Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er problemet med å ha tilgang på annen bil, man drøyer lengst mulig med å skru på egen bil...

 

Jo, forresten, jeg må skifte regreima på den lille konebilen... Reim, vannpumpe osv. ligger klart. Er bare å få gjort det...

Lenke til kommentar

Er ikke allverdens å hente mtp. at S50 allerede er en rå motor. Men du finner nok av brukte deler online, så hvis du kan gjøre ting selv så svir det ikke så mye i lommeboken som man først skulle trodd. Eneste store/dyre problemet jeg kan tenke på er å få tak i ny topp og få den slipt hos en maskinist, men nå snakker vi langt under 40k. Kamakslinger, ventiler og løftere kan du bytte eller flytte over, så ville ikke brydd meg om alder eller km-stand, da din bytting uansett vil gjøre det bedre enn originalt.

 

http://www.ebay.com/itm/BMW-CYLINDER-HEAD-SURFACED-TESTED-E36-E34-E39-M50-S50-M52-S52-325-328-525-528-M3-/262140132668?hash=item3d08c4fd3c:g:29YAAOSwyQtV5JZr&vxp=mtr

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Du får ikke 150k for en M3 med defekt motor. Hvem gidder det når du får kjøpt godkjent ombygde biler med fungerende motor til under 100k? Mot vinteren så går fungerende originalbiler til under 170-180k også. En S50 får du for 30-40k, så det er bare å bytte. Jeg skjønner dog ikke hvordan dama di greier å kjøre bilen til den stopper. Må vel ringe noen bjeller når en rød lampe kommer opp i dashen og lyser en god stund. Kjøper heller ikke det med plastposen, tror det er noe annet som var feil her.

Lenke til kommentar

Nei, derfor det er rimelig uaktuelt å selge som den står. Da hun ringte meg så måtte jeg forklare hvor hun skulle se for å finne ut om den var varm eller hva som hadde skjedd. Hun ante seriøst ikke hva noen av målerene betydde. Noen er faktisk helt tilbakestående når det kommer til sånt. Det med posen er faktisk sant. En kamerat hadde møtt en blå bmw med plast som dekket 70% av fronten på bilen da han var på vei inn til oslo. Han tenkte selvfølgelig ikke langt nok til at det kunne være min bil. Ganske håpløst av han også faktisk. Men, shit happens

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Er jo varierende tekniske kunnskaper hos mange. Min bedre halvdel syntes jeg skifta motorolja alt for ofte, men gjorde det etter skiftinterval på 8k km som er anbefalt. Men forklarte det bare rolig og greit så skjønte hun hvorfor. Hu har i det minste såpass forståelse og kan biler godt nok til å stoppe vis noe ikke stemmer på dashen.

Lenke til kommentar

Fruen her kjørte også bilen til skjæring grunnet oljemangel. Kom ikke noen varsellamper, men jeg hadde stoppet om jeg hørte båtlyd. Sånt legger dessverre ikke de fleste hunkjønn merke til.

 

.. Heldigvis var det hennes egen bil, en billig gammel 106.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Kom over noe merkelig i dag. Byttet forsikringsselskap i mai før hovedforfall, da premien gikk betydelig opp pga. bonustap etter en kaskoskade. Fikk et mye bedre tilbud hos et annen selskap med 30% redusert bonus (fra opprinnelig bonus før skade) og slo meg til ro med det. Fikk så en e-post fra mitt nye selskap i dag om at de hadde fått bonussvar fra mitt gamle selskap og at jeg var satt opp til 70% bonus igjen, med tilsvarende redusert premie. Spurte så hva dette skulle bety, og fikk bare til svar at når man tegner ny bilforsikring sjekkes bonus opp mot det gamle selskapet. I dette tilfellet viste det seg at bonusen min var høyere enn først antatt.

 

Hva kan ha skjedd her? Forstår ikke hvorfor mitt gamle selskap har satt meg opp/oppgitt høyere bonus. En kamerat av meg fikk tilbakeført bonusen sin etter en kaskoskade for en stund siden, etter at de hadde "gjennomgått saken på nytt igjen". Men siden jeg ikke er kunde i mitt gamle selskap lenger, er det vanskelig å vite hva det er som har skjedd hos dem.

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar

Vært på en aldri så liten guttetur de siste to ukene fra Norge til Italia. Ble 5000 km kjøring på meget kort tid det :)

Først Porsche-museet, så BMW, så ballet det på seg med Ducati, Ferrari, Lamborghini, Alfa Romeo, samt Imola og Monza-banene.

 

Kan bare starte med å si at BMW-museet var helt rått. Uten tvil turens "høydare". Aldri sett et så komplett og fantastisk museum. Porsche var ikke i nærheten av samme kvalitet og utvalg. Porsche var skuffende fordi det ikke føltes som et museum, men mer et sted for å selge biler.

Det var stilt ut masse nye modeller, istedenfor å stille ut gamle klassikere. Da går jeg jo heller bort til Porsche-butikken rett over gata om jeg vil sjekke ut nye modeller.

Porsche med sine legendariske motorer, hadde ikke stilt ut en eneste motor på display. Hos BMW stod N52-N55 stilt på rekke, pluss masse annet snacks. BMW hadde stilt ut mer eller mindre "alt" de har, fra starten på firmaet, til nyere tid. Pluss den hellige gral med en nydelig M3 Sport Evo, en M1, 635CSL, ++. Ville så klart tatt turen innom Porsche, for det er et fint museum, men BMW var rett og slett imponerende.

 

Ferrari og Lamborghini var veldig bra, men betydelig mindre museer. _Mye_ porno på fire hjul. Ducati var også veldig fint. Fikk både guidet tour på fabrikken, pluss så mye tid du ville på museet for en veldig billig penge. Kult å se hvordan Ducati fortsatt praktiserer at ting gjøres for hånd, og ikke med roboter. Veldig stolte av arbeidet sitt. Typisk italiensk!

 

Alfa Romeo er jo bare kunst det også, så måtte ta turen innom. Kjempebra museum, med et utrolig spekter av forskjellige biler. Veldig flinke til å stille ut i kronologisk rekkefølge, hvor det er gøy å se utviklingen på bilene. 

 

Imola og Monza blir jo bare å svippe innom for å se, men har man flaks så skjer det ting også. Var dessverre ikke noe som skjedde på Imola, men tårevått og ta turen bort til minnesmerket for Senna. 

På Monza derimot var det Bike Week, så der var det fult kjør. Litt flaks må man jo ha :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var innom BMW i München tidligere i år, enig i at det er et rått museum! 

 

Dro dere innom BMW Welt for å prøvekjøre noen ///M biler da? Det var ganske nedtur da vi kom dit og fikk vite man måtte ha med pass for å leie en bil. Hadde ikke nølt i ett sekund hvis jeg kunne få en M6 Grand Coupe for €75 i en time :D

 

Sikle sikle https://portal.bmw-on-demand.de/index.do?action=display#modell

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

BMW-museet høres helt rått ut. Selv om jeg ikke er BMW-fan sier jeg ikke nei tak til en omvisning i suksesshistorien BMW motorsport med motorer og det hele.

Trodde dog at Porsche hadde hele bilhistorien sin i en "loop" hvor du starter øverst og tråler nedover fra bil til bil gjennom hele historien?

Kan ellers anbefale Autostadt sterkt. Der er det mye å se på tvers av merker, samt et og annet å finne på i tillegg.

 

Jeg var selv hos Lamborghini og Ferrari i påsken i år. Lagde et innlegg i tråden her om det, med noen bilder. Er så heldig å få ekstraservice hos Lamborghini som følge av jobben så jeg fikk sitte på en testrunde med en av fabrikkførerne og det gjorde inntrykk. Ikke det at vi grisekjørte, men den skal jo testes. Ellers går du over gata til Bullbar og leier en Huracan for ca 2500,- for 20 min. Drit i boksbrusen til 10 Euro stykket...

Ferrarimuseet var fett, men vedig mye støy utenfor i form av aggressive selgere som solgte testturer i 458 samt "originale" Ferrariprodukter.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Porsche-museet er i en slags loop ja. Går kronologisk, men de hadde blandet en del nye biler inn der også. Følte det manglet mange modeller der som de lett kunne ha stilt ut (70 og 80-tallet spesielt). Manglet blant annet flere legendariske Le Mans-racere, flere RS-modeller, samt en del annet.

Helt klart et bra museum, men BMW var bare så imponerende. Er du virkelig glad i motor og bil kan man bruke mange, mange timer der, og jeg er heller ingen stor BMW-entusiast. Museet var jo enormt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...