Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Det er xenon ja. Tenker jeg prøver pumpen i morgen, og stikker til høggeren hvis det ikke er liv i den.

 

Driver forøvrig å bytter coilovers til et sett med riktige papirer. Ingen fortalte meg at det var så mye jobb. Bremsekalippere må av, lenkearm må av, støttestag må av, coilene må komprimeres og så kan tårnlageret skrus av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er xenon ja. Tenker jeg prøver pumpen i morgen, og stikker til høggeren hvis det ikke er liv i den.

 

Driver forøvrig å bytter coilovers til et sett med riktige papirer. Ingen fortalte meg at det var så mye jobb. Bremsekalippere må av, lenkearm må av, støttestag må av, coilene må komprimeres og så kan tårnlageret skrus av.

Bør være unnagjort på 1.5-4 timer om du har alt av verktøy og deler tilgjengelig. :)

Lenke til kommentar

Pleier gå sakte første gangen på en "ny" modell, ble 5 timer selv sist gang (som var førte bmw for min del) på e46'en, brakk forøvrig ett par bolter som gjorde at jeg måtte improvisere og sveise en god del, byttet dog bremseskiver&klosser i samme slengen.

 

Nå derimot, som det meste er nytt og uten 14 år med saltmisbruk, samt. lagt inn med riktig moment og alupasta tror jeg hele operasjonen skulle tatt adskillig mindre tid :)

 

Rekorden er forøvrig 40 minutter på en golf 2 , i en carport, uten muttertrekkere og annet luksusverktøy. /humblebrag

Lenke til kommentar

Mesteparten av tiden gikk på nybegynnertabber, og bolter som sitter godt. Jeg tok for eksempel ikke av kalipere før jeg løsnet lenkearmer, støttestaget og fjærbeinet, så der sløste jeg mye tid. Var også dum nok til komprimere coils før jeg løsnet tårnlageret, så måtte slippe litt av komprimeringen for å få friksjon nok til å skru det av.

 

Nå som jeg jobber på andre siden så går det mye fortere, så kunne sikkert klart det på halve tiden om jeg måtte gjort det igjen. Jeg kan ikke måle tid da, siden jeg må vente på noen nye kuleleddmansjetter, støtdemperputer og spylerpumper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er jo litt bratt lærekurve noen ganger, men man lærer jo mer man gjør ting. Husker jeg skulle bytte bremseskiver på en merce som hadde kast i skivene og tror jeg brukte rundt 10min toppen på skift av skiver m/belegg :p . Skulle raskest mulig bort igjen på verksted for godkjenning så da ble det tempojobb :) .

Lenke til kommentar

Vente på deler er en klassiker og at når noe har vært på bilen i x antall år så ryker noe når man skal gjøre noe annet. Hadde en bil i garasjen her i 2 måneder for skifting av bremserør, kalipere, skiver, gummismultring mellom drivaksel og automatkasse m.m. Bare man demonterte noe så røyk kanskje en gummimansjett som var flere ukers leveringstid på eller at en eller annen bolt eller mutter måtte skiftes. Eller så fant man noen andre morsomme feil på kjøretøyet :p

Lenke til kommentar

Hvordan takler dere folk som kommer med latterlige utsagn angående utseende på biler?

 

Kjørte forbi en opphoret sølvfarget T23 celica med styling, uten senk, stygge kantkjørte, ekle 16" kantfelger, og kollegaen min i passasjersetet sier "hvordan bil er det?" jeg svarer "ekkel celica t23" spol fram 5 minutter og det dukker opp en vinrød, moderat stancet, s14a på legit volk te37 høyglanspolerte felger, orginale fangere/utseende utenom felgene, senk, litt camber og japseloff.

 

Får jo hakeslepp da det er så latterlig sjeldent man ser sånt her i byen, sier (*forstatt i sjokk*) så, du, det der? 

 

Han svarer "Den røde?, jeg så var finere" 

 

Snakket ikke mer med kollegaen min den dagen.

 

 

Edit:

hadde liksom forstått det om det var ei tøtta, de får lov til å mene absurde ting angående biler osv.

Endret av Primer4
Lenke til kommentar

Enig, finnes mange fine celicaer, men etter T23 synes jeg det er liksågreit at de lot modellen dø ut. 

 

Er sikker på at om dette skjedde i russland ville den russiske versonen av meg kjørt ut i veikantet og gitt kollegaen min fire-fem ørefiker. :)

Lenke til kommentar

Vet ikke om flere enn meg har lagt merke til det i det siste, men det virker som om kvinnene er mye flinkere til å felle ned taket på cabrioletene for tiden enn hva menn er. Enten de kjører Mini, Beetle, 911 eller gammel Megane - de fleste kvinner jeg ser i cab om dagen har felt ned taket. Menn derimot - der er det tynne greier. Nå er ikke 7-8 cabrioleter per kjønn mer enn anekdotisk bevis, men nok til at jeg har lagt merke til det.

Lenke til kommentar

Greit med riktig verktøy, slik at jeg har det til neste gang. Prøvde å slå litt på godset, men om jeg slo til mer så hadde jeg løsnet alt annet enn endeleddet. Prøvde også gaffel, men den ødela kuleleddmansjetten.

 

Er trolig billigere for meg å eie riktig verktøy fremfor å drive å hamre på ting. Kanskje når jeg også blir proff så kan jeg begynne å fikse ting med slegge.

Lenke til kommentar

@Loverdose: rutelim er det samme som man limer inn en frontrute med og har hørt at man har limt spoilere med det før i allefall :p .

Ja, det lå i navnet, hehe. :p

 

 

TEC7.. lykke til med å få av senere da.

Eller Sikaflex 291 som jeg vil påstå overkjører TEC7 anytime.

Dog må du mene å bruek sikaflex, for du får ikke vekk greiene igjen..

 

 

 

Jeg limte styling med Sikaflex. Kan anbefales dersom du absolutt ikke skal ha det av igjen. Til og med å subbe bilen langs kanalen gjorde skade på stylingen, men ikke limskjøten.

Den skal ikke av igjen, planen er at den skal sitte støpt til bilen ikke er mer. Har ikke fått festa den enda fordi jeg fortsatt er litt usikker og har maks noia for at den skal løsne. Så de fleste som har festet spoilere og annen styling har brukt Sikaflex og/eller rutelim? Siden jeg er en paranoid noiaklump pøser jeg sikkert på med begge deler... Den må liksom sitte gjennom alt (sett bort ifra maskinvask, må nok bli for hånd etter den er satt på). 

 

Edit: Vurderer bakrutesenker også på bilen men er usikker på om bakruta blir litt for smal da. Bør den i så tilfelle også festes med sikaflex eller rutelim? Hvorfor i huleste får man med dobbelsidig teip om det er en dårlig idè forresten? :p 

Endret av Loverdose
Lenke til kommentar

Hva skal man med endeleddsavtrekker? Det har jeg aldri brukt i mine 8 år som "proff". Like effektivt med en 2/3-kilo slegge. Den kan man bruke til andre ting også ;)

 

Det er nå avhengig av situasjon. Husker vi var to som bytta på å slå med slegge og prøvde å ha trykk med spett samtidig, tok faen meg en halvtime om ikke mer. Avtrekker hadde vi ikke, men det hadde nok gått på langt kortere tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...