Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-68389

Enkelte ganger så frister det meg å selge bilen min og kjøpe meg en ren morobil istedet, slik som en veteran. Er litt lei av å være for redd for bilen til å tørre å skru på den for moroskyld, og jeg har aldri hatt et faktisk behov for bilen min som sier at jeg trenger noe moderne, praktisk og behagelig.

 

Problemet er selvsagt at jeg er for glad i min nåværende bil til å ville selge den.  :glare:

 

Er skråsikker på at jeg kommer til å bli som min far, med 4 forskjellige biler.

En veteran skaffer man i bestefall som bil nummer 2. Man skrur ikke for moro skyld, man skrur fordi det trengs og fordi man først da nyter dét. Skrur man for moro skyld så ender man opp med å "fikse" noe som ikke er et problem. Don't do it! 

Det er veldig greit å ha noe litt nyere som sjeldnere streiker, i tillegg til disse hersens EU-kontrollene. Når du har noe som funker, da er du klar for et prosjekt. Har du kun et prosjekt blir du gæren fordi du må ta bussen så ofte...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min nåværende bil har samme bruk som en bil nummer 2. Har aldri hatt behov for en daily driver.

 

Skru for moroskyld er nettopp for å skru for moroskyld, gjerne for å trene på ting. Skulle gjerne ombygget en motor eller utført noe karosseriarbeid en gang i min levetid, men det kommer jo ikke til å skje på min nåværende bil der det blir dommedag om jeg får så mye som en skrape i lakken min.

 

Det som er så greit med min livssituasjon er at jeg egentlig kan drite i om bilen tryner på EU-kontroll, noe som bare betyr at jeg har noe å drive med i helga. Man trenger ikke en bil i Oslo. Spesielt ikke når man er en student som bor 15 minutter fra universitetet.

 

Dilemmaet er selvsagt at jeg er veldig fornøyd med min nåværende bil, og jeg kommer ikke til å ha hjerte til å selge den. 

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Min nåværende bil har samme bruk som en bil nummer 2. Har aldri hatt behov for en daily driver.

 

Skru for moroskyld er nettopp for å skru for moroskyld, gjerne for å trene på ting. Skulle gjerne ombygget en motor eller utført noe karosseriarbeid en gang i min levetid, men det kommer jo ikke til å skje på min nåværende bil der det blir dommedag om jeg får så mye som en skrape i lakken min.

 

Det som er så greit med min livssituasjon er at jeg egentlig kan drite i om bilen tryner på EU-kontroll, noe som bare betyr at jeg har noe å drive med i helga. Man trenger ikke en bil i Oslo. Spesielt ikke når man er en student som bor 15 minutter fra universitetet.

 

Dilemmaet er selvsagt at jeg er veldig fornøyd med min nåværende bil, og jeg kommer ikke til å ha hjerte til å selge den. 

Ok, du er en utfordring, altså ikke en typisk bilist :)

 

Likevel, fortsetter du tankegangen om å skru for moro skyld. Jeg skal gå litt dypere inn så du skjønner hva jeg mente. 

INGEN mekaniker skrur for moro skyld. Man skrur KUN for å fikse noe som faktisk er et problem. Sannheten er at om man prøver å eksperimentere med ting som faktisk funker, så er sjangsen stor for at resultatet blir værre. Akkurat som en kunde av meg der jeg jobbet, som skulle montere det som kalles undertray på motorsykkel, selv. Kunden hadde null peiling, monterer en drillbit i drillen sin og driller i vei. Resultatet ble at han hadde drillet hull gjennom ECU'en sin, hvilket er hjernen til sykkelen med medfølgende store feil. Dette var en splitt ny sykkel attpåtil. Så hadde vi folk i andre enden som ønsket å sette sykkelen på verkstedet for montering av noe som kalles trådsneller til depotstøtte. Du skrur inn en skrue i svingarmen, så er du ferdig. Jeg pekte til og med for kunden hvor han skulle skru den inn, men nei. Dette ble for komplisert :)

Det jeg prøver å få frem er at om du er veldig interessert, så skaffer du deg f.eks en motor med mye feil, for da har du faktisk noe å fikse. Du skrur ikke en ny motor i deler fordi du tror at ekte mekanikere digger dette. Nei, de ønsker kun å løse virkelige problemer...

If it ain't broke, don't fix it....

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi er på samme side. Jeg snakker om å tørre å fikse problemer, og faktisk ha noen problemer. Hva du liker og ikke liker bør ikke overføres til meg, da jeg hadde funnet veldig mye interesse i å modifisere eller demontere en bil for moroskyld, selv om den ikke er ødelagt.

 

Forstår jeg poenget ditt riktig så prøver du bare å si at jeg ikke bør skru på min BMW eller veteranbil fordi jeg kan, da unødvendige reparasjoner kan gjøre ting verre. Poenget mitt er at jeg heller vil ha en bil jeg kan ha det moro med, slik som engine-swaps, trimming og modifisering, noe jeg ikke kan med min nåværende bil som enda har en del markedsverdi.

 

If it ain't broke, don't fix it er allerede den filosofien jeg har på min bil. Jeg har lyst på en bil jeg kan ha det moro med, om jeg så ender opp med å drille gjennom ECU og hive bilen på dynga. Det er nettopp denne stuck up holdningen du beskriver som jeg ikke ønsker, da jeg vil ha en bil jeg kan drite i om jeg hiver rådene i asfalten.

 

Din holdning beskriver min nåværende holdning til min nåværende bil. Hvis jeg får meg en bil jeg ikke er så redd for så kan jeg kvitte meg med din holdning, fikse ting for moro skyld, modifisere bilen slik som jeg vil og ikke være redd for å sage opp karosseriet fordi det vil fjerne 80% av markedsverdien.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Dilemmaet er selvsagt at jeg er veldig fornøyd med min nåværende bil, og jeg kommer ikke til å ha hjerte til å selge den.

Det er alltids vemodig å selge en bil man er fornøyd med og glad i, men det er ikke vanskelig å finne en annen bil som kan ta denne plassen.

 

Har du faktisk ikke behov for bil så selg den du har nå og så realiserer du denne drømmen du har her. Det som er sikkert er at du kommer ihvertfall til å angre om du ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Tror jeg skal eie bilen min litt til og se hvor livet tar meg, nå som jeg snart fullfører utdanningen min. Hvis ting ikke forandrer seg så tror jeg kanskje bilen skal byttes i en E31, E24, R129, MR2, MX-5 eller noe enda sprøere.

Lenke til kommentar

Enkelte ganger så frister det meg å selge bilen min og kjøpe meg en ren morobil istedet, slik som en veteran. Er litt lei av å være for redd for bilen til å tørre å skru på den for moroskyld, og jeg har aldri hatt et faktisk behov for bilen min som sier at jeg trenger noe moderne, praktisk og behagelig.

 

Problemet er selvsagt at jeg er for glad i min nåværende bil til å ville selge den. :glare:

 

Er skråsikker på at jeg kommer til å bli som min far, med 4 forskjellige biler.

Er jo ingen uting å ha flere biler :p? . For øyeblikket har jeg 3 stk , 2 av dem er veteran .

Lenke til kommentar

S2000 er absolutt noe jeg kunne tenkt meg, om det ikke hadde vært for at de har blitt så overpriset.

Ble solgt en nettopp for rundt 120. Var en del fiks på den, men ikke så ille.

Ulyd i motor blant annet. Hadde vært fint prosjekt for deg.

Lenke til kommentar

Hvis jeg bare hadde hatt plass...

 

 

Ble solgt en nettopp for rundt 120. Var en del fiks på den, men ikke så ille.

Ulyd i motor blant annet. Hadde vært fint prosjekt for deg.

 

Krever baller å ta en bil til 120k med ulyd i motoren da. :p

 

120k er ikke alt for mye, men det blir litt det samme som med min nåværende bil, der jeg tenker litt for mye på å holde verdi. Det er litt krise når du er fattig student og fremtidig fattig gjeldsslave/nyutdannet.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Du har en e39 520i, greit at det er lav km og facelift, samt at du har blitt glad i bilen, men markedsverdien er nå ikke særlig høy. Går nedover den, enda bilen bare skulle stå i garasjen. Noe sjelden bil er det jo ikke.

Lenke til kommentar

Det skjønner jeg, den pengesummen er ikke noe lommerusk for meg heller, men når bilen er såpass vanlig i omløp så går verdien ned i takt med at bilen blir eldre, enda du prøver å tukle minst mulig med den. Største verditapet blir altså pga alder og ikke pga tukling.

Lenke til kommentar

Absolutt. Verdien på bilen ligger for det meste i sen årsmodell (2003) og under gjennomsnittet kilometerstand (128k). Men jeg har fortsatt ikke vilje til å endre noe på bilen på tross av dette, og alle modifikasjoner jeg gjør er reverserbare. Poenget jeg prøver å ventilere her er at jeg ønsker meg en bil jeg ikke bryr meg om, som jeg kan ha det moro med og muligens ødelegge i prosessen. Ikke helt på vrakpant/volvo 240 nivået, men heller ikke på det nivået der man begynner å bry seg for mye om bilen, slik som jeg gjør nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

S14 da, den er jo ikke alt for dyr. God deletigang på nye og brukte deler, samt at deler ikke koster en arm og et bein.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...