Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Kurrant jobb det. Skyld på saltinga. Har 1 bremserør som jeg skifter nå samt bremseslanger. Ferdig i morgen tidlig tar en tur bortom verkstedet å snakker med dem. Ene feilen jeg fikk mener jeg ikke er reel. Testet med både henger og multimeter uten at den dukker opp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bittersweet ja. Ikke moro når ting ikke er i orden, men så er også bilen min i hovedsak kun for pleasure, så det at den står i garasjen er vel så greit.

 

Er det forresten noen her som kan uttale seg om stålrør vs. kobberrør? Hører veldig mye forskjellig fra diverse steder om at kobber er noe drit, stål er unødvendig, kobber varer lengre, kobber ruster med en gang, stål er noe herk å jobbe med, osv.

 

Jeg tenker jeg bare går for den billige løsningen med universal kobber, gitt at ting er skikkelig og sikkert. Må jeg bytte rørene til neste EU-kontroll så går det bedre enn å flakse med OEM-rør, og slippe ned travers og bensintank.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Til en Mercedes så bestilte jeg i metall. På min egen bil så kjøpte jeg originalrør så blir morro å få alt på plass i morgen. Ble litt lei bremserør etter i fjor da jeg skiftet alt på en bil. Så litt deilig å få det ferdig

Lenke til kommentar

Faen og jeg sliter med den ene bolten til demperen bak. Sitter noe så inn i helvete! Byttet bremser på begge sider bak, i tillegg til demper og fjør på den ene siden. Men på den andre siden så nekter bolten å gi etter, begynner å bli litt rundere på kantene også nå. :hm: Er det noe risiko og kutte bolten med vinkelsliper som siste utvei? Påfyllingsrøret til dieselen går jo rett ved siden av. 

Lenke til kommentar

Du bør bruke 6-kanta pipe for å ikke runde bolter og muttere, 12-kanta er oppskrift på runde bolter. Heller slå på skrallen eller latmannsarmen enn å dra. Muttertrekker/slagtrekker med kraftpipe kan være noe. Hvis det er en gjennomgående bolt som du like så gjerne kan knekke så kan du stramme den så hodet knekker av.

Lenke til kommentar

Takker for gode råd! Men hvordan er det å bruke varme såpass nærme en gassdemper? Bare være forsiktig så burde vel det gå greit. 12-kant pipe hadde vært lurt, men nå har jeg ikke det dessverre. Den er så knotete plassert også, så jeg kommer ikke til med slagdrill eller en latmansarm. 

Lenke til kommentar

Her hadde jeg det mindre "morro" når jeg knakk luftenippelen på caliper på bilen. 400kr og brukt del fra lokale høggern så fikk jeg det fiksa. Er så typisk at slikt skjer når man er sliten etter å ha liggi lenge under en bil og det er det siste man skal før man er ferdig med jobben. I morgen så blir det å sandblåse før man lakker opp litt :)

Lenke til kommentar

Går ikke. Den ene bolten til demperen rikker seg ikke, og nå er den trolig ødelagt av alle forsøkene mine. Må bare få den ned på verksted og håpe de kan ta på seg en hastejobb. Fikk montert fjærene da, men jeg tror jeg må ha fått feil selv om de var så godt som like som de gamle. Bilen er skyhøy bak, og da mener jeg SKYHØY!

Lenke til kommentar

Går ikke. Den ene bolten til demperen rikker seg ikke, og nå er den trolig ødelagt av alle forsøkene mine. Må bare få den ned på verksted og håpe de kan ta på seg en hastejobb. Fikk montert fjærene da, men jeg tror jeg må ha fått feil selv om de var så godt som like som de gamle. Bilen er skyhøy bak, og da mener jeg SKYHØY!

 

Får du grep rundt bolten, eller er den ødelagt? Rekkefølget går som følger: Latmannsarm, latmannsarm + hammer, latmannsarm + hammer + varme, dremel, vinkelsliper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvordan er det å bruke frysespray på vanskelige bolter?

 

Forresten, noen som vet om første generasjon Saab 9-3 er grei? Leste om smøreproblemer, men har ikke funnet noe mer konkret om det. Skal ha vinterbil til under 20 000, og Saab er foreløpig det eneste som frister.

Lenke til kommentar

Hvordan er det å bruke frysespray på vanskelige bolter?

 

Har prøvd Würth sin spray, "Blue Ice" eller noe i den duren. Funket ikke for meg, men det kan godt være fordi det var vanskelig komme til å få sprayet på bare bolten. Det ble nedkjøling av bolt og mutter samtidig, altså ikke optimalt.

Lenke til kommentar

Hvordan er det å bruke frysespray på vanskelige bolter?

 

Forresten, noen som vet om første generasjon Saab 9-3 er grei? Leste om smøreproblemer, men har ikke funnet noe mer konkret om det. Skal ha vinterbil til under 20 000, og Saab er foreløpig det eneste som frister.

Kurrante biler det. Skal være greie å skru på også. Kan jo høre med folket i SaabTurboClub så får du litt mer svar. Jeg har slv mer erfaring med 9-5 sia det er det jeg har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...