Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Vanligvis bytter jeg hjul med muttertrekker, med moment innstilt til manualens spec, og etterstrammer etter to-tre dager - burde visst ha etterstrammet etter én dag denne gangen:

Jøsses..... Hva var det som skjedde?

Alle boltene løsnet og hjulet falt av - heldigvis holdt jeg bare 10-15km/t, så jeg kunne plukke opp hjul og bolter uskadd. Ringte falken fordi jeg tok det som en selvfølge at noe i understellet/hjuloppheng hadde fått en trøkk, men det så faktisk helt greit ut, så vi satt rett og slett hjulet på igjen :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nok heller føreren som har vært distré og manglet kompetanse til å handle riktig i situasjonen. Ikke bare gikk han ut av bilen stående på en mørk motorvei, men han gikk også foran bilen. Her er det så mye svikt at man nesten kan si at årsaken til ulykken var menneskelig svikt.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Da kjøpte jeg nye dekk for første gang, fant dessverre ikke noe på Finn i min størrelse. Kan ha maks /45 i profil for å ikke skrape i skjermene i svingen på en hump. Var på tide og egentlig, kjøpte brukte dekk ifjor og de var jo ubrukelige. Gislaved produsert i '08...

 

Bestilte Vredenstein Wintrac Xtreme i 205/45R17 til kr5000. Pluss kr1500 for brukte nye WRX felger jeg skal bruke på de pluss noen hundrelapper for omlegging. Noen som har erfaring med dekka?

 

Sommerdekka fant jeg billige på Finn, 2015 og rulla maks 100km, pruta de ned til kr2500, koster rundt 6-7000kr nye i 205/40R17, Bridgestone Potenza

Lenke til kommentar

Brukte dekk trenger ikke å være problematisk, så lenge de har godt med mønster og ikke er for gamle, men billige eller slitte dekk er ikke noe man tuller med.

 

Det er litt vanskelig å klage da, siden ikke alle har penger til å opprettholde en høy sikkerhetsstandard.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

Jeg fatter ikke at folk stoler på billige eller brukte dekk på vinteren.

Det er nok vanskelig å fatte at ikke alle har like god råd og andre prioriteringer i livet, men likevel må ha bil og vinterdekk...

Ingenting som heter å må ha bil. Selv her på den forblåste fjellknausen jeg er bosatt eksisterer det kollektivtilbud. Ikke et godt et, men jeg skulle alltids kommet meg til og fra jobb om jeg hadde jobbet som søppelkjører om økonomien min ikke tillot meg å handle gode vinterdekk.

 

Økonomi handler blant annet om å måtte ta valg om hvilke prioriteringer som skal stå høyest. Og er du en av overraskende mange som velger å spare på vinterdekk så er det deg om dette. Jeg står fortsatt for at jeg ikke forstår hvorfor du velger å gjøre dette. Faktisk eksisterer det tilfeller der ute hvor jeg oppriktig mener at personen ikke burde hatt et førerkort i utgangspunktet.

 

Jeg har selv en ugunstig dimensjon som fordyrer kjøp av vinterdekk, men trass dette så prioriterer jeg å sette av penger regelmessig konkret til å kunne velge vinterdekk fra øverste hylle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...