Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Sålenge man har automatgir så har man en hånd ledig, og det tar såpass lite hjernekapasitet å kjøre bil at de fleste klarer helt fint å snakke i tlf og fortsatt være en sikker sjåfør, men regelen er vel der for dem som ikke klarer 2 ting på en gang. Et forbud på ledningshandsfree og/eller løs mobil er jo helt hjernedødt, og burde endres asap.. For ikke å nevne forslaget med å forby ekstern GPS, hjelpe meg for noen esel som styrer dette landet.

Er det ulovlig å presse hånden mot bluetooth biten man har i øret også? Det burde det være, fordi hvor du har hånden er det eneste som skiller å snakke i vanlig mobil kontra handsfree.

Å skrive sms eller surfe på nett mens man kjører er det eneste som gir mening i å forby spør du meg.

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Jeg snakker i håndholdt mobiltelefon selv av og til, så dette er på ingen måte noen moralpreken.)

Egentlig burde det vært totalforbud mot å snakke i mobiltelefon i bil. Det er samtalen som er problemet, ikke det at man faktisk bruker hånda. Den tar fokuset bort fra veien, og den du snakker med kan ikke lese situasjonen slik som en passasjer - og kan dermed ikke holde kjeft når det trengs.

http://nernett.no/?do=article&id=8428

• Liker 2
Lenke til kommentar

(Jeg snakker i håndholdt mobiltelefon selv av og til, så dette er på ingen måte noen moralpreken.)

Egentlig burde det vært totalforbud mot å snakke i mobiltelefon i bil. Det er samtalen som er problemet, ikke det at man faktisk bruker hånda. Den tar fokuset bort fra veien, og den du snakker med kan ikke lese situasjonen slik som en passasjer - og kan dermed ikke holde kjeft når det trengs.

http://nernett.no/?do=article&id=8428

Kunne ikke vært mer enig, men man må jo på en måte også være kapabel til å ta nødvendige samtaler spontant. Jobb og familie er viktig, og da er det ganske viktig å kunne ta imot samtalene.

Lenke til kommentar

Trodde det med fastmontert mobil kun var hvis man faktisk skulle bruke mobilen jeg...

Jeg har handsfree-sett der jeg kan svare på telefoner med en knapp på settet, og faktisk ringe med ved bruk av stemmen, mobilen kan ligge trygt i lommen hele tiden, men det er altså "tryggere" om jeg skrur fast mobilen i dashboardet og taster på den?

Veldig bra regel, men igjen, det er mye som er bakvendt når det gjelder bil :hrm:

Lenke til kommentar

Stemmer det.

Det handler jo uansett om å bruke hodet selv. Trenger vi virkelig regler for alt på detaljnivå? Denne burde holde i massevis (+ bruk av hodet):

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer jo aldri til å ende opp slik, men kult konsept, absolutt.

Fordelen med A-klassen slik den er i dag er jo at man sitter utrolig høyt, noe som er veldig komfortabelt. Ser ikke ut som det forsvinner dersom man baserer en ny modell på det konseptet, og det er jo litt kjedelig.

Lenke til kommentar

Kommer jo aldri til å ende opp slik, men kult konsept, absolutt.

Fordelen med A-klassen slik den er i dag er jo at man sitter utrolig høyt, noe som er veldig komfortabelt. Ser ikke ut som det forsvinner dersom man baserer en ny modell på det konseptet, og det er jo litt kjedelig.

Er nok rimelig sannsynlig at dette er grunnlaget for den neste generasjon A-klasse, ja. Men B-klasse er jo fortsatt en liten, høyreist bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...