Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Var en dag her at en av de lokale vaskehallene satte ned prisen fra $5 til $3. Resultatet var kø til langt utpå motorveien. Jeg er fortsatt fascinert over hvor langt mennesker et villige til å gå for å "spare" en par kroner. Istedenfor 3min i kø til $5 så kom de altså alle sammen for å stå i 1 time kø for å spare $2.... utrolig, men har sett like tilstander i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker det var et oppslag i lokalavisen tidligere i vinter om bensinprisene på en bensinstasjon som var nokså lave. Var vel nesten 75 øre billigere per liter enn konkurrentene, så da kunne de melde om at det var lange køer, men at alle bilistene var storfornøyd med å ha spart flere titalls kroner.

Fikk lyst til å dunke hodet hardt i veggen.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg innrømme at jeg fyller på ST1 fordi det er på veien til jobb og synes det er like greit, men jeg har reflektert over hvor lite man sparer. Er forskjellen på så mye som 75 øre så ville jeg spart omtrent 40 kroner i uka. Så det er ikke så mye å juble for, egentlig :p

Lenke til kommentar

Ved 12.000 km kjørelengde, og en bil som bruker 0,7 l/mil (med andre ord helt gjennomsnittlig), vil en økning i drivstoffprisen på to kroner utgjøre drøye 1600 kroner. Da snakker vi altså om en ÅRLIG økning.

Det betyr at det koster omtrent 4,50 kroner ekstra om dagen. Ikke akkurat noen stor kostnad i det store og hele.

Lenke til kommentar

Var en dag her at en av de lokale vaskehallene satte ned prisen fra $5 til $3. Resultatet var kø til langt utpå motorveien. Jeg er fortsatt fascinert over hvor langt mennesker et villige til å gå for å "spare" en par kroner. Istedenfor 3min i kø til $5 så kom de altså alle sammen for å stå i 1 time kø for å spare $2.... utrolig, men har sett like tilstander i Norge.

Det var rundt 20 biler i kø når det var platinum-vask til 10kr her også.

Denne koster vel egentlig rundt 300, så det var greie besparelser, men lappen holdt 1 måned, så jeg vasket bare bilen min der dagen etterpå :p

Mange folk som ikke tenker...

Lenke til kommentar

Ved 12.000 km kjørelengde, og en bil som bruker 0,7 l/mil (med andre ord helt gjennomsnittlig), vil en økning i drivstoffprisen på to kroner utgjøre drøye 1600 kroner. Da snakker vi altså om en ÅRLIG økning.

Det betyr at det koster omtrent 4,50 kroner ekstra om dagen. Ikke akkurat noen stor kostnad i det store og hele.

Jepp, vi diskuterte dette på jobben i dag: sett i forhold til inntekt skal prisen ganske mye opp før vi er på verdenssnitt når det kommer til drivstoffpriser. (Elsker VG's oppslag om at bensinprisen øker. Dieselprisene derimot står på stedet hvil....)

Jeg klarer lett en økning på 3-4 kroner pr liter, og det tror jeg de aller fleste husstander klarer. Bare knusleri og medias hausing på dyre oljepriser som sier noe annet.

Men jeg skulle virkelig ønske at staten satte bilavgiftene på drivstoff. Kjører du mye? Betal for det, men du kan nyte det i billigere, mer miljøvennlige og nyere biler...

PS/edit: takk - skal prøve Karihaugen en dag

Endret av Mister Gnu
Lenke til kommentar

Nå skal jeg innrømme at jeg fyller på ST1 fordi det er på veien til jobb og synes det er like greit, men jeg har reflektert over hvor lite man sparer. Er forskjellen på så mye som 75 øre så ville jeg spart omtrent 40 kroner i uka. Så det er ikke så mye å juble for, egentlig :p

Men om du sparer 40 kroner i uka (muligheter for å spare mye mer), så er det to tusen i året. Du kan gjøre mye "ekstra" for 2000.

Lenke til kommentar

Jeg ble irritert på han sosialistfjotten i VG som mente at bensin var altfor billig i henhold til hvor dyrt det er å produsere og måtte iallefall over 20kr litern, før han også dro opp sosialistleksa om at Norge er så bra å leve i at vi skal ikke klage.

I USA har literprisen økt fra litt over 2kr til rundt 4.50kr i løpet av en toårsperiode og folk her klager som bare det om at det er for dyrt. Oljeselskapene her er ikke akkurat fattige, så hvor han får det fra at 20kr litern er rimelig aner vel bare de rødgrønne.

Når amerikanerne klager over 4kr litern så må vel nordmenn få lov tilå klage litt over 14kr litern eller?

Edit; er møkk lei av å skrive innlegg på iphone, så om du ser skrivefeil så beklager jeg, men orker ikke rette opp mer. Håper på laptop i dag :)

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Økningen i oljeprisen (og dermed bensinprisen) er et følge av det som skjer i Midtøsten nå, og særlig i Libya. Men er ikke Norge egentlig selvforsynt med olje? Vi burde ikke bli affektert i så stor grad av økningen av den globale oljeprisen.

Lenke til kommentar

Har et godt tips til dere som syns det er svindyrt med bensin fortiden: Endre kjørestilen! Har selv gjort det i det siste og det fungerer meget bra. Minst mulig gass i høyest mulig gir. Planlegg turen også, slipper man å ende opp med å kjøre unødvendig langt.

Lenke til kommentar

Økningen i oljeprisen (og dermed bensinprisen) er et følge av det som skjer i Midtøsten nå, og særlig i Libya. Men er ikke Norge egentlig selvforsynt med olje? Vi burde ikke bli affektert i så stor grad av økningen av den globale oljeprisen.

Selges ikke det meste til utlandet? Det er vel en grunn til at vi har en svær oljehavn i Oslo, vel?

Å spare 2000,- er ikke så jævlig nøye for meg, sparer jeg 20000 så skal vi diskutere en mulighet for at jeg kjører pent på søndager hvert skuddår.. Utslippene fra bilen min bryr meg enda mindre da det finnes mange verre forurensere i verden som jeg fint klarer meg uten. Jeg nevner i fleng fabrikker som produserer cordfløyel-tøy, stålfelger og ca 40 bilmerker (give or take).:tease:

Lenke til kommentar

Har et godt tips til dere som syns det er svindyrt med bensin fortiden: Endre kjørestilen! Har selv gjort det i det siste og det fungerer meget bra. Minst mulig gass i høyest mulig gir. Planlegg turen også, slipper man å ende opp med å kjøre unødvendig langt.

Synd at du ikke sparer bensin på å kjøre i høyest mulig gir hele tiden. I nedoverbakker lønner det seg å gire ned, for da driver hjulene motoren rundt og du har omtrent null i forbruk.

Lenke til kommentar

Synd at du ikke sparer bensin på å kjøre i høyest mulig gir hele tiden. I nedoverbakker lønner det seg å gire ned, for da driver hjulene motoren rundt og du har omtrent null i forbruk.

Tull!

Den eneste grunnen til å gire ned i nedoverbakker er for å spare bremsene - fordi motoren da bremser på girene.

Vil du derimot holde farten oppe, er det best med høyest mulig gir og null gass i nedoverbakke. Da har du absolutt null i forbruk, og du mister heller ikke fart ned bakken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...