Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Da kjøpte jeg nye dekk for første gang, fant dessverre ikke noe på Finn i min størrelse. Kan ha maks /45 i profil for å ikke skrape i skjermene i svingen på en hump.

Det går vel strengt ikke an å si "maks /45", da det bare angir % av bredden.. så /45 er forskjellig på 195 og 215.
Er klar over det, men var bare kortere å forklare det slik. Minst 17" pga bremser, maks 215/45 for skjermene. Finnes ikke så mye /40 i vinterdekk, og finnes vel kun 195, 205, 215 og 225/45 i 17 tommer. Kun 195/50 som kunne funka, men fant lite av det.

https://www.byttdekk.com/sok/car/id/kategori/Subaru/Legacy/1992-1994/2.0%20Turbo.%20touring%20(147kW)/0/DV/12236

 

Virka ut til å være litt å velge i her?

Valgte du bilen min? Jeg har ikke på originale felger eller bremser. Så måtte være 17". Er 205/45R17 på vei hit nå :)

Lenke til kommentar

Anbefaler alle å prøve Iron-X felgrens. Har prøvd forskjellige og alltid hatt samme resultat. Blir rent, men må skrubbe hardt, og aldri fått bort alt flyverust og bremsestøv jeg har etter å ha kjørt litt for lenge med dårlige klosser. Iron-X ble lilla der det var verst, og fikk bort 99% etter to runder uten å i det hele tatt røre det med en børste...

Lenke til kommentar

Iron-X er ikke felgrens, men en Iron remover. Fjerner og løser opp metallpartikler og piggdekkstøv fra lakken.

For felger er man best tjent med f.eks P21S.

For all del, IX funker, men er temmelig dyrt i forhold til det den gjør.

Brukes som regel en gang i året, på vårvasken. Og da etter bruk av Prickbort, Surfex, skum, avspyling, ny skumrunde og håndvask.

Husk at den skal brukes på tørr bil, får en helt annen vaskeeffekt da. Og la den virke lenge, 20-30 minutter er passe. Kan legges helt tynt på, 1 liter bør holde til 4-5 biler.

Lenke til kommentar

Jeg ble anbefalt å ikke overskride 20mm uten å bytte dempere. Og med tanke på at prislappen da er nærmere 30k for å få senket Golfen og fortsatt ha dcc funksjonen intakt så valgte jeg å stå over. Nå er jo riktignok R og gti fabrikksenket med 20mm,så noen krise er det ikke. Faktisk har høyden vokst på meg over tid.

 

Jeg kjørte med 35 mm på passaten på org dempere, merket ikke noe negativt ift justerbart som jeg har nå (kanskje litt mykere). På poloen, som har 55 mm, derimot er det ganske kjedelig når det gjelder humper og andre ujevnheter. Er dog kjempe gøy å kjøre i svinger! :D 

 

 

Ang dekk, jeg kjører på mid-på treet dekk på poloen, samt mid-vinter og Goodyear (fikk et godt tilbud) sommer på passaten. Det kun når jeg selv har kjørt veldig uvettig (våt glatt betong i parkeringshus med hjulspinn og sving) at jeg har merka forskjell på Goodyear dekkene, de hentet seg litt raskere inn. I daglig kjøring, selv litt inspirert, så merker jeg ingenting :)

Lenke til kommentar

Burde være forbudt å velge dekk selv så lenge det finnes muligheter for å selge elendige produkter i profitts hensyn. Såkalte "testvinnere" på et kontinentalt marked (eller enda verre: asiatisk) med minimalt snø/is har ingenting på norske veier å gjøre.

Greit nok at folk vil risikere dette med tanken om at "skjer det noe så skal jeg klare å redde meg inn eller styre i grøfta" eller "dette går helt fint..."

Det er langt verre med de uskyldige man eventuelt tar med seg i fallet. Ordentlige folk som hadde lagt penger i dekkene sine, men som dør fordi en gnien, ego drittsekk valgte å spare 500,- pr dekk på å kjøpe noe ræl.

Eller at en forhandler setter på billige dekk for å øke marginene sine.

 

Dekk burde etter min mening være originaldel, eller obligatorisk tredjepartsleveranse fra forskjellige leverandører som kan vise til gode testresultater under skandinaviske forhold. Alle andre dekk burde vært forbudt - jeg ser vinterhjul fra Indonesia i saken over f.eks. Hva faen???

 

Bakgrunn: venn i politiet som har opplevd litt for mange ganger at dekkene altfor ofte er nedprioritert til fordel for andre ting som felger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dekk er det viktigste på bilen ja, dårlige dekk kan du jo like godt nedprioritere bremser og heller bruke brekket til å stanse.

 

Men føler ofte at disse "nordiske" dekkene er litt oppskrytt, og at de ikke alltid er så veldig mye bedre enn andre ok/kjente navn som Hankook, Vredenstein og så videre. Bedre er de nok, men å si at kun Nokian og Kontinental lager bra dekk slik jeg alltid tolker annonser og artikler stemmer vel ikke helt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...