Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Hva skjer om du gir gass i fri, blir det lettere da?

Når den står i fri går den lettere, men er litt vanskelig å bedømme da dekkene som sitter på den er overdimmensjonerte, grove 33" MT-dekk med en høyere friksjon mot underlaget. Det er kun i nedbremsing (og da muligens i kombinasjon med lavt turtall og brems) som utløser dette, som jeg har kjent hittil. Fremdeles så høy fart på bilen at det ikke er friksjonen mot underlaget som gjør det tungt, men heller at servoen ikke hjelper til som den skal.

 

Har ikke mulighet til å sjekke det før om noen dager, da den står i garasje/verksted frem til det er klart for å gjennomføre PKK.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva skjer om du gir gass i fri, blir det lettere da?

Når den står i fri går den lettere, men er litt vanskelig å bedømme da dekkene som sitter på den er overdimmensjonerte, grove 33" MT-dekk med en høyere friksjon mot underlaget. Det er kun i nedbremsing (og da muligens i kombinasjon med lavt turtall og brems) som utløser dette, som jeg har kjent hittil. Fremdeles så høy fart på bilen at det ikke er friksjonen mot underlaget som gjør det tungt, men heller at servoen ikke hjelper til som den skal.

 

Har ikke mulighet til å sjekke det før om noen dager, da den står i garasje/verksted frem til det er klart for å gjennomføre PKK.

Jeg tipper det er servo pumpa som er problemet her,mest sannsynlig er den ferdig.
Lenke til kommentar

Takker for tips. Kan jo prøve å måle spenninga til pumpa under bremsing og se om det skjer noe der, om spenninga f.eks synker veldig når man bremser med lavt turtall på motoren. Eventuelt kan det vel være reima som spinner på pumpa?

En ting jeg ville sjekket hvis du ikke har det gjort allerede er nivå på servoolje,kan være så enkelt at det er for lite olje så servoen oppfører seg rart.
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/statsbudsjettet-2017/avgiftssjokk-for-varebiler/a/23814531/

 

Ser ikke problemet. Hvorfor skal grønne skilter være så mye billigere? Hvorfor trenger man en stor SUV med stor motor til firma? En varebil er akkurat det det heter, en varebil. Hiace, Sprinter, Transporter. Hva skal man med en stor SUV som varebil..?

Når var det slik at avgiften på omtrent alle varebilene ble 15-20% dyrere mens store, tunge, forurensende personbiler ble billigere..

Hvorfor skal man ha en stor SUV som XC90 med stor motor når man kan kjøre en Golf?

Lenke til kommentar

Hadde aldri fått sovet godt om jeg hadde hatt en bil med gammel turbo ihvertfall. Dette var en av hovedårsakene for at jeg ikke gikk for Audi med 1.8T-motor, som var oppe til vurdering da jeg skulle kjøpe min nåværende bil.

 

Jau, usikker hvor gammel denne turboen er. Men vil ikke overraske meg om den er fra da bilen var ny. Er slark sideveis og olje på turbinbladene på eksossiden så var moden for utskiftning. Går noe bedre nå også så vinn vinn. Vis jeg skal bytte turbo noen gang igjen vet jeg jo nå hva jeg skal gjøre mer nøye. Alt i alt kom dette på i deler og alt på rundt 6k med original ny turbo fra Garrett.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Jeg har Mini Cooper countryman som skal til EU-kontroll imorgen, før det lurer jeg på en ting. Ved ryggelys, lyser det bare et lys. Ikke begge. Jeg har spurt MINI verksted i januar måned,de sa at det skal kun være et ryggelys. Likevel sitter jeg og tviler. Vet noen om det stemmer?

Lenke til kommentar

Da va nåværende bil skrevet inn i historiebøkene. Hva skal jeg se på hvis jeg ønsker å bruke absolutt minst på bil? Dvs kjøpspris, VEDLIKEHOLD, drivstoff osv? Skal ha bil i 8/9 mnd, deretter er ikke behovet der. Men slik som det er nå trenger jeg det i forbindelse med å komme meg på jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...