drivstoff dyrere pga. økte avgifter, i tillegg kommer produsentene til å ta seg bedre betalt fordi biodrivstoff er langt dyrere å produsere.

Helt supert. :hrm:

Lenke til kommentar

Blir neppe spesielt mange ødelagte biler, det er ikke sånn at man heller på 20% etanol i bensinen og "thats it". Ting blir tross alt testet før det havner på pumpa. Per i dag blandes det allerede inn en mindre bioandel i drivstoffet, for å ikke prate om alle mulige tilsetninger som blandes inn på veien mellom raffineriet og pumpa.

 

Biodrivstoff trenger heller ikke å være en uting. BTL diesel er så å si lik syntetisk GTL og vil derfor være bedre enn klassisk pumpediesel man har idag. Dette var ikke tilfellet da f.eks biodiesel var kun laget av fiskefett og annet dritt.

Lenke til kommentar

Faren med etanol er i hovedsak at det lett kan forderve og bli til en miks av vann og gelé som ødelegger innsprøytningen, og om du har en skikkelig kokset og gammel motor så kan den også gi en så real rens at all karbonet ødelegger DPF og/eller katalysator.

 

Problemet jeg har med biodrivstoff er helst at det er kortsiktig og lite effektivt. Tanken er god, men grunnlaget er svært manglende. Per idag så er det bare symbolpolitikk som plager bilister, ødelegger matproduksjonen og slipper ut vel så mye CO2 i produksjonsfasen. Enten man liker det eller ei så er alt dette her bare en utsettelse av forbrenningsmotoren sin uunngåelige død.

Lenke til kommentar

Det er da ikke manglende grunnlag for å bruke biodrivstoff. Poenget er at råvarene som drivstoffet lages av ikke tilfører utslipp av nytt CO2 i atmosfæreomløpet. Plantene som drivstoffet eventuelt lages av tar opp CO2 fra atmosfæren når de vokser. Råoljen gjør som kjent ikke det.

 

Etanol putter man da heller ikke på en dieselbil der man skal kunne ødelegge DPF. Biodiesel som går veien om gass i produksjonsprosessen brenner gjerne renere og vil dertil kokse mindre til enn vanlig pumpediesel idag. Både diesel og bensin blir testet grundig for flere faktorer med "worst case scenario" og finnes i forskjellige kvaliteter basert på sommer/vinter, så jeg tror det skal en del til før man ødelegger noe bil idag. Andelen vil i så fall være svært lav.

 

Det kan jo også nevnes at et gammelt triks på en eldre bensinbil som ikke "går gjennom avgass på PKK" er å helle på en del etanol på tanken og vise den igjen da.

Lenke til kommentar

Bioetanol ødelegger ikke DPF nei, det var en glipp fra min side, men å fyre på med en etanol-cleanse på en kokset bensinmotor vil fortsatt være i stand til gjøre ødeleggelser.

 

Jeg tror du gikk glipp av poenget mitt. Det er ikke bilen din som slipper ut CO2 fra fossile kilder, men det er produksjonen av etanolet eller biodiesel-oljen som står for utslippene i dagens produksjonslinje, og det er nettopp her biodrivstoff svikter. Jeg har tro på at denne produksjonslinjen kan gjøres bærekraftig, men om det skal være slik at vi må importere millioner av liter med etanol og biodiesel fra produsenter som må transportere langt, bruker kullkraft og fjerner lokal matproduksjon, så ser vi nok tilsvarende CO2-utslipp på sluttregningen. Enda verre er det for de som bruker palmeolje og står for enorme ødeleggelser av regnskog fordi bøndene hogger ned skogen til dyrkbar mark. Dette er et enormt problem i Sør-Amerika.

 

Kort oppsummert så er biodrivstoff svært kontroversielt. Jeg føler at regjeringen og Venstre overkjører denne debatten og promoterer biodrivstoff fordi det ser flott ut så lenge man ignorerer den lille skriften på bunnen av arket.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_impact_of_biodiesel

https://en.wikipedia.org/wiki/Food_vs._fuel

http://news.stanford.edu/news/2009/february18/biofuels-rainforest-destruction-gibbs-021809.html

http://link.springer.com/article/10.1007/s10584-016-1764-4 (Du trenger bare å lese Abstract)

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Blir gøy for oss som eier veteranbiler dette når økt etanolinnhold ødelegger pakninger og slanger. 98 blyfri forsvinner vel snart det også.

 

Det mest tragiske av alt er at alle disse miljøtiltakene kun gjør hverdagen som bileier vanskeligere og dyrere. Det hjelper nemilig ikke et pøkk i det store og hele, norge er en fis i mtp utslipp i verdenssammenheng og bilparken er bare en ørliten brøkdel av fisen. Så hvis folk oppriktig trur at vi i lille Norge kan gjøre en forskjell ved å belemre oss selv med alle slags restriksjoner så foreslår jeg at de stikker fingeren i jorda.

 

/rant

Endret av boundishh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakket ned verkstedet som fikser bilen min nå, de sa at hvis det er skader i store deler av motoren så bytter de hele greia. En s50b32 er ikke akkurat billig! Mulig jeg tjener greit på det som skjedde i høst, overhalt eller 'ny' motor med 8 års garanti fra Gjensidige er ikke verst på en 20 år gammel Bmw!

Endret av Kjetil_90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir gøy for oss som eier veteranbiler dette når økt etanolinnhold ødelegger pakninger og slanger. 98 blyfri forsvinner vel snart det også.

 

Det mest tragiske av alt er at alle disse miljtakene kun gjør hverdagen som bileier vanskeligere og dyrere. Det hjelper nemilig ikke et pøkk i det store og hele, norge er en fis i mtp utslipp i verdenssammenheng og bilparken er bare en ørliten brøkdel av fisen. Så hvis folk oppriktig trur at vi i lille Norge kan gjøre en forskjell ved å belemre oss selv med alle slags restrikøtilsjoner så foreslår jeg at de stikker fingeren i jorda.

/rant

Er ikke mye arbeid å modifisere en veteranbil til å kjøre på etanol så jeg syns ikke det er et argument...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er et reint bytte, uten mellomlegg :) 

Så om jeg forstår deg riktig: 

Kjøpskontrakt skrives på begge bilene, med pris 0? Det skal kun stå at bilen ble byttet i en annen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...