Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Det har nå vel litt sammenheng med at ca. 15-20 år gamle BMW-er er ganske billige i innkjøp og har relativt godt med hester. Mange kjøpes derfor av ungdom som rævkjører dem og penga som skulle være til overs blir investert i wunderbaum og basskasser framfor service. 3- og 5-serie er dessuten noen av de mest solgte modellene i Norge og de som søkes mest etter på Finn. Det er ikke så rart at man vil høre oftere om feil på biler som det er mange av i omløp kontra biler det er få av.

 

På M52-en min røk riktignok den beryktede vannpumpa på 200k km, men motoren lever fortsatt den, 2 år og 30k km senere. På M57-en som har rundet 300k km sitter fortsatt den originale vannpumpa i. Den har jeg tenkt å bytte preventivt før vinteren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal bytte frontruta pga sprekk imorra, må jeg ta av dab antenner, bakrutespeil osv? Eller gjør de dette for deg. Hurtigruta carglass.

De tar seg av speil, autopass og lignende ja, jeg har ikke byttet med DAB-antenne før, men vil ta det som en selvfølge at de fikser det. Den må vel kanskje få nytt lim.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål, hva tror dere jeg kan få for BMW`n min?

 

2013 525 xDrive. 110.000km. Havanna Brown, lyst skinn med trepanel.

 

Comforpakke
Head-up
Lyspakke
Hengerfeste
Panorama
Navi +

Automat med sport/Eco/Comfort
Nylig service

 

NB! Importbil

 

Har sjekket finn.no, men synes det er vanskelig å finne noe som er epler og epler. Skal få finansiering av et tilbygg på huset, og fått litt hint om at BMW`n må byttes i en litt billigere bil. ;-)

Får heller komme tilbake til BMW drømmen om noen år.

 

Prøvde meg på 480.000kr, men fikk ikke noe napp. Tipper jeg må ned mot 450/440K?

 

Lenke til kommentar

Spørsmål, hva tror dere jeg kan få for BMW`n min?

 

2013 525 xDrive. 110.000km. Havanna Brown, lyst skinn med trepanel.

 

Comforpakke

Head-up

Lyspakke

Hengerfeste

Panorama

Navi +

Automat med sport/Eco/Comfort

Nylig service

 

NB! Importbil

 

Har sjekket finn.no, men synes det er vanskelig å finne noe som er epler og epler. Skal få finansiering av et tilbygg på huset, og fått litt hint om at BMW`n må byttes i en litt billigere bil. ;-)

Får heller komme tilbake til BMW drømmen om noen år.

 

Prøvde meg på 480.000kr, men fikk ikke noe napp. Tipper jeg må ned mot 450/440K?

 

 

 

 

Du får det noen er villig til å betale. Men en god pekepinn er å se på hva som ligger ute på finn.no/autodb. Må du kvitte deg med bilen, så legger du deg på nedre del av søket du finner. Har du god tid, så kan du gå høyere. Det du må huske på er at nordmenn er utrolig dårlige på å prute, dvs ingen tør å gi bud. De se en pris de ikke er villig/kan betale, så går de videre. I mitt hode har man 3 beløp når man skal selge noe, den man legger den ut for, den laveste man kan godta og den man ønsker å få. Dvs jeg legger ut for litt høyere enn jeg ønsker å få og håper at noen legger inn bud på min ønskepris eller høyere. Da vil kjøper føle h*n gjør et godt kjøp (prutet prisen ned) og jeg er fornøyd. 

 

Men over til salget, prisen du setter er ut i fra hvor ivrig du er på å kvitte deg med bilen, samt evt lån. Det er ikke voldsom stor sirkulasjon på bilene for tiden (ligger lengre og går til lavere pris), så enkel måte er å legge den så lavt som du kan leve med. 

Lenke til kommentar

Noen som kjenner til en grei Ford forhandler på østlandet? Follo Autoco tar visstnok 2200kr i timen (1.5t service hvor arbeidet koster 3307,-). Må vel finnes noe som er litt rimeligere? 

 

Yes da.. Ring litt rundt på til forskjellige her på Østlandet. Dyreste hittil er Ford i Oslo som skal ha 7570kr (!!!). Dette er da oljeskift, bytte oljefilter, pollen- og luftfilter. Skal det virkelig være så store forskjeller på så kort avstand? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fått installert rustfri eksos på Abarthen i dag. Veldig fornøyd! Typisk italiensk var det gamle anlegget i stål, noe som rustet ganske så brutalt i det norske klimaet. Fikk derfor en veldig god deal på nytt anlegg.

 

Også veldig interessant å se hvordan Magneti Marelli har konstruert anlegget. Veldig, veldig god lyd i det. Anlegget går hele veien ut, og det er ingen form for lyddemping før boksen du ser på bildet. Det interessante er å se hvordan de har konstruert det ene løpet til å gå "bakveien", og går derfor aldri inn i dempingen. Så ene røret er bortimot "straight piped" (har da så klart en katalysator). Lovlig er det jo også! :)

 

(Dette er da den vanlige typen. Ikke mitt bilde).

 

M5PdyDC.jpg

Endret av Vertical^
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hotel Papa, har du sjekket med Bilia? Nå har jeg en nyere Ford Focus, og de har alltid vært billigst både på service og priser for min del. Røhneselmer ligger alltid 10-20% over dem i de pristilbudene jeg har fått på service. Du kan jo også sjekke om Ford sin egen formidlingstjeneste gir deg bedre priser: http://www.ford.no/SBE/BookaScheduledService

Hmm, nei, jeg har ikke hørt med bilia. Selger de Ford der du bor? Eller er det bare helt tilfeldig at du har kontaktet dem?

Bilia i ski selger BMW og Volvo.

 

Fikk pris fra et verksted i Årjäng på 3500nok + transport fram og tilbake. Men de hadde noen andre servicepunkter enn verkstedene her, deriblant 250kr for å sjekke lakken og noen kroner for å fylle på spylervæske.. (?)

Lenke til kommentar

Hmm, nei, jeg har ikke hørt med bilia. Selger de Ford der du bor? Eller er det bare helt tilfeldig at du har kontaktet dem?

Bilia i ski selger BMW og Volvo.

 

Fikk pris fra et verksted i Årjäng på 3500nok + transport fram og tilbake. Men de hadde noen andre servicepunkter enn verkstedene her, deriblant 250kr for å sjekke lakken og noen kroner for å fylle på spylervæske.. (?)

 

 

Jeg bor i Oslo :) Bilia har gitt seg med Ford en del steder, blant annet i Lillestrøm, men de har ett enormt verksted på Økern og er definitivt autoriserte Ford forhandlere med autoriserte verksteder. Du kan til og med chatte med dem på bilia.no, rimelig praktisk! 

 

Jeg lurer på om ikke både Follo Autoco og Sofiemyr bil også har autoriserte Ford verksteder. De kan jo også være verdt å sjekke ut! 

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, en av veldig få biler som er lovlig på gaten med en racing-clutch og sekvensiell kasse (Caterham er vel en av få andre?). Så klart bare en spesialversjon det der. Sikkert veldig moro helt til du står i en lang og fin kø :)

 

Hva er årsaken til dette? Er det fordi det antyder racing-spec, eller er det noe galt med å kjøre racingclutch og sekvensiell kasse på offentlig vei?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...