Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Lot en kompis øvelseskjøre med bilen min i går. Han syntes den var bedre å kjøre enn Toyotaen han og kjærringa hans har gitt. Jaja, og betalte under 30k for min bil og den er i god teknisk tilstand. EU om noen måneder som jeg tipper den går rett gjennom. Og etter den skal motor bli tatt ut og mye slitedeler bli skiftet bare for å gjøre det.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører en Saab 9-5 2.0t Vector 2002 modell :) . Kjøpte den i august i fjor for 30k med omreg. Har nå kjørt over 20k med den og det eneste jeg har gjort er skifte og flush av olje på girkassa og vanlig service (oljeskift med avtagning av bunnpanne og bytte av ventildekselpakning). Understellsbehandla den i fjor høst også. Så billig bilhold kan man si.

Skrur bil selv så har en greit utstyrt garasje når det kommer til verktøy :)

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

BMW er jo ikke kjent for å være akkurat billige når det kommer til feil :p . Men på Saab 9-5 så har det vært ett kjent problem med oljesludge så tar ned bunnpanna noen ganger ved oljeskift. Da tar skiftet noen timer i forhold til minutter. Ligge på rygg under en bil er ikke det mest komfertable heller. Tipper det jeg skal gjøre på bilen til sommeren kommer på rundt 10-15k i deler og det er da en del jobb på motor og skifte mest mulig deler der i forbindelse med reg. kjedet er planen og andre ting som blir lettere når motor er ute. Og om sommeren er jeg ikke avhengig av bilen så mye så da kan den fint stå en ukes tid mens jeg "koseskrur" på kveldene.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva status er på amerikanske markeringlys?  trur det var i april i fjor jeg først så i en din side artikkel at det var foreslått at det skulle bli tilatt fra 2016 . Så i høst mener jeg at solvik olsen postet på facebokk at det var vedtatt engang i høst ,men er usikker.

prøvde å google litt ,men google var ikke min venn og jeg fant egentlig bare den samme dinside artikkelen.

så er det noen her som kan kaste lys over saken? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Skal jobbe litt under bilen snart. Liker ikke å la bilen stå på bukker, så tenkte det er like lett å la bilen stå på fire hjul. Altså legge fire hjul under hjulene som allerede står på bilen. Noen som ser noe negativt med dette? Det er noen billige originalfelger, så jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye om de. 

Lenke til kommentar

Jeg selv ville brukt bukker...
 husker jeg skremte fattern når garasjejekken velta med bil oppå. Landa heldigvis oppå understellsbukken min. Hvordan skremme skiten ut av folk :p . Hadde heldigvis ikke krabba under enda og dreiv å sikra meg før jeg skulle starte.

Hatt noen morsomme dager med hengerkjøring her nå. Kjørte i krabbefart med henger gjennom ett boligområde her da jeg hadde sikra lasta skikkelig, men det så ikke pent ut og ville ikke ta sjangser. 4t stropper og full pakke.

Nå i distriktet her var det nok en luring som dreit seg ut med henger og stengte en veg i over 1t. Er så fantastisk.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått hilset på Lamborghini og kan anbefale et besøk på det sterkeste. Museet har mange flotte biler gjennom hele historien og er et must. Jeg fikk eksklusiv invitasjon til å se fabrikken, og hvordan de setter sammen bilene fra A til Å, samt alle avdelingene. Å få sitte på i en Aventador SV ut på landeveien med en av fabrikkførerne kronet verket - Gud for en bil og en opplevelse for livet.

Fotoforbud på fabrikkbesøket, men ikke i museet så her er noen bilder:

post-116700-0-62493300-1458691921_thumb.jpg

post-116700-0-99679100-1458692066_thumb.jpg

post-116700-0-80404100-1458692206_thumb.jpg

post-116700-0-64302700-1458692369_thumb.jpg

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Litt info for de som er interessert:

Lamborghini ligger 25 minutter fra Bologna og Ferrari ytterlige 35 minutter unna der igjen.

Lamborghinimuseet koster 50 Euro, Ferrari skal bare ha 10. Er du tidlig på den fikk jeg vite at du kan søke om guidet tur hos Lamborghini. Du må kjøpe billett i museet for dette og det er svært begrensede plasser.

I Sant'Agata Bolognese der Lamborghini holder til kan du på andre siden av veien betale for å prøvekjøre eller sitte på i en Huracan eller Aventador. Mat og drikkene der er dyrt og servicen ræva.

I Maranello er Ferrari big business og mange livnærer seg på effekter og kjøreturer. Ikke fall for de gutta som hijacker på parkeringsplassen - book heller via Ferrari eller en av deres partnere. Spis på Cafe James rett overfor museet - god mat, god service og ikke så dyrt.

Lambomuseet har bilene fra oppstart til dagens modeller og en del konseptbiler, Ferrari har mange flere biler, mange klassiske og en del nye samt Formel 1, men de har helt glemt 80-tallet :(

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Ble en anelse misunnelig nå...

Tro meg på at jeg har gledet meg lenge til dette. Sterkt anbefalt dersom man er i Italia :)

Jeg må bare få den ungen som ventes, satse på det blir en sønn (blir sikkert jente) få ungen bilinteressert, bør gå greit, også ta turen :-P

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Om håndbrekket på en måte skulle slutte å fungere, og bilen din triller av hjulene så kan det gå riktig ille. Har du ikke struktur under bilen du kan plassere bukker på?

Joda, men liker ikke å jekke i kanalene. Vil helst unngå det om jeg kan. Mulig jeg kiler en planebit mellom bremsepedalen og stolen, får se hvordan jeg løser det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...