Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

Okei, ble liggende bak en Mercedes GLK 220cdi i dag, og er virkelig "sluttstykket" til eksosen på ene siden en blind stylingdetalj? Dvs totalt fake.

 

Trodde virkelig premium merker holdt seg for gode til slikt....

Jeg skal fortelle deg noe enda verre.BMW X5 2016 modell har også fake en av eksospottene.Det så skikkelig dumt ut da det kom eksos fra det ene siden men ingenting fra det andre.

Det for GLK er litt rart fordi jeg hadde en 2010 modell og den hadde eksospotter på begge sidene.

Det er så stusselig å gjøre det sånn.

 

Mener det var GLK, er ikke helt inn på modellene til Mercedes, men var en temmelig ny SUV.

Endret av Gromle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fornøyd med din R? MK6 har vært oppe til vurdering, men slo det vel egentlig fra meg på grunn av det nye karosseriet er en vesentlig oppdatering.

Storfornøyd med min. En forholdsvis billig bil å eie og kjøre bare man har litt selvdisiplin. Problemfritt eierskap så langt.

 

Ville valgt MK6 ene og alene PGA utseendet da MK7 R er blitt for anonym i forhold til min smak, og at VW gjorde en kjempebrøler med å putte 4 endestusser på den.

Hva er det som er vesentlig oppgradert på det nye karosseriet da? I og med utseende ikke falt helt i smak har jeg ikke forsket så mye på dette selv.

Lenke til kommentar

Hvordan blir de nye avgiftene med bruktimport? Vil jeg spare mye om jeg kjøper noe gammelt med mye motor?

 

Blir som regel ikke særlig mye forskjell, fordi:

 

-gammel bil (over 10 år) har uansett bruksfradrag på 80+ %

-avgifter på hester går ned, avgift på CO2 går opp. Gamle biler slapp ut mye mer, så det jevner seg ut der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Fornøyd med din R? MK6 har vært oppe til vurdering, men slo det vel egentlig fra meg på grunn av det nye karosseriet er en vesentlig oppdatering.

Storfornøyd med min. En forholdsvis billig bil å eie og kjøre bare man har litt selvdisiplin. Problemfritt eierskap så langt.

 

Ville valgt MK6 ene og alene PGA utseendet da MK7 R er blitt for anonym i forhold til min smak, og at VW gjorde en kjempebrøler med å putte 4 endestusser på den.

Hva er det som er vesentlig oppgradert på det nye karosseriet da? I og med utseende ikke falt helt i smak har jeg ikke forsket så mye på dette selv.

 

Lavere, stivere, bedre plass inni bilen og generelt sett bedre balansert i svinger.

Ellers så er vel det meste annet nytt på bilen også (inkludert motor).

 

Men er enig at den ser for anonym ut, som igjen gjør valget om 4 endestusser enda merkeligere. 

MK6 ser rett og slett mye bedre ut, iallefall når vi snakker R mot R.

Hadde den sett ut som den nye Clubsport, hadde det ikke vært noen tvil for min del iallefall. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Blir sikkert en konkurrent til Golf R da, tross effektforskjellen.

Burde ikke ha gjort noe, mtp. at det er en veldig begrenset jubileums-modell. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Blir sikkert en konkurrent til Golf R da, tross effektforskjellen.

Burde ikke ha gjort noe, mtp. at det er en veldig begrenset jubileums-modell. 

 

Åja, my bad. Da er jeg enig :) Er ikke veldig oppdatert på VAG dessverre. 

Lenke til kommentar

Mercedes har vel bare Vito og Sprinter som er egenutviklet nyttekjøretøy nå.

X-klassen er svært interessant, men jeg er spent på hvor kompromissene blir lagt. De har ihvertfall sett potensialet i det norske markedet da svært mange Amaroker er solgt med høyeste utstyrsnivå.

Og hvor de plasserer prisen for en rebadga Nissan.

Lenke til kommentar

Mercedes har vel bare Vito og Sprinter som er egenutviklet nyttekjøretøy nå.

X-klassen er svært interessant, men jeg er spent på hvor kompromissene blir lagt. De har ihvertfall sett potensialet i det norske markedet da svært mange Amaroker er solgt med høyeste utstyrsnivå.

Og hvor de plasserer prisen for en rebadga Nissan.

Nå er det ingen grunn til å tro at det blir en rebadga Nissan, det er nok heller grunn til å forvente at X-klassen får motor- og utstyrsnivå mm som gjør at den blir attraktiv for andre kunder enn Nissan sin utgave.

 

Men ja, av lette nyttekjøretøy er det Vito og Sprinter som er egenutviklede.

 

Jeg skulle gjerne sett at de lagde en pickup på basis av eksempelvis en G-klasse og lot det være sin utfordrer i dette markedet. Ulempen er bare at prisen nok ville blitt en del høyere enn alle andre konkurrenter..

Lenke til kommentar

Basert på interiøret til X-konseptet vil jo Mercedes-pickupen i det minste få Mercedes-instrumenter og multimedieanlegg. Renault har jo også sin versjon av Nissan Navara, kalt Alaskan - men dette er en ren re-badge. Om Mercedes-pickupen vil få egne motorer er jeg usikker på, men at bilen til syvende og sist er en modifisert Nissan er ikke til å komme unna. Nå skal det jo sies at Navara er en av de bilene i denne klassen som er hyggeligst å sitte bak rattet i.

Lenke til kommentar

4 dager nå med Volvo ladbar hybrid nå. Uvant i starten med all elektronikken og det som følger med. Men merker jeg savner min egen bil og manuell giring så blir deilig å skifte tilbake i helgen. Og blir spennende å se hvor mange som sliter når snøen kommer i helgen :D

Lenke til kommentar

Basert på interiøret til X-konseptet vil jo Mercedes-pickupen i det minste få Mercedes-instrumenter og multimedieanlegg. Renault har jo også sin versjon av Nissan Navara, kalt Alaskan - men dette er en ren re-badge. Om Mercedes-pickupen vil få egne motorer er jeg usikker på, men at bilen til syvende og sist er en modifisert Nissan er ikke til å komme unna. Nå skal det jo sies at Navara er en av de bilene i denne klassen som er hyggeligst å sitte bak rattet i.

Eneste ankepunktet jeg hadde med Navara da jeg testet denne og de andre pickupene var at rattet ikke kunne tiltes og at kupeen var litt trang. Ellers var bilen fin nok, den, men langt ifra best i klassen. Premiumkundene hadde nok tjent på at Mercedes lutviklet sin helt egen modell, men som salget av Citan viser så er det tydeligvis nok med elementer fra egen range istedenfor. Ser spent frem til tester av denne til neste år.

Lenke til kommentar

Synes X-klasse hadde litt sånn jalla bling følelse på seg. Hele dealen er liksom at det er en Mercedes, og at på til så har de klart å gi en pickup SUV-sykdommen som forpester tyske bilmerker. Det er som en ekte Prada-veske laget av de samme kineserne.

 

Selger sikkert som hotcakes nede i Saudi Arabia og de oljestatene der da.

Lenke til kommentar

Begge x-klassene i ett:

Mercedes-Benz-X-Class-concept-PLACEMENT2

 

De bildene vi har sett fra Mercedes er jo særlige ytterpunkter for å skape litt oppmerksomhet. Spørs hvordan den typiske bilen blir seendes ut, selv om disse sikkert blir mulige alternativer i større eller mindre grad, men må nok krysse av på et par tilvalg for å få noe som ligner.

 

Blir som å markedsføre HiLux med en Arctic Truck-variant og Amarok med Wørthersee-designstudien de hadde:

AT38_tcm-3017-262268.jpgvw-amarok-power-pick-up-3.jpg

 

 

Jeg synes forøvrig at de tidlige skissene hadde mer potensial. Den bilen synes jeg hadde et fett utgangspunkt og så rimelig hårete ut. Men det kan nok hende at Renault/Nissan-karosseriet har satt noen begrensninger på design og slikt, noe som forøvrig er vanlig når et merkes design må tilpasses et annets merke ferdige produkt:

maxresdefault.jpg

Endret av H.A.M.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Basert på interiøret til X-konseptet vil jo Mercedes-pickupen i det minste få Mercedes-instrumenter og multimedieanlegg.

Er det positivt da? Satt på i en ny c-klasse, å den navien i den bilen var skikkelig sluggish i menyene og kartene var utrolig kjipe.

Aner dog ikke hvilket multimedia system det var da. Håper virkelig ikke det var det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...