Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Sitter å sikler på litt oppgradering på bilen... short shift eller skifte ut en turbo som jeg mistenker har gått over 250k :p . Ikke lette valg å ta gitt, men tror turbo før vintern. 6k det :p

Bytteturbo? Gik er kjent for å være flinke. Turbokongen har vel fått litt flere varierende tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar

 

Byttet veivhusventilasjonen på E60en i går. Rørene falt fra hverandre mellom hendene mine, men var ingen form for slam. Sover godt om nettene i det minste. Stor forskjell fra å skru s13, men det meste virker overkommelig.

 

Gjorde det selv på min 9-5 i vinter. Liten kosejobb i garasjen og fikk sjekka tilstand på ting. Og de var i bedre forfatning enn jeg trodde så var deilig :) .

 

Tror jeg må finne meg ett anlegg å ha i garasjen som tåler fukt... Jobbe i garasjen uten musikk er kjedelig.

 

Spørrs hvilken årsutgave og hvilken revisjon av veivhusventilasjonen du har. Du finner egentlig ikke ut hvordan tilstanden er uten å ta av ventildekselet...og eventuelt bunnpanna . Så selv om veivhusventilasjonen ser grei ut...så kan det stå ganske så dårlig til i bunnpanne og i toppen. Hilsen en som har hatt turboras /toppaknings lekkasje og regkjedebytte på en 2.0t...alt på grunn av at forrige eier blingset med et oljeskift...slik at den ble kjørt litt vel langt på skift. Siste revisjon av veivhusventilasjonen er forøvrig nr 6. saab 9-5 med bensin motor har jo som kjennt oilsludge problemer...der mye av skylden skyldes dårlig designet veivhusventilasjon. (+idiotplassering av katalysator rett under bunnpannen.)

Endret av dopus
Lenke til kommentar

 

 

Byttet veivhusventilasjonen på E60en i går. Rørene falt fra hverandre mellom hendene mine, men var ingen form for slam. Sover godt om nettene i det minste. Stor forskjell fra å skru s13, men det meste virker overkommelig.

 

Gjorde det selv på min 9-5 i vinter. Liten kosejobb i garasjen og fikk sjekka tilstand på ting. Og de var i bedre forfatning enn jeg trodde så var deilig :) .

 

Tror jeg må finne meg ett anlegg å ha i garasjen som tåler fukt... Jobbe i garasjen uten musikk er kjedelig.

 

Spørrs hvilken årsutgave og hvilken revisjon av veivhusventilasjonen du har. Du finner egentlig ikke ut hvordan tilstanden er uten å ta av ventildekselet...og eventuelt bunnpanna . Så selv om veivhusventilasjonen ser grei ut...så kan det stå ganske så dårlig til i bunnpanne og i toppen. Hilsen en som har hatt turboras /toppaknings lekkasje og regkjedebytte på en 2.0t...alt på grunn av at forrige eier blingset med et oljeskift...slik at den ble kjørt litt vel langt på skift. Siste revisjon av veivhusventilasjonen er forøvrig nr 6. saab 9-5 med bensin motor har jo som kjennt oilsludge problemer...der mye av skylden skyldes dårlig designet veivhusventilasjon. (+idiotplassering av katalysator rett under bunnpannen.)

 

Dette er jeg selv veldig klar over og i mitt eie har bunnpanne og også ventildeksel vært av flere ganger for kontroll. Ene gangen ventildekselet var av var det for å tette en lekkasje på en plugg som sitter der. Min er i overraskende god tilstand med null sludge og skit i bunnpanna i forhold til mange jeg har sett. Men så skifter jeg olja på toppen 8k selv om min bedre halvdel syntes jeg skifta for ofte inntill jeg satte med ned å forklarte hvorfor. Har også nå bytte oljetrykkføler sia det begynte å lekke fra den gamle. Min har nå gått over 250k og det vil si bortimot 38k sia jeg kjøpte den i fjor. Så det går en del penger i olje, men alt gjøres hjemme i garasjen og olja får jeg gode priser på :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hadde Mobil 1 på s13 et par ganger. Var ikke mange kronene for den kanna, men var vel ikke så utrolig billig? Prøvde å sjekke prisen før jeg byttet på e60-en denne uka, men da fant jeg ikke olja på Europris sine nettsider. 

90kr/L for BMW olje på Koed, samt billig oljefilter gjorde valget lett :p 

 

Joda, LL01 er anbefalt på min motor :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jepp, har M54. Forøvrig en herlig motor, mangler kanskje litt skyv men den kler bilen :)

Porto er kjipt, men er veldig allright å bare hente ut varene på butikken.

 

Brukte vel rundt 20 liter på s13 det året jeg hadde den, men det var ikke på grunn av kjørelengde. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...