Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man må være på jobb kl05 er det eneste kollektivtilbudet her å telte utenfor. Uansett kjøpte jeg ikke dårlige eller ubrukelige dekk. Det var dårlige til ok dekk med 6mm igjen, kun et dårlig merke og noen år gamle. Hadde absolutt ikke råd til noe mer, og var kun til en sesong. Derfor har jeg nå som jeg har råd og har satt av penger, splitternye sommer og vinterdekk av god kvalitet. Så det må gå an å kunne fatte an man noen ganger bare må bruke noe dårlig... var vel uansett egentlig ikke diskusjonen, heller om noen har erfaringer med Vredenstein...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det å ha en bil er et privilegium, men jeg klarer ikke å klandre folk uten penger for å ikke ha råd til å bruke 5000kr på nye dekk og de derfor må takke seg med å ta bussen.

Jeg klandrer ikke folk, men stiller meg uforstående for folk som ikke sørger for sin egen, og andres, sikkerhet. Det er ingen hemmelighet at mange gjerne kunne brukt halvparten på sommerdekk og felger og doblet pengene de hadde brukt på vinterdekk istedenfor. De færreste som kjøper brukte dekk innehar nødvendig kunnskap om hva de skal se etter for å luke ut skjiten.

Vinterdekk (dekk generelt) er faktisk en av de billigste forsikringene en har.

 

Det er trist at sikkerhet skal være avhengig av din sosiale status.

Funfact: da jeg begynte å jobbe hadde jeg tre dager på å skaffe meg en bil. Dag to ble det kjøpt inn nye vinterdekk med en prislapp tilsvarende det jeg ga for bilen.

Dag tre ble den EUgodkjent.

 

Trass at jeg i dag har etablert meg god økonomi betyr ikke at det alltid har vært sånn. Men prinsippet om vinterdekk har alltid vært der.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får ta det opp på tinget Hansien, forby salg/kjøp og bruk av billige dekk i Norge. Frem til det så må du nok belage deg på at folk velger forskjellig.

 

Personlig prioriterer jeg å kjøre bil når jeg kjører bil, fremmfor alt det andre pisset folk driver med som er livsfarlig.

 

Men jeg er helt enig i prinsippet, det hadde nok blitt spart endel liv / penger hvis folk hadde blitt tvunget til å velge de beste dekkene. (Selvom det er ganske stort sprik i testene som peker på hva man burde kjøpe)

Lenke til kommentar

Du får ta det opp på tinget Hansien, forby salg/kjøp og bruk av billige dekk i Norge. Frem til det så må du nok belage deg på at folk velger forskjellig.

Hadde nok ikke gått noen vei da folkene som sitter der ikke eier nok ryggrad til å gjennomføre et slikt lovforslag. Det hadde vært bedre om bilorganisasjonene og den statlige organen vår hadde vært mer aktive på å opplyse folket i tillegg til at man kunne fått redusert års-premie hos forsikringselskap om man kunne dokumentere å ha gode dekk.

Men jeg er helt enig i prinsippet, det hadde nok blitt spart endel liv / penger hvis folk hadde blitt tvunget til å velge de beste dekkene. (Selvom det er ganske stort sprik i testene som peker på hva man burde kjøpe)

Mye hadde vært gjort om man hadde nektet å kjøpe de billigste alternativene. (Gjerne et best før/godkjent før stempel i tillegg så man kunne luket ut dekk som faktisk er for gamle mtp bruktsalg.)

Jeg har ikke lenger telling på hvor mange ganger jeg har fått høre på berging: "Jammen jeg har jo helt nye vinterdekk jo, hvordan kunne dette skje?" før jeg titter på dekket og ser at det er av den billigste sort fra et asiatisk merke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Naboen har hatt de samme dekkene på nå i 3 år (året rundt), de er såkalte vinterdekk.

De så klar til å bli byttet ut for 2 år siden, og nå er store deler av ytterst og innerst på dekkene flatslipte.

Er vel meg det til syvende og sist det går ut over, ettersom hun parker rett ovenfor meg i en bakke :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg må si at jeg mener det er viktigere at folk har nye og rett type dekk (vinter/sommer) enn om det er billig (men ok) enn premien. Hadde vi fått luker ut de som kjører nærmest uten mønster vil vi allerede kommet langt. Dessverre er det for lite kontroller.

Er vel EU-kontroll som eneste pålagte, resten er jo lotto.

Og ved EU-kontroll så greier man som regel å ta den med sommerdekkene på (om de er mindre slitt).

 

Skal faktisk sjekke når naboen sist hadde EU-kontroll på bilen sin :p

Lenke til kommentar

Da kjøpte jeg nye dekk for første gang, fant dessverre ikke noe på Finn i min størrelse. Kan ha maks /45 i profil for å ikke skrape i skjermene i svingen på en hump.

Det går vel strengt ikke an å si "maks /45", da det bare angir % av bredden.. så /45 er forskjellig på 195 og 215.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ser på en Golf GTI, men den har H&R 45mm senk (antar kun fjærer pga. H&R).

Er lite fan av senking med kun fjærer generelt, men blir ekstra skeptisk når bilen i tillegg har DCC/ACC (adaptive chassis control).

Må jo være helt ubrukelig i sport, og utifra at de erfaringene jeg finner på nettet så stemmer det greit.

Lenke til kommentar

Jeg ble anbefalt å ikke overskride 20mm uten å bytte dempere. Og med tanke på at prislappen da er nærmere 30k for å få senket Golfen og fortsatt ha dcc funksjonen intakt så valgte jeg å stå over. Nå er jo riktignok R og gti fabrikksenket med 20mm,så noen krise er det ikke. Faktisk har høyden vokst på meg over tid.

Lenke til kommentar

 

Da kjøpte jeg nye dekk for første gang, fant dessverre ikke noe på Finn i min størrelse. Kan ha maks /45 i profil for å ikke skrape i skjermene i svingen på en hump.

Det går vel strengt ikke an å si "maks /45", da det bare angir % av bredden.. så /45 er forskjellig på 195 og 215.

Er klar over det, men var bare kortere å forklare det slik. Minst 17" pga bremser, maks 215/45 for skjermene. Finnes ikke så mye /40 i vinterdekk, og finnes vel kun 195, 205, 215 og 225/45 i 17 tommer. Kun 195/50 som kunne funka, men fant lite av det.

Lenke til kommentar

Ja, er ikke alltid like enkelt å finne dekk. Her har jeg heldigvis lette valg når det kommer til dim på dekk og størrelsen er ikke så dyr heller. Billigste dekka mine er sommerdekka jeg fikk for 3k. Nå har jeg kjøpt snart 60l med motorolje på ett år. Koster å kjøre mye bil, men ikke ille når man gjør all skruinga selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

 

Da kjøpte jeg nye dekk for første gang, fant dessverre ikke noe på Finn i min størrelse. Kan ha maks /45 i profil for å ikke skrape i skjermene i svingen på en hump.

Det går vel strengt ikke an å si "maks /45", da det bare angir % av bredden.. så /45 er forskjellig på 195 og 215.

Er klar over det, men var bare kortere å forklare det slik. Minst 17" pga bremser, maks 215/45 for skjermene. Finnes ikke så mye /40 i vinterdekk, og finnes vel kun 195, 205, 215 og 225/45 i 17 tommer. Kun 195/50 som kunne funka, men fant lite av det.

 

https://www.byttdekk.com/sok/car/id/kategori/Subaru/Legacy/1992-1994/2.0%20Turbo.%20touring%20(147kW)/0/DV/12236

 

Virka ut til å være litt å velge i her?

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...