Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Vi har også hatt en 2002 modell 9-3 i familiens eie i snart fire år. Kjempebil. Gått igjennom alle EU-kontroller uten feil, og den eneste store reparasjonen jeg har gjort er turboen (noe som dog er veldig uflaks. Hadde bare gått 122k km ved bytte). Ellers ingen problemer. Vært Oslo-England tur/retur, Oslo-Tyskland tur/retur, og Oslo-Italia tur/retur.

Hadde ikke Saab blitt mer og mer Opel/GM skulle jeg gjerne kjøpt en 2008 modell eller nyere. Syns de er veldig fine :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Når jeg parkerer på skolen eller på jobb, så parkerer jeg så langt unna andre biler som mulig. Når jeg parkerer om morgenen er det som regel helt fult nærmest porten, men 50m unna der jeg pleier å parkere, er det ofte 5-6 ledige plasser etter hverandre. Tar gjerne en plass, slik at det er mange plasser mellom min bil og neste bil. Men når jeg skal hjem kan parkeringsplassen være nærmest tom, bortsett fra plassen ved siden av min bil, der det ofte står en gammel haug av en Opel Corsa eller en rusten Toyota. 

Samme greia nesten uansett hvor jeg parkerer, og synes det blir verre hvis det ikke er oppmålte plasser. Er det en psykologisk grunn til dette? 

Lenke til kommentar

Fikk ryddet litt i DAB-opplegget. Dessverre ingen ledige store nok plasser på dashen så den må i viftegrillen, men da får man gjøre det beste ut av det - sikringstyv på en tenningsstyrt kontakt til et USB-uttak skjult over fotbrønn, litt dremel-arbeid på knappedekselet og en halvtimes roting med stakefjær så var hvertfall alle synlige kabler borte :)

AUVbsb7.jpg

0KPt65l.jpg

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Dekningen er faktisk helt håpløs i min bil iallefall (alt originalt), mister dekningen flere ganger mellom Sandnes - Ålgård, og slik forsetter det hele veien til hytta.

Så det blir nesten kun Bluetooth og Spotify her og.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg hadde giddet å hatt noe slik som det hengende i dashen. Når FM nettet slukkes så skal jeg få meg en Android-spiller innen da, og da kan jeg bytte over til nettradio istedet.

Vet ikke hvor du bor, men her er det 4G nørmest overalt, selv på bondeland, men mye av E18 mellom Tønsberg og nesten Drammen har bare E...

Lenke til kommentar

Dekningen er faktisk helt håpløs i min bil iallefall (alt originalt), mister dekningen flere ganger mellom Sandnes - Ålgård, og slik forsetter det hele veien til hytta.

Så det blir nesten kun Bluetooth og Spotify her og.

Jeg har akkurat investert i blåtann-adapter til min bil (2001 Saab 9-3), som jeg håper å få montert ganske snart. Den gjemmer jeg bak head-uniten, og fungerer dermed som en hel-integrert del av lydanlegget. DAB-adapter tror jeg ikke jeg kommer til å bry meg noe om heller.

Det er Bluetooth(A2DP) som er hovedgrunnen til at jeg har adapteren, ikke DAB(dårlig dekning her og) - Innebygd i bilen har jeg bare Bluetooth handsfree, ikke musikk, og heller ikke AUX. Så da var alternativet denne eller en annen FM-sender, og jeg har veldig dårlig erfaring med billige FM-sendere.

Tror ikke jeg hadde giddet å hatt noe slik som det hengende i dashen. Når FM nettet slukkes så skal jeg få meg en Android-spiller innen da, og da kan jeg bytte over til nettradio istedet.

Det er drømmen, en integrert tablet eller en ferdig 2DIN android-stereo, men i nyere biler går det jo dessverre ikke - røsker jeg ut MMI'en fra Audien mister jeg langt mer enn lyd, og det finnes ingen andre måter å gjøre disse innstillingene på.. 

Kanskje vurdere en hengslet tablet som passer foran MMI-skjermen, og kan vippes ned når man trenger å bruke original-stereoen?  :wee:

EDIT: Jeg ser det faktisk finnes MMI/Android "dualboot", men det er ikke gratis..

Endret av toth
Lenke til kommentar

Ser Alpine har en slik til Audi Q5 - kanskje det finnes noe tilsvarende til din Audi, toth?

http://www.alpine.de/p/Products/audi-q55178/x701d-q5

Billig var den riktignok ikke ...

Takker for forslaget, men den er kun erstatning for de som har simpel radio-utgave, så den kan ikke erstatte MMI.

Måtte hatt en løsning som dette, som gir begge deler: http://www.vag-navisystems.com/navigation-radio-installation-accesories/1827/touch-navigation-system-navitouch-android-gps-wifi-3g-usb-sd-a4-a5-q5-a6-a8-q7-mmi-3g-low-high-65-7-8/1135

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg nappet vekk DAB-adapteret i min bil. Brukte den kun til Bluetooth og synes ikke den fungerte noe særlig bra til det heller. 

AUX-kabel og OBD-kabel er bestilt. Skal kodes så fort jeg får kabelen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...