Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo høre med forsikringsselskapet hva de mener er sikrest av et adapter og en hjemmesnekra kurs.

 

Håpte at det var mulig å finne en skikkelig modul et sted. Jeg prøvde å demontere en billig adapter, men likte ikke hvor varm regulatoren ble.

 

Tror jeg bestiller en adapter på Ebay.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Den skal drive et dash-kamera, og jeg tviler på at det trekker mer enn 0,5A. Det er ikke uhørt at billige/gamle regulatorer blir litt varme, men med tanke på at denne skal ligge inni bilen min i flere år frem i tiden så har jeg ikke lyst til å vente på at den dør eller brenner opp bilen min.

 

Tenker å kjøpe noe som er litt overkill, slik at det holder den holder seg kald og lenge.

 

Denne f.eks. http://www.ebay.com/itm/12V-24V-to-5V-5A-25W-DC-to-DC-Car-Power-Supply-Converter-Step-Down-Regulator-/181571119400?hash=item2a467b6928:g:IB8AAOSweW5VL1rp

Lenke til kommentar

Det er jo nesten ikke trekk på sånne småting, sett inn en 1A sikring på 12V så kommer ikke noe til å brenne opp. Bare å kjenne på ting der du har pærer i bilen, blir evig mye varmere der. E39 har pæreholdere for bremselys som smelter seg selv, du hadde alarm og what not som gikk av seg selv og du bekymrer deg for en liten 5V fjært.

Lenke til kommentar

Nja. Var nesten ikke noe trekk på det jeg testet med heller, men når den ikke består fingertesten (holde tommel på regulator i 30 sekunder) så synes jeg det er for varmt til å kunne være pakket under taktrekket.

 

Hvilke andre problemer bilen min evt. skal ha er ikke en unnskyldning til å slurve med sikkerheten.

Lenke til kommentar

Ser Venstre ønsker å eksperimentere med økt andel biodrivstoff i bensin og diesel. Folk kan ende opp med å miste nybilgarantien eller i verstefall få motorhavari. Nå må folk slutte å stemme inn disse klovnene.

Det som gjør det hele virkelig interessant er at folk har sluttet å stemme inn disse klovnene.. De fikk noe sånt som 5,2% av stemmene.

 

Det er dessuten bedre med en stemme til venstre enn en stemme til eksempelvis MDG.

Lenke til kommentar

 

Ser Venstre ønsker å eksperimentere med økt andel biodrivstoff i bensin og diesel. Folk kan ende opp med å miste nybilgarantien eller i verstefall få motorhavari. Nå må folk slutte å stemme inn disse klovnene.

Det som gjør det hele virkelig interessant er at folk har sluttet å stemme inn disse klovnene.. De fikk noe sånt som 5,2% av stemmene.

 

Det er dessuten bedre med en stemme til venstre enn en stemme til eksempelvis MDG.

 

 

Stemmer de inn på Stortinget mener jeg. 5% er mer enn nok til å skape kvalme i nasjonalpolitikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er så imot sånn pyntepolitikk som ser så fint ut på papiret, atte.. Hele kloden hadde knapt lagt merke til om vi hadde kjørt rundt i v8'ere, til det er bilmarkedet vårt så altfor lite.*

*(ref Volkswagens fabrikk i Wolfsburg produserer ca 3.800 biler pr dag noe som tilsvarer at noen dagers åpningstid er nok for å forsyne hele Norge med bilene de solgte i 2015)

 

 

Miljøtiltak? Fjern piggdekk, diesel og vedfyring i byene. Forby at store skip fyrer opp i flere timer i havneanløp. Innse at Co2-regnskapet ikke står og faller på bilene (men de er glimrende melkekuer fordi vi i Norge MÅ ha biler). Ikke straff flypassasjerer med flere gebyrer når dere selv tar flyet fordi dere er avhengige av det (ja, jeg ser på dere Miljøpartiet DG aka sneversynte dobbeltmoralister)

 

Ikke tro at resten av verden bryr seg like mye som dere. Se på andre land i verden, byer med flere ganger så mange innbyggere som driter i miljøet fordi den kampen forlengst er tapt fordi de er så mange mennesker som har krav på å komme seg frem. Ta et skikkelig dypt magasug i Jakartas sentrum eller i en av de store byene i India hvor folkemassene øker med flergangen pr generasjon og at alle  disse også skal komme seg frem. DET er det som er problemet her - ikke om vi kjører en jævla 1,6 tdi eller en 4-liters bensinbil.

 

933401085.jpg?372

 

Jeg er kjempeopptatt av miljøet, og bryr meg veldig om at vi resirkulerer, kaster ting og at alle gjør det vi kan for å sikre lokalmiljøet. Men det globale problemet må tas av de som virkelig kan påvirke dette, landene og de forskjellige globale styringsmaktene. At Norge leder an med sine i denne sammenheng bittesmå tiltak er bare en uttalt jallapolitikk.

Endret av H.A.M.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det at vi bruker politikken som en front for miljøet viser bare hvor lite vi er villige til å endre våre vaner.

Men uansett så synes jeg at det å flytte om på miljøpolitikk, eller bare drite i miljøpolitikk fordi vi ikke har en stor nok påvirkning er en veldig feig innstilling. Både bilkjøring og vedfyring må ned, både i Norge og i Kina.

Lenke til kommentar

Absolutt. Det må jo ned, men jeg føler vi har større syndere ute i "trafikken" en småbiler. Hva med for eksempel fly? Hvor "nødvendige" er flyreisene folk tar? Jeg sier ikke at man må slutte å dra på ferie til utlandet, men flytrafikken er jo helt ekstrem.

La oss ta det nye Norwegian-flyet som går tur/retur OSL-Las Vegas. Tør nesten ikke tenke på CO2-utslippet dette flyet utgir på et helt år.

Lenke til kommentar

Kjør mindre, fly mindre. Jeg tar gjerne tog istedet for fly, men føler ikke at jeg har fortjent å fylle opp den kvoten på bilkjøring og vedfyring. Justeringer kan vi gjøre først etter at vi har kommet forbi klimamålene. Det er mine to cent ihvertfall.

 

Personlig så tror jeg at klima aldri kan reddes av velvilje fra oss mennesker. Det er teknologisk utvikling som kommer til å redde oss, men inntil vi får grønne biler og fly så må velviljen stå på.

 

Jeg er kanskje en hykler når jeg kjører bil for moroskyld, men på en annen side så pendler jeg ikke med bil, så ser på min motorinteresse som relativt uskyldig.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det at vi bruker politikken som en front for miljøet viser bare hvor lite vi er villige til å endre våre vaner.

Men uansett så synes jeg at det å flytte om på miljøpolitikk, eller bare drite i miljøpolitikk fordi vi ikke har en stor nok påvirkning er en veldig feig innstilling. Både bilkjøring og vedfyring må ned, både i Norge og i Kina.

Det var vel litt satt på spissen? Det er nyanser her, men de store synderne som virkelig har gjennomslagskraft gjør lite med problemet. Så da blir det opp til smånasjoner å redde verden, men da skal man ikke i samme åndedrag nevne at dette har noe med global politikk å gjøre. Hadde Norge vært 100% utslippsfritt så hadde fortsatt verden hatt et miljøproblem.

 

Og et veldig relevant eksempel er at et stort flertall i Kongressen i USA fortsatt mener at klimaendringene ikke er skapt av mennesker..

 

Jeg vil gjerne se at vi i Norge slutter på tro at endringene våre påvirker stort annet en lokalmiljøet, og jeg ser på det som det viktigste for vår del, ikke at vi skal endre verden. Blir som å holde inne en fjert i et fjøs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter min mening så handler det mer om å feie foran sin egen dør. Vi kan ikke alle bare vente på at Kina skal redusere utslippene om ingen andre land ser på sine egne utslipp som relevante nok. Den mest rettferdige måten vi kan gjøre det på er å sette en prosentvis avtale der hver nordmann må kutte like mye utslipp som hver kineser (pluss minus klimabehov), og akkurat her så er vi nordmenn ganske mye verre per capita enn kineserne.

 

Jeg er helt på nivå med deg at nordmenn ikke har en stor brutto påvirkning på det globale miljøet, der bilparken har en enda mindre andel. Det kjennes da ganske urettferdig når det er bilistene i Norge som må svi. Selv så synes jeg det er viktigere å få ut cruiseskipene fra byområdet og feie ringveiene, men jeg mener også klart og tydelig at bilene må ut av bybildet, og at det å kjøre i Oslo sentrum er en veldig stygg normalisering som har skjedd i de siste 100 årene. Kjøre til jobb og fly rundt kloden en gang i året er ikke noe som fungerer med dagens teknologi uten å avlaste utslippene på andre steder, men det er her jeg synes det blir feigt å kalle det for fraktskipene eller lastebilene sitt problem og stille seg fullstendig apatisk til faktumet at du slipper ut flerfoldige mange ganger mer CO2 enn det som må til for å kunne bevare jordkloden.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Per capita, men ikke ekskludert alle syklene i Beijing? Å sammenligne utslipp per capita 1:1 mot Kina faller på sin egen urimelighet? Den listen tar ikke høyde for stort annet enn nettopp totalt utslipp fordelt pr innbygger ekskludert en rekke andre forurensende kilder som skipsfart og avskogning. Kina er jo ikke akkurat en miljøvennlig aktør: det dør over en million mennesker der som følge av luftforurensing alene (i Oslo er tallet rett over 600).

 

Jeg er ikke uenig i noen av punktene dine, og jeg sier heller ikke at vi skal være apatiske og vente på at de store landene med flerfoldige millioner innbyggere skal gjøre noe, men jeg sier at uttalt miljøpolitikk som "nå må vi øke bompengekostnaden" eller "nå må det bli dyrere å fly, dere" ikke utgjør så veldig stor forskjell i global skala når verstingene i klassen fortsatt holder på.

 

Ja, vi kan og bør gjøre våre grep, men ikke la temaet utvannes til en latterlig politikk og å bare dreie seg som avgifter relatert til bil og flyseter for det er tilsynelatende alt man hører om dagen.

 

Verdens helseorganisasjon har en kampanje som heter Breathelife 2013 - anbefaler å ta en titt da det er mye lærerikt der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...