Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Går 6.5L på min. :ph34r:

 

Er det M54B22 du har? Er jo nok av kraft i min bil, men problemet er heller at bilen er litt tung. 170 hester holder for meg ihvertfall, selv om mer er bedre.

Stemmer det :) 525 og opp hadde vært morsomt å forsikre. Klart, 170hk er normalt sett veldig bra, men en 5-serie veier jo en god del. Nå veier vel e60 noe mindre enn e39 igjen? Synes bilen er veldig god å kjøre, og vekta merkes ikke så mye på kjøreegenskapene, men kjenner jo ved akselerasjon at litt større motor hadde vært allright :)

 

Ser ESS lever kompressor til M54 :p Hvis jeg klarer å ha bilen to-tre år, så blir det kanskje kompressor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Understellet på BMW er alltid top-notch, så du merker ikke så mye til vekta i svingene. E60 veier ca 150kg mindre enn E39.

 

Blir litt for dumt med kompressor. Tror heller jeg hadde swappet motor eller bil hvis jeg skulle hatt mer kraft, noe jeg forøvrig ikke trenger. Får heller kjøpe meg en morobil nr.2 hvis jeg skal bry meg om fart og penis-kompensering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Antar at kompressor vil ha veldig mye å si for verdien, og spesielt at den kan bli vanskelg å selge. Men hvor vanskelig er det å sette i en større M54 i bilen? Er vel ECU og startsperrer osv? Tviler på at det skjer at jeg bytter motor, men hender jeg dagdrømmer når jeg sitter på jobb :p

 

Inz4ne: Det var da jaggu ikke galt!

Lenke til kommentar

Går nå godt gjennom svingene uansett, relativt til alle andre grevlinger med all vekta i fronten. Største utfordingen med å bytte motor blir nok å finne en motor som du kan godkjenne. Men når vi snakker om å bytte motor så kan du jo egentlig heller spørre om hvorfor man ikke bare bytter bil.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tja, merker det klør litt i fingra etter at s13 ble solgt. Men, det er fortsatt en drøss med ting som må på plass før større motor i det hele tatt vurderes :)

 

Forresten, tenker å fjerne CDV-ventilen til clutchen i høstferien.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Du kan godkjenne M54B30 uten større problem, må muligens bytte bremser samtidig.

 

M-sportsunderstell II er i grunn det nærmeste du kommer en M5. Touring har litt annet oppheng bak, samt 100 kg ekstra, så sedan har en klar fordel der. Mange av E39-ene har dessuten enten standard understell eller billige senkesett, gjerne skrudd ned i bunn, så da blir jo kjøreegenskapene deretter. E39 er selvfølgelig god i svingene uansett, E60-en ble jo ikke en gang stivet opp noe kontra forgjengeren karroserimessig.

Lenke til kommentar

Jeg er vel en av de få som bruker over 20l med motorolje på en bil som det går 4l på blokka på i året :p

hehe. Mange 9-5 eiere som skifter olje ofte. for å si det slikt. Da jeg hadde nede bunnpanna et år etter at jeg kjøpte bilen så...var silen så og si 90% tett, av sludge og dritt. Forrige eier hadde skippet oljeskift...kjørt 32-40K uten å skifte olje. Som jeg senere fikk følgene av. Regkjede som hadde strekkt seg, og turbo som feilet på 120k km. Etter det skifter jeg olje 2 ganger i året. EN gang på våren og en på høsten. kjører 10-12k km i året. så det blir bare 5-6000 km mellom skift av olje og filter...prevantivt...har ikke hatt olje retlaterte problemer  etter at jeg begynnte med så korte skiftintervaller på olja. (bruker biltema olje...og den har faktisk gm godkjenningen som  bilen skal ha, hvis jeg husker rett.) Bedre å skifte ofte med rimelig men godkjent olje...enn sjeldent og med dyr olje. oljeskift koster vel ca 300 med olje og filter.

 

ET tips. hvis du har 9-5 med 2.0 t eller 2.3t så passer pt cruicer turbo filtrene, men dem er større en 9-5 filtrene...men med samme gjenger og omkrets...plass til mer olje og mer filter areal. Disse passer i hvertfall på min 2001 modell.

Lenke til kommentar

 

Jeg er vel en av de få som bruker over 20l med motorolje på en bil som det går 4l på blokka på i året :p

hehe. Mange 9-5 eiere som skifter olje ofte. for å si det slikt. Da jeg hadde nede bunnpanna et år etter at jeg kjøpte bilen så...var silen så og si 90% tett, av sludge og dritt. Forrige eier hadde skippet oljeskift...kjørt 32-40K uten å skifte olje. Som jeg senere fikk følgene av. Regkjede som hadde strekkt seg, og turbo som feilet på 120k km. Etter det skifter jeg olje 2 ganger i året. EN gang på våren og en på høsten. kjører 10-12k km i året. så det blir bare 5-6000 km mellom skift av olje og filter...prevantivt...har ikke hatt olje retlaterte problemer  etter at jeg begynnte med så korte skiftintervaller på olja. (bruker biltema olje...og den har faktisk gm godkjenningen som  bilen skal ha, hvis jeg husker rett.) Bedre å skifte ofte med rimelig men godkjent olje...enn sjeldent og med dyr olje. oljeskift koster vel ca 300 med olje og filter.

 

ET tips. hvis du har 9-5 med 2.0 t eller 2.3t så passer pt cruicer turbo filtrene, men dem er større en 9-5 filtrene...men med samme gjenger og omkrets...plass til mer olje og mer filter areal. Disse passer i hvertfall på min 2001 modell.

 

 

Har du delenummer på dette filteret sia det gjør det jo litt lettere å anskaffe i såfall?

 

har riktig klassifisering på olja jeg bruker også. Min brukte jo litt olja da den lakk fra ett par punkter før, men når man har verktøy og tollmodigheten til det så utbedrer man ting ettervært.

 

Slik ser bunnpanna mi ut:

 

post-106937-0-39372200-1474184512_thumb.jpg

Lenke til kommentar

regner med at du har hatt oppe sila også når du først har hatt nede bunnpanna. siden det er sila som tetter seg. Har man ute sila bør man også skifte o-ringen som tetter der røret går inn i bunnpanna ( til venstre på bildet). Men ellers så det jo rent og pent ut. Har ikke noe delenummer siden dette varierer etter hvilket filtermerke du bruker...men bare be dem finne filter som passer pt cruicer turbo (ikke uten turbo)

 

standard oljefilter saab 9-5 bensin hos biltema har høyde på 80, men pt cruicer turbo har samme diameter og bolt men får filtre i 90 og 122 mm. Jeg har bare spurt etter ptcruicer turbo filter når jeg har handlet, og fått et filter som er betydlig lengre enn 9-5 filteret..tror nok det er det på 122 jeg får. siden 92 ikke er spesielt mye større.

 

http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=721502&CarReference_ID=8476&CategoryType_ID=1

 

 

http://www.saabcentral.com/forums/showthread.php?t=127445

 

I den saab central tråden ble oljefilteret som jeg linket til nevnt :

 

Purolator Pur-One PL20195
Purolator Premium L20195
A/C Delco PFL400A

 

 

Finnes sikkert flere ptcruicer turbo filtere fra andre  slik som fram, kn  osv , som er ca 120mm

Endret av dopus
Lenke til kommentar

saaben ble eugodkjent i dag uten annmerkninger. Ikke verst for en 15 år gammel bruksbil. Fikset rullene i vindusheisen på førerdøren. Lånte vekk bilen i helga som var og den rulla tok kveldcen  da jeg hadde hentet bilen...på vei hjem...jajaa var bare 130kr i deler, og en liten time med arbeid...så nå virker vindudet igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...