Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Personlig så ser jeg ikke problemet med nærlys og tåkelys midt på dagen med tørr asfalt, men det er ikke lovlig nei.

Som StaBBer sier så er det parklys og tåkelys som er den lovlige kombinasjonen, så lenge det er lyst ute. Du må også bytte over til nærlys i tunneler. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, en ting er sikkert og det er at det er mye rar lysbruk ute å går. Også temmelig mange som kjører med defekte pærer.

Byttet luke på bilen min for litt siden og etter det så hadde jeg ikke spyling på bakruta plutselig lenger. Jaja, tenkte at det måtte være under kledninga i taket hvor jeg kobla ledninger og starter feilsøking. Hele vegen til motoren hvor det etter tilbakeslagsventilen er potte tett :p . Så staka med en ståltrådbit og rens av dyser og voila. Men satans så mye en må demontere. Ikke rart  enkelte gir faen i selv slike ting.

Lenke til kommentar

Tror det er på tide at det er noen lyskontroller. Burde vært det på vinteren i allefall. Er det en moped, sykkel eller hva er det som kommer i møtet. Nei, det er en bil med ett lys i mørket. Selv så var jeg som nevnt tidligere på veg hjem, får melding på dashen at det er defekt pære forran. Greit, stopper på Torshov bilrekv. å kjøper pære, bytter og alt er i orden. Er man ute med bilen er det jo ren og skjær latskap å ikke skifte en defekt pære.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

To personer som jobber i samme bygg som meg har kjørt rundt med manglende lys siden i høst en gang..

Den ene bilen er en firmabil, de siste ukene kjørte han bare med DRL, siden begge nærlyspærene var ødelagt.. Så var bilen på service, og nå har han lys igjen.

Jeg sendte til og med mail til firmaet, de gidder ikke bry seg.

Ei kjærring i samme bygg kjører rundt i sin Fiat 500 med defekt venstre nærlys, det har hun altså gjort siden tidlig i høst..

Sånne folk bør miste retten til å føre motorisert kjøretøy.

Lenke til kommentar

Står det ikke noe i lovverket at man skal sjekke at kjøretøyet er i orden før bruk... Jeg selv har jo gått rundt bilen og sjekka for defekte pærer. Oppdaga i år at den har varsling for det så det er jo fint. Men det den ikke varsler på er skiltlysa så det er jo greit å sjekke selv og tar ikke lange stunden.

Lenke til kommentar

Det fremgår helt klart av gjeldende lovverk at bilen skal være i forskriftsmessig stand ved turens start, og i forsvarlig stand underveis.

Altså er man helt korrekt pliktig til å sjekke at alle lys fungerer før start, selv går jeg alltid en runde rundt bilen etter å ha tatt den ut fra garasjen.

Lenke til kommentar

Ja, ganske tørt. Jeg solgte min nylig, fortsatt den morsomste bilen jeg har kjørt :)

Edit: Nå har jeg kjørt rundt med alle 4 generasjonene, og alle er dødsgode. Men NA og ND tar kaka.

Endret av Trouble
Lenke til kommentar

Ja, ganske tørt. Jeg solgte min nylig, fortsatt den morsomste bilen jeg har kjørt :)

Edit: Nå har jeg kjørt rundt med alle 4 generasjonene, og alle er dødsgode. Men NA og ND tar kaka.

Jeg prøvesatt ND i fjor sommer, snakker om trang bil..

Det er bra taket var av, for jeg hadde ikke hatt mulighet til å komme meg inn i bilen med taket på.. Måtte løfte høyrebeinet over rattet for å få det på riktig side, så kunne jeg skli ned i setet.

Ukomfortabelt og trangt som f, rett og slett helt ubrukelig for folk som er nevneverdig høyere enn en gjennomsnittlig japse. Mine 193cm var det definitivt ikke plass til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...